به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، امسال خودروسازان قیمت خودروهای تولیدی خود را بر اساس نرخ دستوری شورای رقابت به بازار عرضه کردهاند اما بر اساس ادعای آنها مواد اولیه بیش از سه برابر گران شده است ضمن آنکه نرخ تورم سال جاری در قیمتهای مذکور محاسبه نشده است.
کاهش تولید و به دنبال آن کاهش عرضه خودرو در بازار موجب شده تا محصولات تولیدی آنها در بازار گرانتر معامله شود به طوری که فاصله قیمت برخی محصولات دو خودروساز بزرگ کشور در بازار دو تا چهار میلیون تومان بالاتر از نرخ کارخانه به فروش می رسد.
به عنوان نمونه پراید 131 فول اکنون در بازار 16 میلیون و 800 هزار تومان و پراید 132 با قیمتی معادل 17.5 میلیون تومان یعنی دو میلیون تومان گرانتر از نرخ کارخانه در بازار آزاد به فروش می رسند همچنین پژو 405 اکنون تا 28 میلیون تومان یعنی چهار میلیون تومان بالاتر از نرخ کارخانه خرید و فروش می شود. سمند ال ایکس نیز هم اکنون در بازار 27 تا 28 میلیون تومان یعنی سه میلیون بالاتر از نرخ کارخانهای معامله میشود. پژو پارس نیز با قیمتی معادل 34.5 میلیون تومان یعنی هفت میلیون بالاتر از نرخ کارخانهای به فروش میرسد.
البته خودروسازان در تلاشند با واقعی شدن قیمت خودرو این فاصله را از بین ببرند و از سوی دیگر بتوانند تولید را افزایش دهند.
به گفته برخی قطعه سازان اکنون خودروسازان بدهی معوقه به بانک و قطعهسازان دارند لذا اگر قیمت خودرو بر اساس افزایش هزینهها و حداقل قیمت خودروهای جهانی یعنی 10 هزار دلار محاسبه نشود این کاهش تولید تا پایان سال ادامه مییابد.
شایان ذکر است کاهش تولید خودروسازان داخلی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 درصد بوده است.
منبع:خبرآنلاین
هيچ نابساماني وبي تكليفي مثل تندر 90 نيست
وقتي قيمت بازار از شركتي مناسبتر باشد
جاي تعجب دارد واينكه مسئولين كاري انجام نميدهند بخاطر رفاه شركتهاي خودروساز است
چرا اين همه بي تكليفي در مورد تندر 90 داريم