به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، توجه و تأمل در خطوط تبلیغاتی برخی رسانههای منصوب به منتقدان و مخالفان که با کلیدواژههایی همچون؛ بازگشت رویکردهای سکولار و غیر دینی یا دین زدایانه، حاکمیت دانش آموختگان غرب بر تعلیم و تربیت، غیر ایدئولوژیک سازی آموزش و پرورش، عدم باورمندی به فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت، رویکرد حاکمیت حزبی و سیاسیو نظایر آن... از جمله رویکردها است که به گفته نجفی پیگیری میشود.
بنابراین گزارش، تکرار کلید واژههایی همچون؛ احیای تعلیم و تربیت، تعادلبخشی و عقلانیت در تعلیم و تربیت، امیدآفرینی در نظام آموزش و پرورش کشور، تخصصمحوری و شایستهسالاری در نظام آموزش و پرورش کشور، عدالت آموزشی و توسعه متوازن و پایدار در نظام آموزش و پرورش کشور، تمرکززدایی در فرآیند مدیریت تعلیم و تربیت، مشارکتجویی و مشارکت پذیری در نظام آموزش و پرورش، بررسی و احیای اقتصاد آموزش و پرورش و ایجاد تنوع در منابع مالی آن، ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی، ارتقای سطح معیشت معلمان، ارتقای منزلت و ایجاد جایگاه شایسته و درخور شأن معلمان، فراجناحی کردن تصمیم گیریها، باز اندیشی، باز سازی و باز آفرینی مؤلفههای اساسی آموزش و پرورش و در نهایت آنچه که موجب انتظار مثبت، امید و شور آفرینی و اعتدال در بدنه نظام تعلیم و تربیت میشود.
این گزارش حاکی ازآن است که رویکرد نجفی پرهیز از هرگونه سیاه نمایی وضعیت کنونی آموزش و پرورش است اما براین باوراست بایداز واقعیتهای اسفبار موجود، ناکارآمدیها، سوء تدبیرها، تصمیمات عجولانه و نابخردانه و ضرورت اقدامات فوری برای نجات نظام تعلیم و تربیت کشور سخن گفت. (نگاه ایجابی به جای نگاه سلبی)
براساس این گزارش؛ باید از نخبگان تعلیم و تربیت در باره استنباط از سیاستهای رییس جمهور منتخب درباره مشخصات وزیر پیشنهادی که میتواندسیاستهای اصلاحی و توسعهای در این بخش را به پیش ببرد، نظر خواهی شود.
تعامل با سازمانها و تشکلهای مردم نهاد و سایر گروههای مرجع و کنشگران عرصه تعلیم و تربیت در استانها، تعامل موثر و منطقی با نمایندگان مجلس ازدیگر رویکردهای وزیرآموزش پرورش پیشنهادی دولت یازدهم است.