به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، در این نشست مشترک سردار حسین رحیمی حجم کار مدیریت شهری تهران را بی ¬نظیر توصیف کرد و گفت: بزرگراه امام علی (ع)، بزرگراه آزادگان، پیاده¬راه 17 شهریور، تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر، از جمله بزرگ¬ترین کارهایی بودند که جملگی در سریع¬ترین زمان ممکن به بهره¬برداری رسیدند.
وی با تأکید بر زحمات طاقت فرسای اجرای عملیات عمرانی در شهر، انجام پروژه امام علی (ع) را نمونه¬ای بر شمرد که به منظور ساخت آن در 30 نقطه نسبت به انحراف و انسداد ترافیکی اقدام شد و افزود: در اجرای این عملیات سعی کردیم حداکثر همدلی را داشته باشیم تا جامعه از محصول این وفاق بیشترین بهره¬ را ببرد.
رتبه نخست تهران در کاهش تلفات ترافیکی
سردار رحیمی از اجرای پروژه¬های شهری در سال 92 به عنوان اتفاق بزرگ پایتخت نام برد و ضمن تقدیر از کمک¬های مدیریت شهری به پلیس راهور در تهران، اظهار کرد: طی 4 سال اخیر در انضباط اجتماعی، ارتقای ترافیک، تسهیل در عبور و مرور و در راستای آن کاهش کشته¬های ناشی از تصادفات در تهران اتفاقات بزرگی رُخ داده است.
وی از کسب رتبه نخست تهران در کاهش تلفات ترافیکی طی سه سال متوالی در سراسر کشور خبر داد و تصریح کرد: بدون تردید کسب این عنوان نتیجه ارتقای انضباط اجتماعی و قانون¬گرایی در جامعه بوده و نباید فراموش کنیم رفتارهای ترافیکی موتورسیکلت¬سواران، رانندگان و عابران پیاده، نسبت به 4 سال گذشته بسیار بهتر شده است.
وی موضوع آموزش را به عنوان اولویت اصلی و بنیادین پلیس راهور مورد تأکید قرار داد و اضافه کرد: به این منظور آموزش را با دو رویکرد «آموزش انسان محور» در داخل مجموعه پلیس راهور و «آموزش جامعه محور» با نگاه مردم مدار در خارج از مجموعه و در بین مردم مورد توجه ویژه قرار داده¬ایم.
وقوع 30 درصد تخلفات ترافیکی و اعمال قانون در تهران
سردار رحیمی با اشاره به این که ادبیات و گفتمان نیروهای پلیس راهنمایی و رانندگی با مردم نسبت به گذشته متفاوت شده، اظهار کرد: این تغییر اتفاقی رُخ نداده، بلکه آموزش را از خود پلیس شروع کردیم و امسال 60 درصد نیروهای پلیس راهور تهران را مورد باز¬آموزی و ارتقای آموزش¬های تخصصی قرار دادیم.
وی با بیان این که توسعه دوربین¬های نظارت تصویری و کنترل مکانیزه ترافیک از بزرگ¬ترین عناصر ایجاد انضباط اجتماعی در جامعه محسوب می¬شود، تصریح کرد: هر قدر میزان استفاده از سیستم¬های هوشمند را افزایش دهیم، به همان نسبت میزان تخلفات ترافیکی کاهش پیدا می¬کند.
وی این موضوع که 30 درصد تخلفات ترافیکی و اعمال قانون در سراسر کشور صرفاً در تهران اتفاق می¬افتد را موضوعی قابل تأمل دانست و اضافه کرد: البته رویکردمان را به سمت آموزش رانندگان و موتور¬سواران تغییر داده¬ایم، هر چند با ورود روزانه 1200 خودرو و صدها موتور به تهران در چند سال اخیر، برقراری نظم و انضباط در این کلان شهر کار دشواری است.
کاهش تلفات ترافیکی تهران به زیر 800 نفر در سال
سردار رحیمی با اشاره به این که تعداد تلفات ناشی از تصادفات رانندگی تهران در سال 88 بالغ بر 1460 نفر بوده، اظهار کرد: این در حالی است که در سال 92 این رقم با 45 تا 50 درصد کاهش نسبت به 4 سال قبل به زیر 800 نفر رسیده و این اتفاق بزرگ¬ترین گام در جهت تامین ایمنی و حفظ سلامت مردم بوده است.
وی با بیان این که با وجود افزایش روزافزون تعداد وسایل نقلیه، ترافیک سنگین و کلافه کننده تهران نسبت به چند سال گذشته کمتر شده، تأکید کرد: تمام این اقدامات محصول همراهی و همکاری دو نهاد خدمت¬گزار مدیریت شهری و پلیس راهور در جهت خدمت هر چه بهتر و بیشتر به شهروندان پایتخت است.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: زمان رسیدن پلیس به محل تصادف از بیشتر از 14 دقیقه در 4 سال گذشته با 50 درصد کاهش به کمتر از 7 دقیقه کاهش یافته و تمام تلاشمان را انجام می¬دهیم تا گام¬های بلندتری برای خدمت¬رسانی شایسته¬تر به مردم برداریم.
مدیریت شهری از جنس مدیریت جهادی است
معاون شهردار تهران نیز در این جلسه با قدردانی از کار و تلاش شبانه¬روزی پلیس راهور، از تغییر و تحولات تهران در سال 92 به عنوان کارهایی بسیار بزرگ نام برد و گفت: برقراری نظم و انضباط در کلان شهر تهران با 700 کیلومتر مربع وسعت، 4 هزار کیلومتر خیابان، 12 میلیون جمعیت در ساعات روز و نیز تردد روزانه میلیون¬ها دستگاه وسیله نقلیه کار بسیار دشواری است.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله¬العالی) در دیدار با شهردار محترم تهران و مدیران شهری افزود: مجاهدت¬های خستگی¬¬ناپذیر پلیس راهور و مدیریت شهری در جهت خدمت به مردم و تأمین آرامش و ایمنی آن¬ها را می¬توان از مصادیق مدیریت جهادی دانست.
وی با بیان این که نوع نگاه حاکم بر مدیریت شهری با تدبیر شهردار محترم تهران از جنس مدیریت جهادی است، تأکید کرد: مدیریت جهادی برای مسئولان شهر تهران به یک فرهنگ تبدیل شده و با اعتقاد و باور به این نوع از مدیریت به عنوان رمز موفقیت مدیریت شهری، خود را مدیون و مرهون کار و تلاش جهادی می¬دانیم.
برقراری نظم و انضباط با فرهنگ¬سازی و هوشمندسازی ترافیک
معاون شهردار تهران با اشاره به این که هیچ کدام از نهادهای نظام جزیره مستقل نیستند، بلکه به عنوان اجزای یک پیکره واحد و در قالب یک تیم مشترک در یک زمین بازی می¬کنند، تصریح کرد: همکاری مدیریت شهری و پلیس راهور نیز بر این اساس و با این نگاه تعریف شده و در واقع همراهی پلیس راهور به پروژه¬های زیرساختی شهر در حوزه ترافیک، اعتبار بخشیده است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که هوشمندسازی شهر یعنی همان چیزی که در حال حاضر در تونل¬های شهری و بزرگراه طبقاتی صدر شاهد آن هستیم، شهر را به سمت و سوی برقراری نظم و انضباط ترافیکی پیش برده، گفت: متأسفانه رفتارهای پر خطر برخی رانندگان و موتورسیکلت¬سواران باعث شده تا در زمینه فرهنگ ترافیک وضعیت چندان خوبی نداشته باشیم.
وی در خاتمه با تأکید بر این که مصمم هستیم ترافیک شهر را هر چه قانونمندتر اداره و مدیریت کنیم، افزود: علاوه بر فرهنگ¬سازی در حوزه ترافیک به عنوان اقدامی مهم، پیش رفتن به سمت استفاده حداکثری از تکنولوژی و دانش روز دنیا می¬تواند به این موضوع کمک کند، ضمن این که توسعه حمل و نقل عمومی نیز می¬تواند در موضوع مذکور تاثیر داشته باشد.
.