گروه دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»؛ فصل تابستان با روزهای بلند و مقارن شدنش با ایام باسعادت ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) بهترین زمان برای برگزاری جشن های عقد و عروسی است. در این میان مهریه از جمله مباحث بسیار مهم و جدال برانگیز است که لزوماً قبل از خوانده شدن خطبه عقد باید دقیقاً مشخص شده باشد.
در اکثر مقالات و گزارش ها موضوع مهریه و حواشی آن اعم از مقدار، نحوه پرداخت و ... با رویکردی فقهی و قانونی پرداخته شده است؛ تا آنجا که برخی به مهریه نگاهی مانند وثیقه دارند تا سر بزنگاه بتوانند از آن حداکثر استفاده را کرده و در مواقع ضروری حربه ای باشد تا امتیازی از طرف مقابل خود کسب کنند.
اما بر تمام افراد عاقل بدیهی و روشن است که مقدار مهریه نه تنها تضمین کننده خوشبختی افراد نیست، بلکه برخی با سوءاستفاده از قانون و حقه بازی، از زیر بار ادای این دین بزرگ، شانه خالی میکنند؛ مادران و پدرانی که فرزندان خود را به خانه بخت فرستاده اند به خوبی می دانند که اخلاق و ایمان اصلیترین عواملی هستند که باعث خوشبختی زوج جوان می شود، بنابراین در تعیین مقدار مهریه از سوی خانواده عروس و پرداخت آن از سوی آقا داماد مهم ترین اصل و عنصر، داشتن وجدان و اخلاق نیکو است.
در این پنچ پگاه به موضوع مهریه نگاهی فراتر از مباحث قانونی و فقهی شده است؛ بدان معنا که اخلاق و ایمان حرف اصلی را در پرداخت مهریه می زند.
حدیث اول: با اسناد نقل شده، امام رضا (ع) از پدرش على بن ابى طالب نقل مىکند، که پیامبر (ص) فرمود: «خداى متعال همه گناهان را مىآمرزد، مگر کسى را که مهریه زن را به تأخیر افکند، یا مزد کارگرى را پایمال کند و یا انسان آزادى را بفروشد.» (1)
حدیث دوم : امام صادق علیه السّلام فرمود: «هر کس ازدواج کند و نظرشچنین باشد که مهریّه را نپردازد، نزد خداوند عزّ و جلّ زنا کار است».(2)
حدیث سوم: سندى بن شاهک - همو که هارون الرّشید وى را مأمور زندانى کردن حضرت کاظم علیه السّلام ساخته بود- گوید: چون زمان وفات آن حضرت فرا رسید [به او گفتم:] اجازه دهید من شما را کفن کنم (یعنى: بگذارید مخارج کفن و دفن شما با من باشد)، فرمود: «ما خاندانى هستیم که مخارج اوّلین سفر حجّ، و مهریه زنان، و کفن و دفنمان از پاکترین دارایى ما مىباشد».(3)
حدیث چهارم: پیامبر(ص) فرمود: «هر کس درباره پرداخت مهریّه و صداق همسرش بدو ستم کند، وى در نزد خداوند زانى محسوب مىشود، و خداوند عزّ و جلّ در روز قیامت او را گوید: «بنده من جاریهام را به تو با پیمانى به همسرى دادم، و تو پیمان را وفا ننمودى و به آن جاریه ستم کردى، پس از حسنات و اعمال نیک که آن مرد داشته به اندازه طلب آن زن برگیرند و به آن جاریه دهند، و هر گاه عمل خیرى براى او باقى نماند، امر فرماید او را به دوزخ برند به سبب پیمانى که آن را شکسته و وفا ننموده، و در مقابل عهد و پیمان شخص مؤاخذه خواهد شد.»(4)
حدیث پنجم: امام صادق (ع) فرموده است، «دزدان سه گروهند: کسى که زکات نپردازد. کسى که مهریه و کابین زنان را نپردازد و خوردن آن را حلال بشمرد و کسى که وام بگیرد و قصد پرداخت آن را نداشته باشد».(5)
پی نوشت:
1. على بن موسى، امام هشتم علیه السلام، صحیفة الإمام الرضا علیه السلام / ترجمه حجازى - مشهد، چاپ: اول، 1406ق
2. ابن بابویه، محمد بن على، ترجمه من لا یحضره الفقیه - تهران، چاپ: اول، 1367ش ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج5، ص: 32
3. ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول / ترجمه جعفرى - تهران، چاپ: اول، 1381ش.
4. ابن بابویه، محمد بن على، ترجمه من لا یحضره الفقیه - تهران، چاپ: اول، 1367ش. ترجمه من لا یحضره الفقیه، ج5، ص: 319
5. ابن بابویه، محمد بن على، الخصال / ترجمه جعفرى - قم، چاپ: اول، 1382ش. «1» الخصال / ترجمه جعفرى ؛ ج1 ؛ ص231
جيغ و دست و هورا
بعدش جزاي چنين دختري که يکي دو ماه بعد از عقد و نه ازدواج ميره مهريهشو ميذاره اجرا و نصفش رو ميگيره و ميره دنبال زندگيش چيه؟
خوتو به زحمت نينداز.
در روايت است بهترين زنان شما مهريه هاي اندک دارند . . . مي دوني چرا؟ چون قانعند. والسلام
خدا خيرتون بده.
چرا عوض کرديد؟
مگر حديث اهل بيت نبود؟ آيا از گفتن حقيقت ابا داريد؟
آيا غير از اين است که مردان قصد دادن مهريه همسران خود را ندارند؟
حقايق را نپوشانيد.
آقاي محترمي که لحظه ازدواج با احساس و بدون منطق و عقل مهريه بالا را قبول مي کني مانند اين است که رقمي را در برگه چک بنويسي که موجودي حساب شما از آن کمتر باشد!!
خوب است اقايان مطالعه کننده مقاله،مقالاتي که به نفعشان نيست را منصفانه پاسخ دهند.
راستي! مهريه ي حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها چه بود؟ . . . چرا مانمي انديشيم که مسلماني به عمل است، نه به ادعا؟ و چرا نمي انديشيم که علت عمل نکردن ما به انديشه ي آنان چيست؟
و چرا امروز حاضر نيستيم به اين بيانديشيم که، چرا مقام معظم رهبري براي کساني که مهريه شان بيش تر از چهارده سکه ست خطبه ي عقد نمي خوانند؟