به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، نهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت با موضوع تربیت زمینه ساز، راهبردها و راهکارها، با حضور حجت الاسلام مسعود پورسیدآقایی، دبیر همایش، دکتر علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه های علمیه، سید محمدحسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله اعرافی، مدیر جامعة المصطفی العالمیه(ص)، و دکتر احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی،آیت الله مهدوی کنی ، صبح روز یک شنبه، دوم تیرماه در محل سالن همایش های صدا وسیما برگزار شد.
بر پایه این گزارش، حجت الاسلام حسینی بوشهری، طی سخنانی با بیان اینکه، مقوله اندیشه ظهور منجی، منحصر به شیعه نیست، اظهار کرد: گرچه شیعه دارای مسائل اختصاصی در این حوزه است و با نگاه جامع به مسئله ظهور می نگرد، اما طوائف مختلف مسلمانان و بلکه حتی صاحبان ادیان و مکاتب چه ادیان توحیدی و چه ادیان زمینی، در این باره اتفاق نظر دارند که سرانجام این عالم فردی منجی ظهور خواهد کرد که خیر بر شر پیروز خواهد شد و با حضور او زمین پر از عدل و داد می شود.
وی ادامه داد: حال سوال آن است که آیا اساسا برای رسیدن به آن روز صرفا باید منتظر بمانیم و دست روی دست بگذاریم یا نیاز به زمینهسازی دارد تا ما بسترها و مقدمات را برای آمدن حضرت فراهم کنیم، انچه که از روایات برداشت می شود آن است که یک وظیف و تکلیف متوجه همه ماست، اما سوال آن است که آیا زمینه سازی برای ظهور حضرت نیاز است یا خیر، حال اگر پاسخ مثبت بود این رسالت سنگین عمدتا بر عهده چه کسانی است و حوزههای علمیه چگونه می توانند در این زمینه نقش آفرینی کنند.
حسینی بوشهری تصریح کرد: در مورد مسئله زمینه سازی چند دیدگاه وجود دارد، که چهار دیدگاه روشن را در این حوزه می بینم، در یک دیدگاه بر این باورند که ظهور آن حضرت مانند مسئله قیامت است، چه طور انسان ها در مسئله قیامت نقشی ندارد و این مولفه بر اساس ارائه ذات حق تعالی است، لذا برخی در مسئله ظهور هم معتقدند که هیچ ارتباطی با زمینه سازی ما انسان ها ندارد و ما هیچ نقش آفرینی در حوزه زمینه سازی ظهور نداریم و به سان قیامت است.
وی ادامه داد: اما دیدگاه بعد می گوید که باید زمینه سازی منفی شود؛ یعنی باید فساد به گونه ای در سراسر عالم گسترش یابد تا زمینه ظهور؛ فراهم شود، ضمن آنکه در نگاه سوم بررسی علت های غیبت حضرت مورد بحث است، به این مفهوم که امام می توانست مانند دیگر امامان معصوم در جامعه بماند تا در جریان شهادت از بین برود؛ اما اینکه از 5 سالگی غیبت صغری و بعد از هفتاد سال غیبت کبری آغاز می شود، باید علت یابی کنیم که اگر در این مهم موفق باشیم به زمینه سازی ظهور حضرت کمک کرده ایم.
حسینی بوشهری تصریح کرد: در نگاه چهارم، که مورد نظر ماست، این مسئله تاکید می شودکه ما در عصر غیبت همان وظایفی را داریم که در عصر حضور معصوم داشتیم و دقیقا آن تکالیف متوجه ماست و از دوشمان برداشته نمی شود، لذا یک سلسله تکالیف عمومی داریم، اما چون شرایط، شرایط دشواری است، و چون طول زمان غیبت زیاد است، لذا علاوه بر وظایف معمولی که بر دوش ماست، یک سری وظایف مضاعف هم بر دوش مان است.
رئیس حوزه های علمیه قم خاطر نشان کرد: اما مهمترین مسئله در بحث زمینه سازی آن است که آیا اساسا اختیار و اراده ما نقش آفرین هست یا نه و آیا جریان قیامت است و گسترش فساد یا به صرف علت یابی یا انجام وظیفه است، اولا روایاتی هست که گفته است برای تعجیل فرج دعا کنید، و قطعا اگر دعای ما تاثیر گذار نبود، امامان نمی گفتند که دعا کنید و در مورد نکته دوم این که بدون زمینه سازی ظهور نتیجه بایسته را نخواهد داشت.
حسینی بوشهری گفت: ما از ظهور انتظار داریم که مردانی باوفا و با اراده در کنار حضرت حضور یابند و سختی های روزهای آغازین ظهور را به جان بخرند تا حضرت در آن روزها موفق شود، ما باور نداریم که حضرت با قدرت اعجاز ظهور و حکومت میکند و معتقدیم که سختی هایی در راه است.
وی گفت: روایاتی که بحث انتظار را مطرح کرده اند، مقصود از انتظار را انتظار خشک و بی خاصیت معرفی نکردند، بلکه انتظاری است که در سایه طولانی شدن عصر غیبت انسان ها آب دیده شوند.
رئیس حوزه های علمیه همچنین در مورد وظایف حوزهها در این رابطه گفت: رسالت حوزههای علمیه تنها منحصر به داخل ایران اسلامی ما نیست و بلکه فرا ملی است و باید در تدارک حرکت عظیمی به نام ظهور باشد، لذا این زمینه سازی زمانی راهگشا است که آحاد جامعه ما شرایط لازم را برای ظهور پیدا کنند؛ ضمن آنکه نقش علما مرزبانی است و اینکه فرهنگ دینی ما را گسترش دهند و با تهاجم فرهنگی مقابله کنند. همچنین نسبت به تولید علم همت کنند و دایره علم را گسترش دهند تا جهل بر جامعه چیره نشود.
وی در پایان تببین نشانههای ظهور را وظیفه عالمان دین دانست و گفت: این امر سبب می شود تا جلو انحرافات گرفته شود همچنین درمورد دعوت به فضائل کار سترگ عالمان دین امر به معروف و دعوت به فضائل در جامعه و بیان زیبایی های کلمات اهل بیت برای مردم است.