به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام علی جلائیان روز گذشته در سلسه نشستهای علمی بخش دانشگاهی سالن دانشجویی هشتمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت در مشهد، در خصوص جایگاه گذشت در سبک زندگی اسلامی بیان داشت: ما در سالهای ابتدایی زندگی خود زیاد متوجه گذران عمر نیستیم؛ اما زمان تشخیص خوب و بد باید تصمیماتی بگیریم.
وی استفاده از برخی راهکارهای اسلامی در رفتار با دیگران را راه نجات انسان دانست و افزود: بارکشی یکی از آن مواردی که انسان با وجود اطلاع از سختی حمل آن، باز هم از آن استقبال میکند و خود را به خواست خود آزار میدهد، این بار، بار سنگین، کینه است.
استاد و پژوهشگر مسائل اسلامی تنها راه خوب زندگی کردن را دوری از کینه و انتقام بیان کرد و گفت: ما نباید در زندگی بار کشی کنیم و بار کینه، حسد و به تبع آن غم و غصه را با خود حمل کنیم، داشتن کینه زندگی انسانها را با سختی همراه میکند.
جلائیان در توصیف سبک زندگی اسلامی به آیه 149 سوره بقره اشاره کرد و بیان داشت: در این آیه زیبا آمده است: اگر کار نیکی را آشکار یا پنهان کنید و یا از کار ناپسند دیگری بگذرید خداوند بخشنده و تواناست، این آیه گذشت را که چون آب روی آتش، در دل مومنان است به ما معرفی میکند.
رسول الله (ص) بهترین خلقهای دنیا و آخرت را چهار نوع خلق معرفی میکنند
وی به روایتی از قول پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: رسول گرامی اسلام چهار نوع خلق را بهترین خلقها نزد انسانها معرفی کردند که اولین آنها «العفو امن ضلمک» است، یعنی گذشت در حق کسی که به تو ظلمی را روا داشته است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: گذشت خود نیز دو نوع فعال و منفعل است، در گذشت فعال فرد داوطلبانه در حالی که میتواند نبخشد و یا مقابله به مثل کند گذشت میکند، اما در گذشت منفعل فرد چارهای جزء گذشت ندارد که نوع دوم ارزش کمتری دارد.
جلائیان دومین خلق نیکو به روایت پیامبر اکرم(ص) را «و تصل من قطعک» عنوان و افزود: در این روایت خلق خدایی از آن کسی است که با فردی که از او بریده و قطع ارتباط کرده، ارتباط برقرار کند، به جای بردن کاسه برای ریختن قدح، قدح را جایی بردن که کاسه برگردد.
وی در بیان سبک زندگی اسلامی سومین خلق پسندیده در نزد خداوند را از زبان نبی خدا «والاحسان الی من عصاء الیک» دانست و بیان داشت: باید این را هر روز تکرار کنیم ما آمدهایم تا خطا کننده در حق خود را ببخشیم، اگر انسان به این درجه خود را برساند، یعنی ظرف وجودی خود را بزرگ کند میتواند فحاشی دیگران را زیبا ببیند.
این استاد دانشگاه در تکمیل حرف خود ادامه داد: در سبک زندگی اسلامی جواب بدی را باید با خوبی داد، ریختن شکمبه گوسفند روی سر مبارک برگزیده خدا در حرف ساده است، ما به جای رسول الله بودیم آیا به عیادت و احوالپرسی چنین شخصی میرفتیم؟ این تفاوت رفتار در اسلام با ادیان دروغین دیگر است.
جلائیان چهارمین خلق خداخواه در اسلام را از دیدگاه حجت خدا «و اعطاء من حرمک» بیان کرد و گقت: به آن کس که تو را از چیزی محروم کرده است عطا کن، این حقی که اسلام بر گردن مومنان واقعی خود گذاشته است، آیا اگر نیمی از مردم ما اینگونه رفتار کنند برکت در جهان جاری نخواهد شد؟
وی تصریح کرد: زمانی که روحیه گذشت داشتیم و در حق تمام کسانی که به ما بدی کردند خوبی روا داشتیم، توانستهایم سبک زندگی خود را در این حد اسلامی کنیم.
این استاد دانشگاه سبک در پایان روایتی از امام علی(ع) نقل کرد و ببان داشت: امام علی (ع) فرمودهاند: «بدترین مردم کسی است که از لغزش های دیگران نمیگذرد»؛ این در حالی است که ما خود نیز لبریز لغزش هستیم و نیاز به بخشیده شدن داریم.