به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، با اعلام آلاینده بودن بنزین تولید شده به کمک واحدهای پتروشیمی توسط بیژن نامدار زنگنه، قرار است که تولید این بنزین متوقف و حجم واردات بنزین در سال جاری به 10 میلیون لیتر در روز افزایش یابد.
اصرار وزارت نفت و سازمان محیط زیست بر جایگزین کردن واردات بنزین با بنزین پتروشیمی در حالیست که پیش از این برخی از مدیران نفتی و کارشناسان صنعت پالایشی کشور اظهار کردهاند که کیفیت بنزین وارداتی هیچگاه با استانداردهای یورو مطابقت نداشته است.
مهمترین شاخصهای محیط زیستی برای بنزین عرضه شده مربوط به «بنزن»، «گوگرد»، «آروماتیک» و «اُلفین» است. بر این اساس مطبق استانداردهای کشور باید بنزین عرضه شده دارای بنزن کمتر از دو درصد، گوگرد کمتر از 40 PPM، آروماتیک حداکثر 35 درصد و الفین 18 درصد باشد.
جدول آنالیز دو محموله بنزین وارداتی به کشور که در ذیل این گزارش آمده است نشان میدهد که در اولین محموله «بنزن» هشت درصد و «گوگرد» 500 PPMاست. در این جدول اگر چه برخلاف ضوابط واردات بنزین عدد «آروماتیک» مشخص نشده است اما با توجه به درصد انتشار بخار (فرّار بودن بنزین) مشخص میشود که درصد آروماتیک هم بیشتر از استاندارد مشخص شده است.
جدول نتایج آنالیز محموله اول بنزین وارداتی
در جدول نتایج آنالیز محموله دوم بنزین وارداتی نیز گوگرد 150 PPM، «بنزن» سه درصد، آروماتیک 45 درصد و الفین 20 درصد است. جالبتر اینکه این محموله وارداتی بنزین برخلاف استاندارهای مشخص شده حاوی 15 درصد MTBE است که مادهای سرطانزا محسوب میشود.
جدول نتایج آنالیز محموله دوم بنزین وارداتی
نکته قابل توجه این است که ریفرمیت دریافتی از پتروشیمیهای کشور، فاقد گوگرد و بنزن آن کمتر از 2درصد است. همچنین اکتان این محصول میانی بالای 95 درصد است که در برخی موارد امکان افزایش اکتان آن به 110 نیز وجود دارد.
جدول نتایج آنالیز ریفرمیت تولیدی پتروشیمیها
منبع: تسنیم