به گزارش گروه علمی«خبرگزاری دانشجو»، این کشتی که مایا نامیده می شود با بکارگیری تکنیک های روز دنیا در زمینه تولید کشتی در سواحل جنوبی بزرگترین دریاچه جهان و در منطقه ای صنعتی بنام «میرود» ساخته شده است.
از ویژگی های منحصر بفرد مایا این است که دارای سکان و فرمان نیست و سیستم هدایت آن براساس سیستم هدایت تانک کار می کند.
مایا با وزنی حدود 12 تن و طولی معادل 12 متر و عرض 85/4 متر و ارتفاع 6 متر قابلیت جابجایی 40 مسافر و 3 خدمه را دارا است، این کشتی اینک در حال انجام آخرین بازرسی های نهائی است تا قبل از سال نو آب های دریای خزر را بشکافد و عملیاتی شود.
یکی از اهداف در ساخت این کشتی فعال کردن بیش از پیش گردشگری دریایی در سواحل دریای خزر است تا بتوان توان بالقوه گردشگری دریایی را در این منطقه به بالفعل تبدیل کند.
از اهداف دیگر ساخت این کشتی تقویت احساس خودباروری متخصصان در زمینه تولید شناورهای دریایی است.
سیستم رانشی این کشتی زیبا مجهز به دو موتور مستقل ملخی هریک با قدرتی در حد 200 اسب بخار و در مجموع 400 اسب بخار است.
کلیه سواحل جنوبی دریای خزر از جمله استان های گلستان، مازندران و گیلان در بُرد عملیاتی این کشتی است.
کشتی مایا در سه طبقه ساخته شده که هر طبقه آن جهت کاربری خاصی در نظر گرفته شده است.
طبقه زیرین: به تامین و طبخ غذاهای سرد و گرم مسافرین و خدمه اختصاص دارد.
در آشپزخانه این کشتی در طبقه زیرین امکان طبخ و آماده سازی کلیه غذاهای گرم و سرد از قبیل پیتزا، ساندویچ، نوشیدنی های سرد و گرم ، بستنی و شربت و انواع معجون موجود است.
در این طبقه دو سردخانه نیز برای نگهداری گوشت و مواد اولیه فاسدشدنی قرارگرفته است.
طبقه میانی یا دک یک جهت استقرار مسافران در یک فضای سربسته و همچنین هدایت توسط ناخدا یا افسران کشتی در نظر گرفته شده است.
طبقه میانی یا دک 1: این طبقه هم به فضای سربسته برای لابی مسافرین کشتی و هدایت کشتی توسط ناخدا یا افسران مربوط اختصاص دارد.
در این بخش مسافران درست در فضای داخلی ناخدا کلیه مراحل هدایت کشتی را از روی مبلمان داخلی کشتی این طبقه روئیت می کنند.
یک سیستم تهویه مطبوع پرقدرت وظیفه کنترل دما و رطوبت در این طبقه را بعهده دارد و در عین حال مسافران با دارا بودن پنجره های نورگیر بزرگ از 3 طرف قادر به مشاهده فضای اطراف کشتی و دریا هستند.
در این طبقه برای ایجاد اوقاتی خاطره انگیز توسط سینمای خانگی اقدام به پخش فیلم های مجاز روز جهت مسافران خواهند شد.
پشت بام یا دک دو: در این طبقه امکان ایستادن و یا نشستن مسافران در زیر سایبان همزمان با لذت بردن از نسیم دریا میسر است.
در این طبقه امکان استقرار مسافرین در بالاترین ارتفاع کشتی برای لذت بردن از هوای آزاد در نظر گرفته شده است.
برای تامین توان لازم الکتریکی کشتی یک ژنراتور پر توان 15 کیلو وات برای رفع کلیه نیازهای روشنایی، برودتی، تجهیزات شخصی و الکترونیکی مسافرین و برای راه اندازی شبکه وای فای و اینترنت بیسیم کشتی و دیگر تجهیزات بکار گرفته شده است.
بدنه این کشتی زیبا با یک طراحی ویژه و منحصر بفرد از جنس فایبرگلاس ساخته شده است که نوع طراحی آن از نوع دولگنه معروف به کاتاماران می باشد تا بتواند به بالاترین پایداری و امنیت در طوفانها و شرایط جوی نامساعد بهره ببرد.
در طی ساخت این کشتی از مرحله ایده تا ساخت مراکز و سازمان های مرکز رشد و فن آوری دانشگاه مازندران، شیلات استان مازندران، موسسه رده بندی ایرانیان، اداره بنادر استان مازندران (نوشهر)، اداره کل بنادر و کشتیرانی و... مشارکت داشته اند.