به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، این سخنران مذهبی در مراسم شب بیست نهم ماه صفر که در حسینیه آیتالله شاهرودی مشهد برگزار شد، با بیان این که پیامبر (ص) مردم را دارای بیماری میداند، گفت: ایشان مردم را دارای بیماریها فکری، روانی، قلبی و اخلاقی میدانند و برای درمان این بیماری، طبیبی همچون پروردگار و نسخه شفابخشی همچون قرآن کریم را به آنان معرفی کردهاند.
وی ادامه داد: پیامبر در شرایطی مبعوث شد که به ویژه در شهر مکه با یک جامعه به شدت بیمار مواجه شدند که این جامعه به شدت بیمار، بر اساس این بیماریها زندگی میکردند، این شهر پر از فساد و ظلم و روح انسانها در مکه غرق در تاریکی بود.
قرآن برای معالجه مردم نازل شد
حجتالاسلام انصاریان هدف نزول قرآن را علاج مردم از بیماریهای فکری و قلبی عنوان کرد و بیان داشت: قرآن توسط پیامبر(ص) از مردمی جاهل و نادان، مردمی عاقل و خوشفکر به وجود آورد، از مردمی بیسواد، مردمی عالم و دانا ساخت، از کسانی که تدبیر امور زندگی خود را بر مبنای 360 روز میدانستند، مردمی یکتاپرست و معتقد به برزخ و قیامت ساخت.
وی به تربیتشدگان پیامبر(ص) که تبدیل به اسوه شدند اشاره کرد و اظهار داشت: یادگاران آن روزگار مکه افرادی همچون یاسر که جوانی باکرامت و سعادتمند که در راه خدا به شهادت رسید،بلال حبشی که زیر شکنجههای طاقتفرسا قرار گرفت و به اوج تقوا رسید و علی (ع) هستند.
این خطیب حسینی به تعبیر امیرالمؤمنین (ع) از پیامبر (ص) اشاره کرد و افزود: پیغمبر (ص) طبیبی چون خداوند را معرفی کرد اما امیرالمؤمنین (ع)، خود پیامبر را طبیب معرفی کرد؛ طبیبی که غیر از طبابتش برای مردم، تجلی طبابت پروردگار است؛ طبیبی که از جنس مردم و هم نوع آنان است و برای علاج آنان دغدغه شدیدی داشت.
وی ادامه داد: این دغدغه و دلسوزی به اندازهای بود که گاهی پروردگار او را آرامش میداد و به او میگفت این قدر برای مردم بیمار، خود را اذیت و ناراحت نکن، همچنین، خداوند میفرماید: «اندوه بر شما که هیچ پیغمبر و طبیبی برای علاج شما نیامد مگر این که شما او را به مسخره گرفتید، نبوت، ولایت و عبادت او را جدی نگرفتید، مراجعه نکردید به آنان در بیماری های سخت روحی و فکری، آنقدر تولید شر کردید تا مردید».
حجتالاسلام انصاریان به دائمی بودن طبابت پیامبر (ص) اشاره و خاطرنشان کرد: طبابت پیغمبر همچون طبابت پروردگار دائمی است و لازم نیست طبیب را با چشم دید، قرآن که نسخه پروردگار است به همراه سنت پیغمبر که نسخه ایشان است در اختیار ما قرار دارد.
وی با اشاره به کتب متعدد شیعیان تا عصر غیبت حضرت حجت (عج)، گفت: از روز بعثت رسولالله تا روز رحلت ایشان، امام علی (ع) تمام شنیدههای خود از پیامبر(ص) را با دست خود نوشته بودند و این تبدیل به کتابی شد که بسیاری از ناقلان، سخنان خود را نقل از کتاب ایشان میکردند همچنین، در زمان سایر امامان تا عصر امام عسکری (ع)، شیعه 400 کتاب نوشت، کتابهای انسانسازی و رشد دهنده عقل درحالیکه تا آن زمان، اهل تسنن حتی یک کتاب هم نداشتند.
کتابت سخنان پیامبر(ص) توسط تربیتشدگان سقیفه ممنوع شد
حجتالاسلام انصاریان به ممنوعیت نوشتن پس از رحلت پیامبر(ص) اشاره کرد و بیان داشت: پس از وفات پیغمبر، ارباب آنان نوشتن را مطلقأ حرام کرد و حتی اگر به طور مخفیانه هم چیزی نوشته میشد و قال رسولالله داشت، سوزانده میشد؛ وقتی کتاب انسانسازی برای اهل سنت و تربیتشدگان سقیفه کاری خلاف بود، فرزندان اهلبیت کتابهایی داشتند که در عصر غیبت نیز افرادی همچون کلینی، مفید و شیخ طوسی باتدبیر خود تا این زمان، بهترین، زیباترین و استوارترین کتابها که سخنان پیغمبر (ص) است را از دستبرد حوادث و خطرات حفظ کردند.
وی با تأکید بر این که باید تا فرصت هست، بیماریهای فکری را علاج کنیم، اظهار داشت: ما در مقابل نبوت پیامبر(ص) ، امامت امامان، قرآن و زحمات علمای مخلص الهی و ربانی مسئول هستیم؛ باید این موضوع را جدی گرفت زیرا اگر در قیامت با بیماریهای فکری و قلبی وارد شویم، هیچ عذری در برابر پروردگار پذیرفته نیست.
چرا ماهوارهها باید جای اهلبیت(ع) را در خانهها بگیرد؟
این خطیب توانا به هجمه علیه تشیع اشاره و تصریح کرد: غرب و برخی افراد داخل خطر را به شکل خطر به ما معرفی نمیکنند؛ با ایجاد جاذبه و لذت، ما را به فرهنگ خود دعوت میکنند که سرانجام آن دوزخ است همچنین، هر محتوای ضد شیعی که نشر پیدا کند انسان را به آتش دوزخ دعوت میکند.
عشق موتور محرک است
وی، کسی که به دنبال رضایت اهلبیت باشد را عاشق اهلبیت دانست و تصریح کرد: عشق، موتور محرک است، اگر از طریق قرآن و روایات پیامبر را بشناسیم، عاشق ایشان میشویم؛ عاشق واقعی کسی است که به دنبال رضایت معشوق باشد و زمانی معشوق خوشنود میشود که هم اعتقاد، هم اخلاق و هم عمل معشوق شود.
قابلذکر است، در ادامه این مراسم حاج محمود کریمی به نوحهخوانی و مرثیهسرایی پرداخت.