به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، محمد منتظری عنوان کرد: به جرات می توان گفت مهمترین دغدغه و اولویت مترو تهران تنها تامین منابع مالی است به گونه ای که امروز متخصصان مترو توانایی ساخت ایستگاه فتونل و حتی تجهیزاتی که مدت ها پیش باید از خارج وارد می شد را دارند اما عدم تامین منابع مالی از سوی دولت گذشته سبب شده است برنامه توسعه مترو محقق نشود.
وی با اشاره به سرعت ساخت مترو در تهران ابراز کرد: امروز متروی تهران در 3 خط درون شهری به طور همزمان فعال است،متروی تهران –فرودگاه امام (ره)- پرند در حال ساخت است و متروی شهر های اقماری نظیر ورامین و گرمسار نیز در حال شروع کار است این امر نشان می دهد که توان تخصصی ساخت مترو در این شرکت وجود دارد و حمایت دولت از طریق تامین بودجه مصوب می تواند به این امر سرعت بخشد.
وی با اشاره به سخنان وزیر کشور مبنی بر همکاری دولت و مدیریت شهری عنوان کرد: در حال حاضر متخصصان مترو توانایی ساخت بیش از 80 درصد از تجهیزات مترو را دارند و بدیهی است که اگر از این بخش حمایت به عمل آید می توان سود آوری ارزی فراوانی نصیب صنعت داخلی کرد.
وی ابراز کرد : در حال حاضر نزدیک به 60 درصد از تجهیزات مترو (شامل واگن ها و برخی سیستم ها ) در داخل ساخته می شود که اگر حمایت های دولت باشد این میزان به 80 درصد قابل تبدیل است و تنها بخشی از تجهیزات که آن هم صرفه اقتصادی ندارد و تنها در یکی دو کشور تولید می شود (نظیر سیستم های درب واگن ها ) باید از خارج وارد گردد.
دبیر اتحادیه بین المللی حمل و نقل UITP خاطرنشان کرد: از طرفی توسعه مترو منفعت اجتماعی بسیاری به دنبال دارد. وی ادامه داد : مترو سبب کاهش دو میلیون لیتر سوخت در روز میشود که این میزان براساس قیمت سوخت وارداتی باعث هشت میلیارد تومان صرفهجویی در مصرف سوخت میگردد. همچنین مترو روزانه سبب کاهش بیش از 700 هزار سفر شهری با وسیله نقلیه میشود. بر این اساس توجه به توسعه مترو و حمایت از این بخش در شرایطی که آلودگی هوا شهر تهران را در بر گرفته اجتناب ناپذیر است.
لازم به ذکر است بر طبق آمار شرکت مترو ، در هر سفر حدود 75 صدم لیتر در مصرف سوخت و 27 دقیقه در اتلاف وقت صرفه جویی می شود. سالانه از همین منبع 350 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفه جویی می شود که در کنار آن آلودگی هوا و خسارات ناشی از آن نیز کاهش می یابد.
معاون پشتیبانی مترو همچنین یاد آور شد : بر اساس طرح های مطالعاتی برای تهران 430 کیلومتر خطوط مترو مصوب شده که شامل مترو شهرهای اقماری نیز می گردد که اگر ساخت مترو تهران پرند و نیز توسعه خطوط درون شهری را در نظر بگیریم بالغ بر بیش از 500 کیلومتر خواهد بود. این در حالی است که متخصصین مترو در شهرداری تهران قادر به ساخت چنین حجمی از خطوط مترو هستند اگر از حمایت های دولت در تامین اعتبارات برخوردار باشند.