گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ صنف تولیدکنندگان لوازم خانگی یکی از تولیدکنندگان بزرگ کشور محسوب میشود که می تواند با افزایش تولیدات باکیفیت ایرانی در راستای تحقق شعار تولید ملی گام بردارد و در نتیجه آن اقتصاد کشورمان ایران را در مسیر رشد و توسعه قرار دهد.
با آغاز هدفمندی یارانهها و آزاد شدن قیمت حاملهای انرژی، مردم بیشتر دنبال لوازم خانگیای هستند که انرژی کمتری مصرف کند و در کنار آن از کیفیت و ظاهر مناسبی برخوردار باشد، لذا بسیاری از واحدهای بزرگ صادرکننده لوازم خانگی به ایران فوراً به برچسب انرژی روی آوردند تا مشتریان ایرانی از میزان مصرف کم انرژی در این محصولات اطمینان حاصل کنند؛ اقدامی که شایسته بود از سوی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی صورت پذیرد.
در حال حاضر اجناس خارجی در حوزه لوازم خانگی در بازار، با ظاهری زیبا و فریبنده چشم مشتریان را به خود خیره کرده و بازار را در انحصار خود گرفته، چه بسا محصولات تولیدی داخلی از نظر کیفیت بالاتر از اجناس خارجی مذکور باشند، ولی عوامل ظاهری، زیبایی و متنوع بودن لوازم خانگی خارجی بیش از محصولات ملی دل مشتریان را میرباید.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بدست آوردن دانش لازم در زمینه تولید این محصولات و همچنین جوانان خوش ذوقی که در طراحی این لوازم آموزش دیدهاند، باز متاسفانه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی همچنان با سیاق گذشته و بصورت سنتی و قدیمی محصولاتشان را روانه بازار میکنند، آن هم در زمانی که تولیدکنندگان خارجی با تبلیغات گسترده جهانی و ظاهری بسیار مشتریپسند توانستهاند بازار کشور ما را به قبضه خود دربیاورند.
بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که تولیدات داخلی از لحاظ کیفی بهتر از مشابه خارجی خود هستند، ولی به دلیل عدم برندسازی و تبلیغات تجاری، دیداری، شنیداری و نوشتاری، مردم این محصولات بادوام و کیفی که در داخل کشور و به دست صنعتگران توانمند تولید و عرضه میشود، به خوبی نمیشناسند.
دبیرکل ستاد برنامه ریزی و اجرایی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، میگوید: تولید لوازم خانگی در سالهای گذشته، از نظر امکانات بالقوه و سرمایهگذاری، از شرایط بسیار مطلوبی برخوردار است و در حال حاضر واحدهای صنعتی بسیاری داریم که در زمینه تولید محصولات و لوازم خانگی در حال فعالیت و تولید انبوه هستند.
حبیب الله انصاری افزود: لوازم خانگی یکی از متنوعترین بخشهای صنعتی محسوب میشود و ما در زمینه تولید تلویزیون، یخچال، ماشینلباسشویی، ماشین ظرفشویی و اجاق گاز در شرایط خوبی بسر میبریم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه لوازم خانگی جزو جدانشدنی هر خانهای است باید با بروزرسانی تولیدات اقدامات جدیتری را برای گرفتن سهم بیشتر از بازار از آن خود کنیم.
انصاری به شرایط فعلی بازار اشاره کرد و گفت: در شرایط کنونی70 درصد لوازم خانگی در داخل کشور تامین میشود و لازم است فرهنگسازی در زمینه استفاده از کالای ایرانی در دستور کار جدی مسئولان قرار گیرد؛ چرا که واحدهای تولیدی و صنعتی بشدت با مشکل نقدینگی مواجه بوده و طبیعتاً توان پرداخت هزینههای بالای تبلیغات را ندارند؛ ما باید ضرورت استفاده از کالای ایرانی را در جامعه اشاعه دهیم؛ همچنین نوجوان و جوان ما باید توجیه شود که تولید ملی چیست و چه معنایی را در برمیگیرد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ضمن ارائه تعریفی از تولید ملی ادامه میدهد: تولید ملی به معنای بهرهبرداری و استفاده از سرمایهگذاری ملی که در کشور صورت گرفته، است. صنعتگران ما عرق ملی دارند و باید با ورود به چرخه تولید و کار تخصصی این مهم را بهبود بخشند تا ضمن حفظ سرمایههای ملی، منابع را هدر ندهند.
وی تصریح کرد: یکی از راههای پیشرو جهت تقویت تولیدات ملی افزایش سرمایهگذاری است. بخشی از سرمایهها و درآمدهای کشور باید صرف تقویت زیرساختهای اقتصادی شود تا تولید ملی را توسعه دهد.
انصاری رشد ملی را بینیاز شدن از فروش نفت خام خواند و اضافه کرد: صنعت تنها اهرمی است که میتواند اقتصاد را از تک محصولی نجات دهد. با توسعه تولیدات صنعتی، ضمن افزایش اشتغال که یکی از دغدغههای همهجانبه در کشور است، میتوان انتخاب کالای ملی را در بین مردم رواج داد.
وی در ادامه اظهار داشت: ما زمانی بنیه اقتصادی خود را تقویت میکنیم که ضمن رواج محصولات در بازار داخلی، برای صادرات این محصولات به کشورهای دیگر نیز برنامهریزی کنیم و به یاد داشته باشیم مهمترین رویکرد به تولید ملی تقویت صادرات است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی خاطرنشان کرد: تمرکز تولیدکنندگان بر کم کردن نیرو و وضعیت اقتصادی مقولهای است که میتواند به تولید ضربه بزند. تولیدکننده باید به فکر تکنولوژی و افزایش بهرهوری باشد و برای کاهش هزینههای تمام شده در واحدهای صنعتی چارهای بیندیشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری د انشجو»، با عنایت به اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی، بخش خصوصی دارای بیشترین نقش در تولید ملی بود و وظایفی در راستای حمایت از تولیدات داخلی دارد. در این راستا موارد ذیل قابل ذکر است:
1. توسعه واحدهای کوچک تولیدی و مشاغل خانگی با شعار هر خانه یک کارخانه کوچک.
2. ارتقای کیفیت محصولات داخلی به گونهای که برخی از مارک های ایرانی به برندهای جهانی تبدیل شود.
3. توجه خاص بخش خصوصی به سرمایهگذاری در امر بازاریابی کالاها و محصولات داخلی با رویکرد صادرات، این موضوع، بویژه در استانهای مرزی کشور با امکان دستیابی به بازار کشورهای همسایه حائز اهمیت بیشتری است.
4. سرمایهگذاری بر روی توان ملی در جهت توسعه تولید ملی براساس طرح آمایش سرزمین.
5. بومیسازی فناوری و تکنولوژیهای نوین.
6. گسترش سازمانهای مردم نهاد و جهتگیری آنها به سمت خلاقیت، ایدهپردازی و نوآوری، بویژه در امر خدمات بازاریابی، شناخت بازارهای مصرف سایر کشورها با اولویت کشورهای همسایه و معرفی کالاهای ایرانی به بازارهای جهانی.