به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، وبلاگ ان قلت نوشت؛ اگر این بررسی در سطح یک کشور انجام شود میتوان در مورد شرایط این کشور به راحتی اظهار نظر کرد و واقعیات درونی مردم – مخصوصا جوانان – آن کشور مورد بررسی قرار داد.
با گذری به سایت الکسا به راحتی میتوان دریافت که سایتهای پر بازدید کشورهای مختلف دنیا چه سایتهایی هستند و با توجه به نوع کاربری و نمونه برداری از فعالیت افراد کشور مورد نظر در هر کدام از سایتها، نمای کلی آن کشور را دریافت کرد. از این رو به بررسی ده سایت برتر چند کشوری که دارای اکثریت مسلمان هستند میپردازیم که میتوان این سایتها را به چهار – یا پنج – دسته تقسیم کرد.
1- شبکههای اجتماعی
شبکههای اجتماعی فیس بوک، پلاس و تویتر در درتبههای اول و دوم این کشورها قرار دارد. شبکههایی که فواید و ضررات بسیاری را به همراه دارد. فوایدی از قبیل ارتباط بیشتر و سریعتر و ضرراتی از قبیل گوشه گیر کردن، از دست دادن تحرک، کم رنگ کردن روابط سنتی مانند رابطه با همسایهها، سرگرمیهای بیهوده و ضررهای بیشتری که این افراد را تهدید میکند.
2- سایتهای خبری – سیاسی
کشورهای ایران، مصر، لبنان، سوریه، الجزایز از جمله کشورهایی هستند که یک یا دو سایت خبری سیاسی جزو ده سایت برتر این کشورهاست. در عمل هم همین گونه به نظر میرسد. کشور ایران با دو سایت خبری سیاسی، سیاسیترین کشور جهان اسلام است – هر چند طی چند هفته گذشته رتبه آنها پایین آمده است – و مصر، لبنان، سوریه و الجزایر جزو کشورهای سیاسی است که محمل اتفاقات بزرگ سیاسی بوده و هستند.
3- سایتهای ورزشی
همچنین سایتهای خبری ورزشی از جمله برترین سایتها در کشورهای اسلامی هستند. سایتهایی که ورزش دوستی جوانان و آمار جام جهانی ضعف این کشورها را در حوزه ورزش نشان میدهند. کشورهای ایران، لیبی، الجزایر و … حداقل یک سایت ورزشی مرجع برای پیگیری اخبار، نتایج، فیلم و تصویر دارند اما طی چند سال اخیر هیچ گونه مقام جهانی در زمینههای ورزشی مخصوصا فوتبال نداشتهاند؛ در صورتی که کشورهایی مثل برزیل، ایتالیا و … که رتبههای برتر جام جهانی دارند، سایت پربازدید و مرجع ورزشی به چشم نمیخورد. این همان سرگرمی است که میتوان با تاثیرات شبکههای اجتماعی پیوند زد.
4- سایتهای مستهجن
متاسفانه باید گفت سایتهای مستهجن اگر در لیست چند سایت برتر کشورهای اسلامی نیستند اما جزو سایتهای پربازدید به حساب میآید. سایتهایی که گفته میشود عراق و سوریه رکوردار بازدید از آنها هستند! عراقی که میتوان گفت بهخاطر شدت فقر، مصرف گرایی و مذهب گرایی غمبار شدید و سوریهای که به خاطر آزادی بدون مرزی فضای اجتماعی و مجازی به آن روی آوردهاند.
همچنین سرویس دهنده وبلاگها و سایتهای پرداخت الکترونیکی در برخی از کشورها از اهمیت بالایی برخوردارند که میتوان از آن به عنوان یک عامل مثبت نام برد.
دو کشور چین و روسیه جزو معدود کشورهایی هستند که به هویت ملی خود بسیار اهمیت میدهند. چون میدانند اگر کسی به سایتهای غیر از فرهنگ خودشان وارد شود به مرور زمان هویت سایتهای غیر ملیشان جای هویت و شخصیت ملی خودشان را میگیرد. این اهمیت تا حدی است که شبکههای اجتماعی، جستجوگرها متناسب با فرهنگ خودشان طراحی کردهاند و از آن استفاده میکنند.
اما در تمام کشورهای اسلامی سایتهای فیس بوک، پلاس، توئیتر، گوگل، یوتیوب و … حرف اول را میزند در حالی که متناسب با یک فرهنگ غربی و بر اساس منافع کشورهای غیر اسلامی طراحی شده است و این بیتوجهیها را میتوان به پای اختلافات یا بیبرنامه گیها گذاشت. هر چند کشور ایران، برای راه اندازی اینترنت ملی تلاش میکند اما نسل جدید جهان اسلام به کدام راه هدایت میشوند؟ غربی شدن و مصرف گرائی یا اسلامیشدن و تولید کننده؟