به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، یوسف رشیدی گفت: اگر می خواهیم تهران را با شرایط روز دنیا مدیریت کنیم، باید الزامات و اقتضائات دنیای امروز را نیز در اختیار داشته باشیم در صورتی که در حال حاضر این طور نیست و به عنوان نمونه بخش زیادی از قوانین و مقررات ما مربوط به 50 سال پیش است که باید اصلاح شوند.
وی با تاکید بر این که حتی توسعه فنآوری ها نیز نتوانسته از حضور افراد در سطح شهر برای انجام فعالیت های روزمره شان بکاهد، اعلام کرد: برای این که مردم بین ادارات و سازمان ها و نیز مراکز تجاری و خدماتی سرگردان نشوند، باید الزامات و اقتضائات دنیای مدرن مانند دولت الکترونیک بسط و توسعه پیدا کند.
استاندارد سازی خودروها گام اول کاهش آلودگی هواست
دکتر رشیدی تهران را شهری دانست که از ابتدای صبح تا انتهای شب شلوغ است و تقریباً در هیچ ساعتی از شبانه روز خلوتی ندارد و از این نظر بر عکس دیگر شهرهای دنیاست، اظهار کرد: در دیگر شهرهای جهان معمولاً یک ساعت پیک صبح-گاهی و یک ساعت پیک شبانگاهی دارند و در این موضوع مسائل مهندسی و اجتماعی، قوانین و مقررات و مسائل مدیریتی دخالت دارند.
وی توجه به بنیان های اساسی و کارهای اصلی مانند استاندارد سازی خودروها را گام اول کاهش آلودگی هوا اعلام و تصریح کرد: بعد از درست کردن ساختارها و رفع موانع مدیریتی و مشکلات قانونی است که می توانیم از مردم انتظار همراهی داشته باشیم.
دکتر رشیدی، 70 درصد سهم آلودگی هوای تهران را ناشی از تردد انواع وسایل نقلیه دانست و اضافه کرد: تقریباً 60 درصد آلودگی منابع متحرک توسط خودروهای فرسوده تولید می شود و البته فرسودگی فقط به شکل و قیافه ظاهری یا عمر خودرو وابسته نیست بلکه به عنوان نمونه از کار افتادن کاتالیست خودرو نیز در زمره عوامل فرسودگی خودرو می تواند محسوب شود.
5 ساله شدن معاینه فنی آلودگی هوای تهران را تشدید کرد
دکتر رشیدی 20 درصد آلودگی ناشی از منابع متحرک را نیز مربوط به موتورسیکلت ها عنوان و اظهار کرد: علاوه بر سهم 70 درصدی آلودگی ناشی از تردد انواع وسایل نقلیه، 30 درصد سهم باقی مانده آلودگی هوای تهران نیز مربوط به صنایعی است که در جنوب شهر یا در محور کرج قرار دارند.
وی مدیریت آلودگی هوا از نظر قانونی را بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و از دیدگاه سلامت بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانست و تصریح کرد: البته علاوه بر این، وزارت صنعت، معدن و تجارت به دلیل مدیریت بر تولید خودرو و مسئولیت واردات آن، وزارت نفت به دلیل مسئولیت در قبال تولید فرآورده های سوختی و نیز وزارت کشور در قبال برنامه ریزی ترافیک شهرها، هر یک پیرامون موضوع آلودگی هوا وظایفی را بر عهده دارند.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان با تاکید بر این که 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها یک اقدام غیر کارشناسی و فاقد پشتوانه علمی بود، خاطرنشان کرد: بر خلاف گذشته که اقدامات مثبتی مانند حذف سرب از بنزین، استقرار استاندارها، تامین گازوییل کم گوگرد و ممنوعیت استفاده از آزبست در ساخت لنت ترمز بر روند کاهش آلودگی هوای تهران موثر واقع شدند، امروز اقدامات منفی ای مانند 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها باعث تشدید آلودگی هوای تهران شده است.
به 5 سال و 2 سال و 2 روز و اين چيزا نيست .
وقتيماشين رو به معاينه فني مي بري درست رسيدگي نميکنن مشکل از اينجاست .