به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، نشست خبری فیلم سینمایی زندگی مشترک آقای محمودی و بانو ظهر امروز با حضور عوامل این فیلم در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
روحالله حجازی، کارگردان فیلم «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو» گفت: فیلم ما در بخش سودای سیمرغ حضور دارد اما به دلیل حضور در فستیوالهای بینالمللی لفظ خارج از مسابقه برای آن به کار رفته است وگرنه این فیلم در سه بخش حضور دارد و به همین دلیل تنها فیلمی است که بیشترین اکران را در این جشنواره دارد.
وی افزود: قصه فیلم ما اقتضا میکرد که این فیلم در یک لوکشین ثابت اتفاق بیفتد در واقع لوکشین در این فیلم یک کاراکتر است و اگر نیاز به خروج از این لوکشین بود قطعا این کار را انجام میدادیم.
در ادامه نشست داوری، تهیه کننده زندگی مشترک «آقای محمودی و بانو» در خصوص اینکه چرا با توجه به اینکه این فیلم در جشنواره سال قبل نمایش داده نشد آن را به صورت عمومی اکران نکرد گفت: این فیلم نیاز جامعه امروز ماست که در گذار از سنت به مدرنیته قرار دارد اما این گذار به لوازمی احتیاج دارد که اگر در مدیریت فرهنگی برای آن فکری نشود و راهکاری اندیشیده نشود منجر به فاجعه خواهد شد به همین دلایل بود که ما سعی کردیم این فیلم را در جشنواره امسال نمایش دهیم.
وی در خصوص صحنههایی که از فیلم ممیزی شده تصریح کرد: علیرغم اینکه در صدور پروانه نمایش ایراداتی به فیلم گرفتند اما این فیلم بدون حتی یک دقیقه ممیزی پروانه نمایش گرفت.
روحالله حجاری کارگردان زندگی مشترک آقای محمودی و بانو در خصوص ایراداتی که به فیلم گرفته شده یادآور شد: بهتر است حالا که حالمان خوب است به جای فکر کردن به گذشته به آینده فکر کنیم به همین دلیل نیازی نیست امروز راجع به این مسائل صحبت کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که چه قدر تحت تاثیر اصغر فرهادی هستید گفت: اصغر فرهادی در زمینه سینمای اجتماعی کارگردان بزرگی است اما من ترجیح دادم فیلم خودم را بسازم البته باید در این مورد منتقدین قضاوت کنند پیش از اصغر فرهادی نیز داریوش مهرجویی و رخشان بنی اعتماد در سینمای اجتماعی کارهای شاخصی داشتند و نمیتوان گفت هر کسی فیلم اجتماعی بسازد پیرو ایشان است چون هر فیلمسازی فیلم خودش را میسازد.
هنگامه قاضیانی نیز در خصوص همکاری در این پروژه گفت: خویی این فیلم نتیجه عوامل بسیاری بود ما در پشت صحنه این فیلم جو بسیار دوستانهای داشتیم به طوری که بعد از اتمام فیلم دوست نداشتیم از هم جدا شویم و مثل خانواده شده بودیم از طرف دیگر مدیریت خوب آقای حجازی هم در این زمینه موثر بود که به صورت یک دست با بازیگران برخورد میکرد مجموعه این عوامل سبب شد بازی ما تبدیل به زندگی شود همچنین تهیه کننده این کار با احترام زیادی برخورد میکرد و هیچ وقت روی گروه فشار نمیآورد.
ترانه علیدوستی بازیگر فیلم زندگی مشترک آقامحمودی و بانو نیز در خصوص بازی خود در این فیلم گفت: فضای خیلی خوبی که هنگام ساخت زندگی مشترک آقای محمودی و بانو وجود داشت این فیلم را گرم کرد این نقش من روی کاغذ نقشی بود که میتوانست برای بازیگر سوءتفاهمبرانگیز باشد اما من وسوسه شدم آن را بازی کنم تا بببینم موفق میشوم باعث شوند مردم کارهای ساناز را دوست نداشته باشند اما به آن فکر کنند و از طرف دیگر هم نتوانند به او اتیکت بچسبانند که او دختر خانمان براندازی است امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.
پیمان قاسم خانی نیز که در اینجا در قامت یک بازیگر ظاهر شده بود گفت: انگیزه من برای قبول این نقش در گام اول بازیگرانی بودند که قبل از من کار در این پروژه را قبول کردند و من به انتخاب آنها اعتماد داشتم از طرفی کاراکتری که برایم تعریف شده بود را پسندیم این کار برایم تجربه خوبی بود و امیدوارم بتوانم برای کارهای دیگر روحالله حجازی به جای نویسنده این فیلمنامه نویسندگی کنم.
علی طالبآبادی نویسنده این فیلم در خصوص روند شکل گیری ایده این فیلم گفت: بعد از فیلم زندگی خصوصی آقا و خانم میم بعضی از حرف های ما باقی ماند یکی از این حرف ها بحث اصالت رفتاری بود که ببینیم آدم ها چه قدر اصالت رفتاری دارند و در گفتوگو با آقای حجازی به ایدههایی راجع به جامعه و موضوع موردنظرمان رسیدیم.
ترانه علیدوستی بازیگر این فیلم در خصوص کاراکتری که نقش آن را ایفا کرده گفت: چیزی که در اینجا مدنظر ما بود بیش از تردیدهای یک زن برای انتخاب میان دو مرد بود ساناز در اینجا دغدغه بزرگی داشت و بین اینکه چگونه میخواهد زندگی کند و میخواهد چه فرهنگی داشته باشد دچار تردید شده بود در واقع این دوگانگیها یک سرگشتگی کلی بود که در شخصیت ساناز وجود داشت.
در ادامه این نشست هومن ده منش، فیلم بردار زندگی مشترک آقای محمودی و بانو گفت: ما بچه های فنی سینما هرگز دیده نمی شویم.
این مسئله عجیب یا به دلیل موفقیت کارماست یا در نتیجه کم اهمیتی مخاطب به کار ماست اما من این انتقاد را از شما منتقدین دارم که وقتی راجع به یک فیلم صحبت می کنید تنها به بازی ها، فیلمنامه و کارگردانی آن توجه دارید و به عوامل فنی سینما توجه نمی شود.
سپیده عبدالوهاب، تدوینگر زندگی مشترک آقای محمودی و بانو در خصوص ویژگی های تدوین این کار اظهار داشت: قصه این فیلم را بسیار دوست داشتم چون جزء سینمای مورد علاقه من است و به لحاظ احساسی بسیار با آن ارتباط برقرار کردم و اینکه نماهای این فیلم نزدیک و ریز است و روی نگاه ها تمرکز می کند به دلیل کلیت قصه است از سوی دیگر این فیلم یکی از سخت ترین فیلم های بود که من تا به حال کار کردم.
وحید مقدسی، صدابردار فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو نیز در خصوص کار خود در این پروژه گفت: من چند بار فیلمنامه این کار را خواند طوری که مادرم به من می گفت چرا اینقدر به فیلمنامه گیر داده ای، من هم گفتم: چون انگار آقای حجازی می خواهد مثل یک معلم از من انتقام بگیرد برای همین کار از پیش تولید خیلی مهم بود و ما سعی کردیم با توجه به شرایط محیطی، ترکیب صدای خوبی ایجاد کنیم.
در ادامه نشست روح الله حجازی با اشاره به ایراداتی که به کار گرفته شده خاطرنشان کرد: یکی از انتقاداتی که مطرح می کردند این بود که چرا همه آدم های این فیلم در بن بست هستند و جوابی برای موقعیت آنها وجود ندارد به این دلیل بود که ماجرا به قدری پیچیده است که من برای این معضل جوابی پیدا نکردم چون تضادهای رفتاری در جامعه زیاد است و جامعه شناسان و روانشناسان هر یک نسخه خود را می پیچیند و این معظل را پیچیده تر کرده است.
ما در این فیلم ها حد کمی به اصل معضل پرداخته ایم از من سئوال می شود که آیا به دنبال ساخت سه گانه دو فیلم قبلی هستم، یا خیر، باید بگویم ما به قصد ساختن سه گانه به دنبال این فیلم ها نرفتیم اما ممکن است تبدیل به سه گانه شود.
وی در خصوص اینکه آیا تم این فیلم دغدغه زندگی شخصی خود اوست، گفت: لزوماً اینگونه نیست که هر اتفاقی در زندگی فیلمساز می آید درون فیلم او هم باشد همه ما این اتفاقات زناشویی را می بینیم اما اینگونه نیست که عین این مسئله نیز برای من اتفاق افتاده باشد.
هنگامه قاضیانی در پایان این نشست در خصوص نقش خود گفت: من 12 روز بعد از بستن قرارداد برای فسخ قرارداد رفتم چون سئوالاتی داشتم و می خواستم تحلیل شخصیت را بدانم و او را بشناسم.
جلسه ای خوبی با آقای حجازی و آقای طالب آبادی داشتیم که آنها زوایای مختلفی از این شخصیت را برای من باز کردند من نباید پاسخگوی شرع و عرف باشم، چون در رشته تحصیلی خودم یعنی فلسفه غرب شرع و عرف نخوانده ام اما دوست دارم آنها را بدانم در مورد محدثه هم اشاره مستقیمی به مذهبی بودن او نمی شود در این جا مسئله اخلاقیات است که بین اخلاق او و ساناز تفاوت های وجود دارد.