به گزارش گروه فضای مجازی« خبرگزاری دانشجو»؛ در دهه اخیر، صنعت بازیهای رایانهای، یکی از ابزارهای مهم در انتقال پیام و فرهنگ ملتهاست. این روزها بسیاری از کشورها در تلاشند تا به واسطه این صنعت، خردهفرهنگهای خود را به کشورها منتقل کنند.
در این میان، آمریکا هم آرام ننشسته و از بازیهای رایانهای فرصتی برای رسیدن به قدرت در جهان و شکست ایران استفاده میکند. تاکنون آمریکا، اسرائیل و... با ساخت یا سفارش ساخت بازیهای ضد اسلامی درصدد هستند تا به نوعی اعتقادات و باورهای جوانان ما را به سخره بکشاند و موجب تغییر در آن شوند.
این روزها خبری از رسانهها منتشر شده است مبنی بر انتشار نسخه جدید این بازی ضد ایرانی در گیمنتها. بنیاد ملی بازیهای رایانهای به عنوان متولی امر میتواند تصمیم جدی را برای این موضوع اخذ کند و جمعآوری این بازی ضد ایرانی از گیمنتها هر چه سریعتر انجام شود. این موضوع در حالی است که بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچون موضوعات دیگر، در برابر این جریان سکوت کرده است و ظاهر امر هویداست که قرار نیست تصمیمی را اتخاذ کند.
یکی از دلایلی که این چنین بازیهایی در میان کاربران گیم نت مورد اقبال قرار میگیرد، نبود بازیهای ملی مناسب و جذاب است. اگر بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این سالها بازی ملی مناسبی را ویژه گیمنتها ترتیب میداد، قطعاً چنین بازیهای بیارزشی از حیث محتوا در میان کاربران ایرانی با آن فرهنگ غنی، مورد اقبال قرار نمیگرفت.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای به جای سکوت در برابرچنین جریانهایی میتواند با متمرکز کردن کارشناسان و متخصصان گیم، به تولید بازیهای ملی روی آورد تا مورد استقبال کاربران قرار گیرد.
نسخه جدید بازی Splinter Cell با عنوان Blacklist، بخش دیگری از پروژه ایران هراسی و معرفی ایران به عنوان محور شرارت را است.
طبق ماجرای روایت شده در آن، سم فیشر، کماندوی کهنه کار آمریکایی که در انجام ماموریتهای جاسوسی و سری (سبک بازی Action-Adventure Stealth) تخصص داشت و زبانزد بود، اینبار با تغییر رویه 360 درجهای در نحوه عملکرد خود و روی آوردن به عملیاتهای اکشن و درگیریهای تن به تن، به منظور انجام عملیاتی مهم وارد یکی از شهرهای مرزی ایران و عراق شده است.
هدف او از ورود به این منطقه و انجام عملیات، یافتن فردی به نام «جدید» بیان میشود. تروریست خطرناکی که با تهیه لیستی موسوم به لیست سیاه، قصد دارد جهان را به ورطه ناامنی و نابودی سوق دهد.
در تحلیل وبلاگ کالبدشکافی بازیهای رایانهای آمده است: سم فیشر به زبان فارسی صحبت میکند (از این موضوع میتوان نتیجه گرفت که طبق داستان، او ماهها و شاید هم سالها برای این کار تعلیم دیده و برنامهریزی داشته است، زیرا صحبت کردن به یک زبان، آن هم به گونهای که دشمن قادر به شناسایی شما نباشد (از لحاظ لهجه و بیان کلمات)، به مدت زمان زیادی تمرین نیاز دارد و اهمیت موضوع را اثبات میکند.)
همچنین برای منوهای کاربری بازی، از فونت فارسی استفاده شده است. یعنی فارسی زبانان، بخشی از مخاطبان اصلی این بازی هستند، این در حالی است که در هیچ بازی رایانهای، زبان فارسی به عنوان یک زبان رسمی وجود ندارد!
چهره و لباس فرمانده ایرانی که سم با او درگیر میشود به شدت شباهت به چهره و لباس فرماندهان دوران دفاع مقدس دارد. پرچم ایران اشتباهی طراحی شده و عبارت «لا اله الا الله» در وسط آن دیده نمیشود (پرچم کردها به جای پرچم ایران در بازی قرارداده شده است).
ایرانیها فارسی را با لهجه افغانی صحبت میکنند! زمانی که میبینیم یکی از شخصیتهای محبوب آمریکایی به زبان فارسی صحبت میکند و به منوهای کاربری بازی توضیحات فارسی افزوده شده است، باید مطمئن باشیم که سازندگان بازی قصد القای پیام خاصی را به مخاطبان خود دارند.
این بازی ضد ایرانی، متأسفانه علاوه بر اینکه در گیمنتها در اختیار کاربران قرار میگیرد، به سهولت میتوان آن را از فضای وب دریافت کرد.
این بازی ضد ایرانی، چند روزی است که در تهران توزیع میشود. این موضوع در حالی است که هیچ نهادی مسئولیت این موضوع را برعهده نمیگیرد.
این بازی رایانهای ضد ایرانی، شبیه بازیهای کوماندویی و تیراندازی انفرادی است و کاربر در هر مرحله به اهداف خاصی دست مییابد.
در یکی از این مراحل، کاربر باید پس از عبور از موانع و نیروهای حفاظتی، یکی از مقامات ایرانی به نام روحانی را با تیراندازی به وی از میان بردارد.
بازی رایانهای بازی Splinter Cell با عنوان Blacklist، نام فرمانده نیروی قدس ایران به نام «روحانی» است که کماندوی آمریکایی برای مأموریت تروریستی وارد ایران میشود. درواقع این کماندو قصد یک سری مأموریتهای خرابکاری را در ایران دارد.
در پیگیریهای صورت گرفته خبرنگار ایکنا، بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مسئولیت نظارت بر این توزیع جریان را برعهده نگرفت، در حالی که صنعت بازیهای رایانهای و اتفاقات مربوط به آن بر عهده این بنیاد است.
این بازی ضد اسلامی، در برخی از مراکز توزیع شناسایی شده، جمعآوری شده است اما به طور کامل این امر صورت نگرفته و همچنان در اختیار کاربران قرار گرفته است.
با رخ دادن این رویداد، از چندین نهاد همچون بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مرکزرسانههای دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و فتا انتظار میرود تا تصمیم جدیتری را برای جمعآوری این بازی ضد ایرانی اخذ کنند. یک لحظه غفلت در این موضوع، میتواند اثرات منفی را در میان کاربران به ویژه جوانان و نوجوانان داشته باشد.
منبع: ایکنا