رییس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: در حالی که سلفی گری با فتوا دادن چهره اسلام را مشوش کرده اما فتواهایی از جنس فتوای رهبر انقلاب، چهره انسانی اسلام را نشان داد.
به گزارش خبرنگار آزاد اندیشی «خبرگزاری دانشجو»، همایش ملی فقه هسته ای با حضور تنی چند از علما و اندیشمندان صبح امروز در سازمان انرژی اتمی آغاز به کار کرد. در این همایش دو روزه که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مرکز فقهی ائمه اطهار و سازمان انرژی اتمی برگزار شد حجه الاسلام مبلغی رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به ایراد سخنانی پرداخت.
مبلغی در ابتدای سخنان خود گفت: فقه اسلامی به ویژه فقه شیعه می تواند از ظرفیت های جهانی برخوردار باشد اما از آن جایی که تا به حال در فضای جهانی فرصت در اختیار این فقه نبوده غبار جهل بر روی این قابلیت ها نشسته است. به برکت انقلاب اسلامی فقه فرصت پیدا کرد که با ایده ها و کارکردهایی جامعه ساز خود را به جامعه جهانی ارزانی و سخنان تازه ای را عرضه کند. فتوا که جایگاه برجسته ای در ادبیات دینی دارد می تواند فقه را با قدرت به جوامع امروزی عرضه کند. به برکت فتوای رهبر انقلاب و حضور فقه شیعه، جهانیان مبحث شیعه شناسی را در دانشگاه ها از مطالعات کلامی نسبت به شیعه به مطالعات فقهی بازگردانده اند. در حالی که سلفی گری با فتوا دادن چهره اسلام را مشوش کرده اما فتواهایی از جنس فتوایی که رهبر انقلاب صادر کردند چهره انسانی اسلام را نشان داده است.
رییس دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: سه خصلت سلاح اتمی قابل احراز است. یکی ابعاد غیر قابل تصور تخریبی آن است که تخریب آن از حد تصور و کنترل خارج است و ممکن است نسل ها و همچنین آینده کره خاکی را نیز در معرض تهدید قرار دهد. خصلت دوم سلاح اتمی دست به دست شدن اختیار و کنترل آن است زیرا تضمینی وجود ندارد که اگر این اختیار اکنون در دست دولتی صالح است در آینده نیز همین طور باشد. خصلت سوم ماهیت مسابقه تسلیحاتی این سلاح است. زیرا مسابقه ای است که ورود هر دولت به آن موجب افزایش تولید آن در جهان می شود و بشریت را به مبارزه ای فرسایشی و پیش رونده به سوی نابودی فرا می خواند. نفس ورود در این مسابقه دمیدن در تنور هسته ای است و در مسابقه ای که پای جان بشریت در میان است نباید حضور یافت.
وی با اشاره به دلایلی که تولید و بکارگیری سلاح هسته ای را ممنوع می کند گفت: یکی از این دلایل قاعده افساد کره خاکی است. ایجاد فساد در کره خاکی یک خط قرمز است که استثنا نمی پذیرد و مورد پذیرش اسلام نیست. اسلام نمی گوید فساد در کره خاکی ممنوع است بلکه می گوید سعی در این زمینه ممنوع است زیرا سعی ممکن است به نتیجه برسد یا نرسد. قاعده دوم قاعده ای است که می گوید نباید به اثم نزدیک شد. اثم با گناه که خاستگاهی دینی دارد متفاوت است و گناهی است که تمام بشریت آن را محکوم می کند و اگر دین هم نباشد مضرات آن قابل شناسایی است. اسلام نزدیک شدن به اثم را ممنوع کرده است.
وی افزود: گاهی ادله ای در ذهن برخی از فقها وجود دارد که می گویند مسلمانان باید سلاح هسته ای داشته باشند چون یک نیرو و قوع محسوب می شود هر چند آن را به کار نگیریم. پاسخ این است که تمسک به اطلاق یک دلیل برای مسایلی نو که دارای حالت های ویژه هستند که در زمان صدور آیه غریب بودند و موضوع را جدید می کنند یک امر غیر فنی است. هر گزاره فقهی موضوعی دارد و موضوع آیه قرآن که اشاره به قوه دارد ترساندن دشمنان خداست. اگر چنین قوه ای فراهم کنید بیش از آن که دشمنان اسلام را بترسانید بشریت را ترسانده اید.