به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، بیستوچهارمین برنامه مناظره این هفته با موضوع «تعطیلی پنجشنبه مدارس» با حضور کارشناسان و صاحبنظران از جمله علیرضا علیاحمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش، حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، ابراهیم سحرخیز معاون سابق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، علیاصغر احمدی قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان و حمیدرضا حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش از شبکه یک سیما آغاز شد.
سوال پیامکی مناظره نیز درخصوص این است که آیا با تعطیلی پنجشنبهها موافق هستید؟
در اغاز مناظره، علیاصغر احمدی قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان اظهار داشت: طرح موضوع تعطیلی پنجشنبهها متاسفانه به صورت یک موضوع بدون تفکیک مطرح شده است و مسئله این است که وقتی درباره این موضوع سخنی به میان میآید باید سوال کرد که آیا این موضوع مربوطه به کلیه دورههای ابتدایی، راهنمایی و متوسطه یا طبق تقسیمبندی جدید، ابتدایی و متوسط است یا خیر.
وی اضافه کرد: یکی از نکاتی که در ابتدای اجرای برنامه تعطیلی پنجشنبهها مطرح بود مسئله خود معلمان بود چرا که سالیان سال معلمان ابتدایی این نکته رامطرح میکردند که ما 6 روز در هفته سر کار میرویم اما معلمان راهنمایی 4 روز کار میکنند. از طرفی این 6 روز باعث میشد معلمان ابتدایی صلاحیتهای مورد نظر به عنوان بالا رفتن مقاطع تحصیلی خود را کسب کنند.
احمدی یادآور شد: نکته بعدی این است که صرفا نباید تعطیلی پنجشنبهها را مدنظر قرار داد. چرا که امروز باید تصمیمگیری براساس اسناد تصویب شده باشد یکی از این اسناد برنامه درسی ملی بود که بخشی از این برنامه به موضوعات ساعات دروس میپرداخت.
وی ادامه داد: سوال این است که آیا در این برنامه ساعت دروس به گونهای بسته شده که بتوان پنجشنبهها را تعطیل کرد که در جواب باید گفت: ما در تدوین این برنامه چنین چیزی را مد نظر نداشتیم.
حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه برنامه مناظره اظهار داشت: چرا ساماندهی زمان آموزش شکل گرفت. در واقع اسم طرح موجود، طرح ساماندهی زمان آموزش است که قبل از انجام شدن این طرح ما کتاب چاپ کرده و قبل از اجرا 33 هزار نفر جزء جامعه هدف بودند و این طرح بررسی شد.
وی ادامه داد: در تمام کارهای تحولی در آموزش و پرورش که شکل گرفته، همان مصداقهای بیرونی مانند بیمه طلایی، موضوع پنجشنبهها، شنا، ورزش و دانشگاه فرهنگیان است که روح حاکم بر این برنامه عبارت است از اینکه میخواهیم منزلت و جایگاه معلم را ارتقاء دهیم و آن موضوعی نباشد که در گذشته شاهد بودیم در واقع در تحول، معلم مانند استاد، فناور و پژوهشگر است.
وزیر سابق آموزش و پرورش بیان کرد: در نقشه جامع ملی کشور منزلت اجتماعی معلمان و پژوهشگران باید مدنظر قرار گیرد که در تمام طرحها، معلم را از جنس پژوهشگر و اهل تحقیق و استاد دانشگاه دانسته و استاد را نیز از جنس معلم میدانیم و به همین دلیل است که این طرح ایجاد شده.
حاجیبابایی بیان کرد: در اینجا اعلام میکنم که هیچکدام ازطرحهایی که در 3 سال گذشته صورت گرفت به تنهایی نمیتواند تغییر کند و حداقل نیاز به تغییر 20 طرح دارد. به طور مثال در خصوص موضوع پنجشنبه ما هفته را به سه قسمت تقسیم کردیم به این معنا که از شنبه تا چهارشنبه صبحها موضوع با محوریت معلم، مدیر مدرسه بود و در بعدازظهرها با محوریت مدرسه و خانواده و همچنین در پنجشنبه و جمعه با همکاری صداوسیما و همه با محوریت پدر و مادر بود که آنها تاثیرگذار بودند.
در ادامه، ابراهیم سحرخیز معاون وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: اگر ما به بخش جامعیت که به عنوان اصول حاکم در برنامه درسی عنایت داشته باشیم باید به همه مولفهها در نظام آموزشی نگاه همهجانبه کنیم. یکی از مولفههای اساسی معلم است که در واقع موتور محرک نظام آموزشی است و همه عناصر آموزشی را تحتالشعاع قرار میگیرد.
وی ادامه داد: ما در سند تحول بنیادین در برنامه درسی مطالباتی را مطرح کردیم که برای رسیدن به آن باید زمان و ایام سال تحصیلی را جدی بگیریم چگونه میتوان انتظار داشت معلم در ردیف پژوهشگر باشد و از وی انتظار داشته باشیم که بخشی از وظیفهاش را پژوهش قرار داده و توانایی او را ارتقاء دهیم و مرجع علمی باشد و همزمان معلم جامعه هدف یعنی دوره ابتدایی که 60 درصد از دانشآموزان را تشکیل داده و نیز 60 درصد از معلمان این دوره بانوان هستند این قشر از روز شنبه تا پاسی از پنجشنبه در حال انجام وظیفه معلمی است. چنین معلمی نه تنها فرصت پژوهش ندارد بلکه حوصله تدارک نیازهای فیزیولوژیک خود را نیز ندارند.
رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استان همدان همچنین گفت: پاشنهآشیل نظام سنتی نادیده گرفتن معلم است. اگر او را نادیده بگیریم آموزش و پرورش طرازی که حیات طیبه داشته باشد نداریم باید توجه داشته باشیم که قریب به اتفاق کشورها معلم 5 روز بیشتر در سیستم آموزشی حضور ندارد اما در کشور ما 30 درصد مدارس روستایی و صعبالعبور هستند. چطور میتوان در این شرایط معلم حضور فیزیکی نداشته باشد.کارشناس آموزشی باید دوره ابتدایی را درک کرده و کسی که میخواهد در ستاد حضور داشته باشد باید حتما معلم بوده باشد.
علیرضا علیاحمدی، وزیر اسبق آموزش و پرورش در ادامه برنامه مناظره اظهار داشت: تصمیمی که مبنی بر تعطیلی پنجشنبهها گرفته شده است مشروع و قانونی است که توسط شورای عالی آموزش و پرورش تحت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده و در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم مطرح و رضایت کلی این افراد گرفته شده است.
وی افزود: تصمیم مطرح شده مقبولیت نسبی خوبی را هم با توجه به شواهد به دنبال داشته است به خصوص برای معلمان ابتدایی چرا که در آموزش و پرورش تبعیضی وجود داشت که در حال حاضر کمتر شده و آن موضوع تعداد روزهای کاری معلمان در دورههای مختلف بود.
علیاحمدی تصریح کرد: در حال حاضر با 5 روزه شدن کار مدارس، معلمان ابتدایی رضایت بیشتری دارند ومعلمان متوسطه و راهنمایی هم انعطافپذیری زیادتری برای تصمیمگیری خود در 4 روز و یا 3 روز کاری خود دارند از طرفی مدیران مدارس باید راضیترین طبقه بین فرهنگیان باشند چرا که امروز توانستند فرصت بیشتری برای تعالی و بازسازی خود داشته باشند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش ادامه داد: بیشتر خانوادهها نیز از این طرح استقبال میکنند مگر آنها که پدر و مادر به هر دلیلی نمیتوانند روز پنجشنبه در خانه حاضر باشند. برای اجرای این طرح میتوانستند ملاحظات زیادتری را داشته باشند و تفاوت بین دوران ابتدایی و دورههای دیگر را قائل شوند.
حمیدرضا کفاش، معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش و نماینده دولت در برنامه مناظره بیان کرد: موضوع را باید تفکیک کرد چرا که مسئله ساعات موظفی معلمان امری قانونی است و تفاوتی برای دورههای مختلف وجود ندارد که ما باید آن را تنظیم کنیم.
وی ادامه داد: دولت درصدد اضافه کردن بار به دوش معلمان نیست. بنابراین در مصوبه تعطیلی وجود ندارد و تعطیلی یک اعلام شخصی بوده است.
کفاش با بیان اینکه در جلسهای که صورت گرفت موضوع ساماندهی برای دوره ابتدایی در این زمینه تصویب و برای اجرا ابلاغ شد. همچنین در خصوص دیگر پایهها این موضوع مدنظر قرار گرفت که زمان هر جلسه متفاوت بود. به این معنا که برای پایه اول و دوم 45 دقیقه و برای پایه سوم و چهارم 50 دقیقه جلسه در نظر گرفتیم.
نماینده دولت در مناظره با بیان اینکه هر جلسه آموزشی 20 دقیقه و برای استراحت 15 دقیقه و برای نماز جماعت نیز 20 دقیقه مدنظر قرار گرفت. همچنین این موضوع که در روز پنجشنبه فوق برنامه مدنظر قرار گیرد نیز مورد بررسی قرار گرفت پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش موظف است گزارش ارزیابی این موضوع را در سال 91ـ90 به شورای عالی آموزش و پرورش تحویل دهد.
وی گفت: یک بار این موضوع برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی در سال 79ـ78 برای تعطیلی پنجشنبه مدارس اتفاق افتاد که پژوهشکده کودکان استثنایی مسئول طرح بود و در گزارش آمده است که این طرح باعث پیشرفت دانشآموزان نمیشود و عملکرد اردویی مدرسه هم پیشرفت نداشته و کادر مدرسه تقاضای یک روز را دارند و اولیا هم به دلیل پنجشنبههای مدارس مشکل داشتهاند و در نهایت این طرح ابهام داشته است و در نهایت متوقف شده است.
وی ادامه داد: این طرح برای افزایش پیشرفت دانشآموزان مضر بوده و همچنین کادر اداری مدارس و نیروها از این امر راضی نبوده و اولیاء در خصوص تعطیلی مدارس دچار مشکل بودند که این امر در بخشنامه مطرح شد که بعد از ارائه این موارد اجرای این طرح متوقف شد .
کفاش بیان کرد: تعطیلی پنجشنبه مدارس نه در قانون وجود داشته و نه مثبت است.
در ادامه سحرخیز معاون وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: ما در مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش داریم که بررسی برنامههای کلاس در 5 روز اول هفته تعریف شده و ما نمیتوانیم روز دوشنبه را به طور مثال برای فعالیت بدون کیف و کتاب داشته باشیم و اینکه باید توجه داشته باشیم اگر قرار است پنجشنبهها دایر باشد آیا معلم در آن حضور دارد یا خیر؟ اگر معلم حضور داشته باشد که در واقع یک روز اضافهتر است.
وی ادامه داد: براساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش معلم موظف شده که 5 روز اول هفته حضور داشته باشد اما آیا برای 2 روز دیگر معلم دیگری داریم یا بدون معلم است و یا اینکه مدیر و معاونان در مدرسه حضور دارند.
رئیس سابق سازمان آموزش و پرورش استان همدان افزود: آموزش و پرورش با نیازهای ویژه قابل تعمیم به دوره راهنمایی و متوسطه نیست، در این زمینه آقای نوید هم پژوهشهایی را انجام داده و تحقیقات در کشورهای توسعه یافته نشان میدهد که بین میزان پیشرفت دانشآموزان و 5 روز آموزش در هفته ارتباط مستقیم وجود دارد، از سوی دیگر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مقام معظم رهبری نیز بر اجرای آن تاکید دارد یک روز باید در هفته به حرفهآموزی پرداخته شود که یک دانشآموز بعد از دیپلم بتواند حرفه داشته باشد و یک خانواده را اداره کند.
سحرخیز همچنین گفت: در این مباحث تعریفهایی از محیطهای متنوع داریم اما در این میان جایگاه خانواده کجاست. خانوادهای که در حدیثهای نبوی در مورد جایگاه 7 سال اول و 7 سال دوم زندگی فرزندان صحبت کرده است.
در ادامه حمیدرضا کفاش اظهار داشت: تعطیلی به هیچوجه در مصوبه نیست و قسمت بعدی اعلام نظرات فردی بوده است. مصوبه میگوید ساماندهی آموزش در 5 روز اول هفته و یک روز تعطیل برای سایر فعالیتها.
وی افزود: برای داشتن خروجی دانشآموز باید روند متفاوتی داشته باشیم. تعطیلی یعنی آموزش و پرورش هیچ مسئولیتی در قبال آن روز ندارد در این صورت زمینه برای خروجی سند تحول بنیادین چیست؟ ضمن اینکه این نظرسنجیها یک متودولوژی غیرعلمی است. در کجای دنیا از چنین متودی برای تصمیمگیری امور مهم استفاده میشود، آیا با این روش میتوان سرنوشت تعلیم و تربیت را مشخص کرد؟
علی اصغر احمدی، قائم مقام وزیر اسبق آموزش و پرورش در سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان در ادامه مناظره اظهار داشت: با طرح موضوع به این شکل که آیا با تعطیلی پنجشنبهها موافق هستید یا خیر مخالفم باید دید در چه بستری کار تعلیم و تربیت در کشور انجام میشود برخی معلم را به عنوان محقق یا پژوهشگر معرفی میکنند که اگر اینگونه باشد اتفاقا باید معلمان حضور بیشتری در مدارس داشته باشند و معلم پژوهشگر باید 40 ساعت در مدرسه باشد.
وی با بیان اینکه از هیچکدام از نظرات شرکت کنندگان تعطیلی پنجشنبه بیرون نمیآید تصریح کرد: در کشوری زندگی میکنیم که میزان تعطیلات در کشور بالاست، کجای دنیا 15 روز و در برخی موارد 30 روز مدارس تعطیل میشوند.
احمدی با بیان اینکه گزارشی سازمان یونسکو درباره میزان روزهای فعالیت مدارس برای 37 کشور مطرح کرده است یادآور شد: کشورهایی که 180 تا 209 روز در طول یک سال تحصیلی فعالیت دارند 40 درصد این کشورها هستند، آنهایی که 210 تا 239 روز فعالند 37 درصد و کشورهای دارای روزهای فعال 240 روز به بالا 7 درصد کشورها را دارند حال باید ببینیم با توجه به روزهای فعالیت مدارس در ایران که در شورای عالی آموزش و پرورش 160 روز عنوان شده است در کجای این مجموعه قرار داریم.
وی گفت: اگر به همین روزهای فعال تعطیلات هم بخورد به طوریکه 26 روز تعطیل رسمی در کشور داریم مطمئنا به آموزش و پرورش، دانشآموزان کشور لطمه خورده میشود در حال حاضر از 360 روز 160 روز کار آموزشی داریم و 200 روز رها شده است. چگونه میتوان با وجود این تعطیلات محیط پژوهنده و فعال داشت.
حاجی بابایی وزیر سابق اموزش و پرورش در ادامه مناظره بیان کرد: کسی نمیتواند شنبه را لغو کند چرا که در قانون 5 روز اول مطرح شده و قانون بار معنایی دارد. همچنین باید بگویم گفته نشده که مکلفید پنجشنبه را تعطیل کنید در واقع این موضوع اجباری نیست ولی میگویند میتوانید که پنجشنبه را تعطیل اعلام کنید و هر دانشآموز را نمیتوان به اجبار در این روز به مدرسه آورد.
وی ادامه داد: اینکه در روز پنجشنبه دانشآموز را به مدرسه بکشانیم و اتفاقی برای او بیفتد یا تصادف کند پدر دانشآموز میتواند اعتراض کرده و آن فردی که دانشآموز را به مدرسه کشانده است مجرم است.
وزیر سابق آموزش و پرورش بیان کرد: قانون بار حقوقی دارد بنابراین باید آن را به طور کامل مد نظر قرار دهیم و بدانیم موضوع تعطیلی پنجشنبهها اجبار نیست.
حاجی بابایی خطاب به کفاش نماینده دولت در مناظره بیان کرد: چرا میگویید مردم نمیتوانند نظر دهند آیا این مردم نبودند که قرآن را جایگزین شاه کردند؟ شما این حرف را چگونه میزنید؟ آیا مردم نبودند که با رای خود رئیس جمهور و نماینده مجلس را انتخاب میکنند؟ بنابراین میتوانند در خصوص تعطیلی پنجشنبهها نظر دهند.
وی بیان کرد: اینکه شما میگویید به این شکل است که مردم سطح فهمشان پایین است و نمیتوانند نظر بدهند که بنده میگویم به این شکل نیست.
وی افزود: از اول مهر تا آخر خرداد 282 روز وجود دارد که 13 روز آن را برداریم و تقسیم بر 7 کرده و ضرب در 5 کنیم 185 روز میشود چرا میگویید 162 روز؛ تحول بنیادین موضوع تعطیلی پنجشنبه مد نظر قرار گرفته است.
وی ادامه داد: اکنون دوره ابتدایی 850 ساعت درس دارد و 100 ساعت فوق برنامه. چرا میگویید تعطیلی پنجشنبهها به این شکل است؟
حاجی بابایی اظهار داشت: پیشدانشگاهی 17 سال است که 4 روز تعطیل است کدام قانون این موضوع را مد نظر قرار داده و کدام قانون این امر را اجرا کرده است؛ کدام قانون حوزه علمیه و دانشگاه را پنجشنبهها تعطیل کرده است درست است در برخی دانشگاهها کلاسها در پنجشنبه تعطیل است که این امر موضوعی دیگر است.
وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: نباید موضوع اروپا را مد نظر قرار دهیم چرا که در خصوص تعطیلی پنجشنبهها ما قبل از اجرا کتابی در این زمینه چاپ کرده و نظر کارشناسان در این امر صورت گرفته است و بعد از اجرا نیز نظرسنجی شده و 33 هزار جامعه هدف مد نظر قرار گرفته است که این نظرسنجی با نظرسنجی که شما میگویید یکسان است. در واقع 67 درصد موافق، 12.1 درصد سکوت، 21 درصد مخالف داشت.
وی ادامه داد: امروز 3 سال است که مردم زندگی خود را با این امر هماهنگ میکنند؛ چگونه دانشآموزی که در 70 متر خانه زندگی میکند با فشار روحی وارد مدرسه میشود و این موضوع را مد نظر قرار نمیدهید؟
حاجی بابایی ادامه داد: 2 میلیارد ساعت کار تربیتی نه کار آموزشی صورت میگیرد چطور معلم میتواند تربیت را انجام دهد ولی وقتی دانشآموز در بغل مادر باشد تربیت صورت نمیگیرد پدر بوده و معلم نیز پدر است و این موضوع از قبل وجود داشته است.
وی اظهار داشت: ما دنبال چه هستیم در کشور ژاپن 240 ساعت تمام مدارس درس میخوانند ولی باید بگوییم که مدارس نیز در کنار درس کارگاه آموزشی دارند و کار را در مدرسه یاد میگیرند. همین ساعتی که در دست ما است توسط دانشآموزان ژاپن در داخل مدرسه درست شده است.
وی بیان کرد: دست شما را باز گذاشتهایم و 5 روز اول هفته را در قانون مطرح کردهایم؛ اینکه پنجشنبه معلم ابتدایی چه میکند باید بگوییم که از شنبه تا چهارشنبه بدون پنجشنبه 30 ساعت درس داده میشود که این امر در قانون مطرح شده است. در واقع معلم 5 روز باید به مدرسه بیاید تا ساعتی که مشخص شده تدریس کند؛ موظف است از شنبه تا چهارشنبه درس دهد و برنامههای کلاسی را بر این اساس هماهنگ کرده است.
حاجی بابایی ادامه داد: سال اول دبیرستان 30 ساعت درس گذاشتهایم که برنامه درس ملی نیز زیر سند تحول بنیادین است و این ساعت مد نظر قرار گرفته است و همه معلمان دبیرستان 5 روز کار میکنند که اگر 5 روز کار کنند میشود 30 ساعت ولی این موضوعی که مطرح میکنید بیشتر از 30 ساعت شده که درست نیست بنابراین همه موارد به یکدیگر پیوسته بوده و نمیتوانیم از همه جدا کنیم.
در ادامه علیرضا علی احمدی وزیر اسبق آموزش و پرورش اظهار داشت: اینکه تفاوت بین دورههای تحصیلی باشد حق مطلب بوده و شورای عالی آموزش و پرورش هم در مورد مقطع ابتدایی و راهنمایی و متوسطه بصورت جداگانه تصمیم گرفته و در اجرا با توجه به اقتضای جنسی و حجم درسی باید تفاوت وجود داشته باشد آیا این تصمیم با برنامه درسی ملی سازگار است؛ دوستان دستاندرکار منتقد باید استناد داشته باشند که براساس برنامه درسی ملی بطور مثال پیشرفت درسی دانشآموز را بررسی کردیم و روند متفاوتی را نشان داده است یا اینکه رضایتمندی خانوادهها نسبت به گذشته تغییر کرده است. در قوانین ساعات آموزشی برای دوره ابتدایی 25 ساعت، برای دوره متوسطه اول 30 سال، برا ی متوسطه دوم 35 ساعت و برای دوره متوسط دوم فنی و حرفهای 45 ساعت آموزش در نظر گرفته شده لذا باید ارزشیابی بر مبنای تکلیف قانونی صورت گرفته باشد.
وی ادامه داد: دو سال است از مصوبه آموزش و پرورش میگذرد باید برسی شود که این اتفاق چه نکات مثبتی و چه محدودیتهایی داشته و چه پیشنهاداتی را میتوان در مورد آن ارائه کرد که مباحث تبدیل به مباحث سیاسی نشود.
وزیر اسبق آموزش و پروش همچنین گفت:مطلب دیگر این است که وقتی میخواهیم تعداد روزهای کاری را مطرح کرده و با کشورهای دیگر مقایسه کنیم باید ملاحظاتی را در نظر بگیریم به این صورت که هر روز کاری برای تعلیم و تربیت رسمی چند روز پیشبینی شده و توزیع این روزها چگونه است. آیا سال تحصیلی در کشورهایی که مقایسه میشوند 9 ماهه است یا خیر.
وی ادامه داد: این میزان باید تبدیل به واحد همسطح شود که قابل مقایسه باشد. نکته دیگری هم باید ملاحظه شود این است که ما در کشور تعطیلات رسمی را به صورت یک اشکال دیگر داریم و این تعطیلیها خود یک برنامه جداگانه است اگر بتوانیم آن تعطیلات جداگانه را تعیین تکلیف کنیم در این قسمت نیز تاثیر خواهد داشت.
وی افزود: در مجموعه اهدافی که تعقیب میشود ارتقاء معلم در حد استاد گم شده است ما در دانشگاه یک ساعت موظف و یک ساعت حضور در دانشگاه داریم که ساعت حضور در دانشگاه 40 ساعت و ساعتهای موظف نصب همکاران ماست. باید تلاش کنیم تا نظام رتبهبندی معلمان در میان آنها ساری و جاری شده و رقابت ایجاد کند تا اینکه معلمان روز پنجشنبه کار پژوهشی انجام دهند.
علیاحمدی با اشاره به احیای قانون معاونت پرورشی افزود: احیای این قانون برای حضور تمام معنا در خارج از ساعت موظف رسمی است. ضمن اینکه باید امکانات داشته و بخشی از وقت معلمان غیر از ساعات موظف به آن اختصاص داده شود.
حمیدرضا کفاش نماینده دولت در ادامه مناظره اظهار داشت: مرکز پژوهشهای مجلس اعلام کرده است که سال 90 -91، 160 روز آموزشی داریم که این میزان در کانادا 188 روز، در فرانسه 174 روز، در انگلیس 192 روز و در ژاپن 240 روز است. همچنین میانگین ساعات آموزشی در سال تحصیلی برای پایههای اول و دوم کشور 600 ساعت و برای پایههای سوم تا پنجم 650 ساعت است که این میزان برای کشور آلمان 1050 ساعت برای ژاپن 1050 و برای کره 975 ساعت است.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر زمان بر حسب دقیقه مربوط به پایههای اول و دوم 225 دقیقه و سوم تا پنجم 250 دقیقه است که در کشورهایی مانند کانادا 304 دقیقه، انگلیس 300 دقیقه و ژاپن 330 دقیقه است. لذا ایران در بین کشورهای تحقیق شده هم زمان و هم روز هم میزان آموزش پایینتر است.
کفاش تصریح کرد: این موضوع با شعار تحول و تولید علم همخوانی ندارد. جای سوال است که چه کسی میخواهد روزهای کار معلمان را افزایش دهد به هیچ عنوان افزایش ساعات کار معلمان مطرح نیست.
وی ادامه داد: اگر در طرح اجرای قانون ساعات فوق برنامه را افزایش دهیم منابع آن را هم فراهم میکنیم به طوریکه وزیر آموزش و پرورش به بنده دستور داده است که با کمک یک کمیته 5 نفره از معاونان در 9 مرحله طرح یک روز را بررسی کنیم که در حال مطالعه آن هستیم. این موضوع برای فعالیتهای فوق برنامه و جذاب خواهد بود.
نماینده دولت در این مناظره یاداور شد: بعد از مطالعه منابع آن را تعریف خواهیم کرد و بعد از آن آموزش میدهیم و پس از آن برای هزار نفر به طور پایلوت اجرا میکنیم و سال بعد به صورت پلکانی کل طرح را اجرا خواهیم کرد. اگر موفق بود ادامه میدهیم وگرنه متوقف میکنیم.
کفاش گفت: متاسفانه این موضوع آنگونه مطرح شده است که دولت میخواهد کار معلمان را دو برابر کند یا بدون مواجب روزهای تعطیلی معلمان را پر کند اینگونه نیست.
وی در انتقاد به حاجی بابایی وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: شما قبل از تصویب این موضوع آن را اعلام کردید همچنین در سال 90 به شما در پژوهش مرکز پژوهشها مطرح شد که این موضوع باید ابتدا در شهر تهران اجرا شود و پس از بررسی نتایج به کل کشور تعمیم داده شود اما شما این موضوع را از ابتدا سراسری اعلام کردید که این درست نیست.
حاجی بابایی، وزیر سابق آموزش و پرورش در ادامه مناظره بیان کرد: اینکه میگویید ساعت درس دبیرستانیها را کمتر کنید و 600 ساعت شود و با اروپا مقایسه میکنید اشتباه است.
حاجیبابایی اظهار داشت: برای تمام شمایی که اینجا هستید احترام قائل بوده و در گذشته همکار شما بودم. بحث من یک سر سوزن سیاسی نبوده و دولت هر که هست باید از آن حمایت کنیم. بنده در گذشته وزیر شما بودم و حرمت وزارت را نگه میدارم و اگر علیاصغر فانی وزیر فعلی آموزش و پرورش اینجا بودند بنده به وی احترام میگذاشتم. چرا که معتقدم وزیر آموزش و پرورش را باید حمیات کرد.
وی با بیان اینکه همه اگر از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنند باز هم این وزاتخانه مشکل دارد. تعجب میکنم که شما این مباحث را مطرح میکنید.
وی ادامه داد: تحول بنیادین با جملات و کلمات انجام نمیشود بلکه تحول زمانی شکل میگیرد که همه چیز در جای خود بوده و معلم در جای خود باشد. دانشآموز هدف است چرا که بدون معلم چیزی امکان ندارد.
حاجیبابایی بیان کرد: من در خصوص استان کرمان و سیستان و بلوچستان صحبت میکنم در کرمان معلمی از جنوب به شمال هزار کیلومتر فاصله مدرسه تا منزلش است همچنین در سیستان معلمی 700 کیلومتر را طی میکند که به مدرسه برسد بنابراین چنین مشکلاتی را داریم همچنین در تهران ما معلمی داریم که در رباطکریم بوده و برای اینکه به مدرسه برود دچار مشکل است چرا که باید فلاصله بسیاری را طی کند.
وی ادامه داد: بنده نمیخواستم که بیایم ولی اصرار کردند که بیا چرا که شما به عنوان یک طراح بودید بنابر این قرار نبود که بیایم.
در ادامه برنامه و فرصتهای دو دقیقهای مدعوبین برنامه حمیدرضا حاجیبابایی وزیر سابق آموزش و پرورش اظهار داشت: تربیت یک مجموعه به هم پیوسته است آیا کسی میتواند بگوید که یک دقیقه وجود دارد که جزو تعلیم و تربیت نیست حتی استراحت و خواب نیز جزو تعلیم و تربیت است و لذا ما در تربیت اصلا تعطیلی نداریم.
وی ادامه داد: اما تعطیلیهایی مانند عاشورا و تاسوعا وجود دارد که ای کاش یک ماه نظام آموزشی مثل عاشورا تاثیرگذار باشد. همچنین در تعطیلات نوروز حدود 7 میلیون نفر به زیارت امام رضا(ع) میروند. بنده معتقدم که نباید دانشآموز را به زندان زمان بست.
در پایان مناظره نتیجه نظرسنجی پیامکی اعلام شد که 87 درصد مردم با تعطیلی پنجشنبهها موافق بودند