به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، در ماه های گذشته اتوبوس های اسکانیا بارها دچار حریق شده اند و در این حوادث تعدادی از هم وطنان جانشان را از دست داده اند و تعدادی نیز مجروح و مصدوم شده اند.
در نتیجه این رخدادهای پی در پی که تنها برای اتوبوس های شرکت اسکانیا هم اتفاق می افتد اعتراضات و شکایات بسیاری به وضعیت کیفی این خودروها صورت گرفت و بنا شد مسئولین و پلیس به این وضعیت رسیدگی کنند.
اخبار رسیده از بررسی ها حاکی از برخی ایرادات فنی در سیستم برق رسانی اتوبوس های مسافربری این شرکت است که با کوچک ترین برخوردی به حریق می انجامد و گاها بدون هیچ برخوردی این خودروها دچار حریق شده اند.
نمونه آخر آن هم حوالی ساعت 4:20 صبح یکشنبه در حوزه استحفاظی حاجیآباد به بندرعباس کیلومتر 35 رخ داد و یک دستگاه اتوبوس اسکانیا با 26 مسافر که از اصفهان به بندرعباس در حال حرکت بود ناگهان دچار حریق شد و اگر هوشیاری راننده نبود می توانست عواقب دردناکی به دنبال داشته باشد.
با وجود همه این توضیحات احمد نعمت بخش رئیس انجمن خودرو سازان ایران امروز در نوشته ای به حمایت از این شرکت پرداخته و خواسته رسانه ها اطلاعات غلط ندهند. سوال ما از ایشان این است که اگر این اطلاعات غلط است چرا تنها خودروهای اسکانیا دچار سانحه و حریق می شوند و چرا اینقدر تعداد این حوادث زیاد است. در ادامه نامه حمایت نعمت بخش از اسکانیا آمده است:
باسمه تعالی
1- با ابراز تاسف و تاثر شدید از مشکلات و صدمات وارد آمده به برخی از هموطنان ارجمند به خاطر حوادث اخیر، امیدواریم هر چه سریعتر تلاش و کوشش شبانه روزی دست اندرکاران برای یافتن ریشه مشکلات وحل آنها به ثمر نشیند
2- به اطلاع مردم عزیزمان می رساند که خودروسازان اتحادیه اروپا ملزم به رعایت 55 گروه استانداردهای اجباری می باشند . بنا به تصمیم مقامات سازمان ملی استاندارد ایران، رعایت استانداردهای مزبور برای خودروسازان ایرانی نیز اجباری می باشد و تمام خودروسازان ایرانی استانداردهای مربوطه به گروه تولیدی خود را بطور کامل رعایت می کنند.
3- لازم به توضیح است که تعدادی از استانداردهای یاد شده برای تمام گروه های سواری- وانت- مینی بوس- اتوبوس- کامیونت- کامیون و کشنده یکسان می باشد . اما برای هر یک از گروه های فوق، استانداردهای خاصی هم به تصویب رسیده که مختص آن گروه می باشد و شامل گروه های دیگر نمیشود. بنابراین مجموع استانداردهای مشترک و خاص تمام گروه ها به 55 استاندارد می رسد. به عبارت دیگر تمام 55 استاندارد برای تمام گروه ها نوشته نشده و کاربرد ندارد. به عبارت دیگر برخی از استانداردها یی که برای خودروهای سواری وضع شده، کاربردی در گروه وانت یا خودروهای مسافری ( مینی بوس و اتوبوس) یا خودروهای باری( کامیونت- کامیون- کشنده) ندارند.
4- با عنایت به توضیحات فوق اعلام می دارد از میان 55 دیرکتیو اتحادیه اروپا فقط 36 دیرکتیو مربوط به اتوبوس ها است و19 دیرکتیوشامل اتوبوس ها نمی شوند و برای آنها کاربردی ندارند.یعنی اتوبوس سازان موظفند فقط 36 دیرکتیو را رعایت کنند.
5- بنابراین اظهار نظر غلط برخی عزیزان در مورد اینکه" این اتوبوس 19 استاندارد را پاس نکرده است" ، ادعایی از بنیان غلط است.
6- انتظار به حق از تمام خبرنگاران رسانه ها این است که قبل از طرح مواردی که به آن علم ندارند، مراتب را از یک منبع آگاه و مطلع ، از جمله انجمن خودروسازان ایران ، پرس و جو نمایند تا خدای ناکرده عامل تشدید تشویش اذهان عمومی نباشند.
جرا کسي نسبت به حاثه سفوط اتوبوس در جاده هراز اتوبوس رو مقصر ندونست