معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: به آموزش در حوزه پزشکی اعتبار لازم تخصیص نیافته است و باید بدانیم که در کشور آموزش مجانی و رایگان نداریم.
به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، سیدامیرمحسن ضیایی، معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست خبری امروز که در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در این چند ماهی که از دولت تدبیر و امید گذشته است، ما شاهد تغییرات زیادی در حوزه سلامت و بهداشت و درمان بودهایم؛ مهمتر از همه همدلی بوده که در حوزه سلامت رخ داده است، به طوری که بخشهای مختلف در کشور تلاش کردهاند که حوزه سلامت پیشرفت کند.
وی در ادامه افزود: رئیس جمهور، هیئت دولت و نمایندگان مجلس به حوزه سلامت توجه ویژه و مخصوصی دارند و با اینکه ماموریت دولت برقراری امنیت، دفاع از کشور، محیط زیست و سلامت است، اما دولت جدید بر روی سلامت مردم تمرکز شایستهای داشته و ما شاهد اقدامات مفیدی در این حوزه بودهایم.
ضیایی با اشاره به کیفیت آموزش و وجود بیمارستانها در مناطق مختلف گفت: شعار اصلی وزارت بهداشت ارتقای آموزش کیفی است و کیفیت آموزش، مسابقهای است که پایانی ندارد؛ سعی ما در این دوره این بود که به بخش آموزش توجه بیشتری کنیم و هزینههای نظام سلامت را کاهش بدهیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: رئیس جمهور از وزارت بهداشت به عنوان وزارت آموزش بهداشت و درمان یاد کرده است و این یعنی اگر آموزش کیفیت لازم را نداشته باشد بخشهای درمان و بهداشت جامعه صدمه میبیند.
وی با اشاره به سند ارتقای کیفی آموزش گفت: این سند هم اکنون آماده است و از سال آینده به اجرا درمیآید و بخشهایی که نیاز به تقویت دارند در سال آینده تقویت میشوند.
ضیایی با اشاره به آمایش سرزمین گفت: لازم است که در کشور مراکز آموزشی در تمام مناطق توزیع شود، در صورتی که ما در دوره قبلی آمایش سرزمین را نداشتیم و به همین دلیل صدمات ناشی از نبود برنامه هدفمند را میتوانیم هم اکنون در عرصه پزشکی مشاهده کنیم. در حال حاضر آمایش سرزمین برای آموزش مشکل ساز شده است و ما باید این نظریه را بدانیم که برای تربیت 100 تا 200 نفر به مرکز آموزشی جدید نیاز نداریم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به دانشجویان پولی که میتوانند سطح کیفی را کاهش بدهند، گفت: براساس قانون پنجم، دانشگاهها برای ظرفیتهای اضافی که دارند میتوانند دانشجو جذب کنند و یا دانشگاهها میتوانند ظرفیتهای اضافی در دانشگاه ایجاد کنند؛ در هر دو صورت باید سطح آموزش زیر نظر وزارت بهداشت باشد و استانداردهای لازم رعایت شود.
وی در ادامه گفت: ما به هیچ وجه در نظام آموزشی از ارزشیابیها و استانداردهایی که داریم کم نمیکنیم و تغییری در نظام ارزشیابی ایجاد نخواهیم کر،د بلکه در نظر داریم این استانداردها را در سال آینده افزایش بدهیم.
ضیایی با اشاره به واحدهای دانشگاههای بینالمللی گفت: هم اکنون در داخل کشور دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و شیراز جزو واحدهای بینالمللی هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: دانشگاههایی که عملکرد داخلی مناسبی دارند، میتوانند در سطوح بینالمللی نیز فعالیت کنند و ما باید برخی از دانشگاهها را به این سمت هدایت کنیم که بتوانند در حوزه بینالمللی فعال باشند.
وی در مورد ناکارآمد شدن برخی از رشتههای پزشکی و ایجاد رشتههای جدید گفت: نظام آموزش پزشکی باید پاسخگوی نظام سلامت باشد و نظام سلامت هر روز در حال تغییر است، در حال حاضر بیشتر بیماریها، بیماریهای غیرواگیر هستند؛ مثل بیماریهای دیابت، سرطان و فشار خون. افزایش بیماریها نیاز آموزش در این زمینه را بیشتر میکند و ما باید در برنامههای درسی یک بازنگری و تغییراتی داشته باشیم.
ضیایی در ادامه بیان کرد: رشتهای حذف نمیشود، بلکه محتوا تغییر میکند و روزآمدسازی و کارآمدسازی در دانشگاهها اتفاق میافتد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد رشتههای جدید گفت: در برخی از مقاطع نیاز است که رشتههای جدیدی ایجاد شود و در سند راهبردی بر ایجاد رشتههای جدید تاکید و ابلاغ شده و اصرار ما این است که رشتههای جدید در دانشگاه به گونه صحیح مدیریت شود.
وی با اشاره به ضعف نظام آموزشی گفت: یکی از اصلیترین ضعفهایی که در نظام آموزشی مشاهده میشود، این است که ارتباط بین رشته ای کاهش یافته است و دانشگاه علوم پزشکی در رشتههای پایه ضعف دارد که باید زیرساختهای رشته علوم پزشکی تقویت شود.
ضیایی با اشاره به مهارتهایی که لازم است آموزش داده شود، گفت: 400 مهارت به آموزش نیاز دارد و این مهارتها باید به نیروی انسانی که در دانشگاهها و در سطح کارشناسی هستند، آموزش داده شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت در مورد ارتباط وزارت بهداشت با دانشگاه علمی-کاربردی گفت: در سال آینده در نظر داریم زمینه همکاری را افزایش بدهیم و چارچوب مشخصی برای افزایش مهارتها در دانشگاههای علمی-کاربردی فراهم کنیم.
وی در مورد بازار کار افرادی که در حوزه سلامت درس خواندهاند، گفت: بازار کار سلامت بازار کار بستهای است و هر چه نیرو در این حوزه تولید میشود در کشور استفاده میگردد؛ همچنین آموزش دانشجوهای بسیار، در دراز مدت میتواند تهدیدی برای نظام سلامت باشد.
ضیایی در ادامه بیان کرد: آموزش دانشجوهای فراوان در نظام سلامت دخالت ایجاد میکند، به طور مثال ما در سالهای اخیر تعداد بسیاری دندان پزشک تربیت کردهایم، ولی میزان تخریب و فساد دندانها افزایش یافته است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به آمار دندان پزشکان در کشور گفت: در حال حاضر 20 هزار دندان پزشک در داخل کشور فعالیت میکنند، اما با این حال فساد دندانها بیشتر شده است؛ با کنترلهایی که صورت گرفته، متوجه شدیم بین دریافت کننده خدمات و ارائه کننده خدمات یک حالت تسلیمی وجود دارد، به همین دلیل باید نظارت صحیح در این حوزه صورت بگیرد.
وی در مورد توزیع نیروی انسانی گفت: هم اکنون مشکل اصلی ما توزیع مناسب نیروی انسانی در تمام مناطق کشور است، برای مثال هم اکنون گفته میشود که پزشک عمومی بیش از ظرفیت مورد نیاز کشور تربیت شده و پزشک عمومی بیکار در کشور فراوان است، در صورتی که ظرفیتهای خالی بسیاری در کشور وجود دارد و توزیع مناسب صورت نگرفته است.
ضیایی در مورد رشتههایی که هم اکنون مورد نیاز کشور است، گفت: ما به متخصص رادیولوژی، جراح مغز و اعصاب و متخصص ارتوپدی نیاز داریم، ولی ظرفیتهای فوق تخصصی را در آینده افزایش نمی دهیم؛ چون در حال حاضر 500 ظرفیت برای فوق تخصص داریم که از این میزان ظرفیت، تنها 300 تای آن پر میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به آموزش مجانی در کشور ادامه داد: اعتباراتی که در زمینه آموزش در حوزه بهداشت تخصیص یافته، اعتبارات محدود و ناچیزی است، به همین علت است که ما باید قیمت تمام شده آموزش متخصصان را محاسبه کنیم و بدانیم که از این پس آموزش مجانی در کشور وجود ندارد.
وی در ادامه اظهار داشت: اگر اعتبارات لازم تامین نشود نیرویی آموزش نمیبیند و ما آموزش نیروی انسانی را منوط به اعتباراتی میدانیم که به این حوزه اختصاص مییابد.
ضیایی در مورد حمایت دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد یک فرصت برای آموزش عالی است و اگر ما دانشگاه آزاد نداشتیم با مشکلات بسیاری مواجه میشدیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نقش دانشگاه آزاد در تربیت نیروهای متخصص گفت: دانشگاه آزاد از لحاظ کمی 25 درصد آموزش عالی را در کشور تامین میکند و ما به دنبال رقابت منفی با دانشگاه آزاد نیستیم.
وی در مورد بیمارستانهایی که به دانشگاه آزاد تعلق دارد، گفت: هم اکنون شش بیمارستان تخصصی به دانشگاه آزاد تعلق دارد و وزارت بهداشت به بیمارستانها و آموزشهایی که در دانشگاه داده میشود، نظارت میکند.