به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، ایرلاینها بر این باورند که به دنبال افزایش نرخ خدمات این امکان وجود دارد تا بخشی از هزینههای هنگفت آنها تامین شود چرا که به قول آنها چنانچه تغییری در رویه نرخ بلیت هواپیما یا تحولی برای خدماترسانی بیشتر که منجر به درآمدزایی شود انجام نگیرد، بیشک با مشکل جدی تامین منابع مواجه شده و در نهایت در مسیر ورشکستگی قرار میگیرند.
از سوی دیگر چون براساس ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه متنوعسازی قیمت بلیت هواپیما باید از سال سوم یعنی امسال شروع شود بنابراین اکنون ایرلاینها خواهان اجرای چنین قانونی هستند اما آنگونه که مشاهده میشود ناهمگونیهایی از سوی برخی مدیران اجرایی در این حوزه دیده میشود. البته تاکید عباس آخوندی، وزیر راه نیز بر این است که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما شکل اجرایی به خود گیرد. مطابق اظهارات وزیر راه و شهرسازی تمام محاسبات متنوعسازی و آزادسازی قیمت بلیت هواپیما انجام شده و ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه اردیبهشتماه جاری باید عملیاتی شود اما باید به این نکته توجه شود که خیلیها متنوعسازی نرخ بلیت هواپیما را افزایش قیمت آن میدانند اما تاکید خیلی از مدیران این است که «آزادسازی به معنای افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست»، در چنین شرایطی واقعیت آن است که هیچکدام از مدیرانی که از این جمله برای توصیف ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه استفاده میکنند، اعتقادی به آن ندارند.
از سویی اکثر مدیران شرکتهای هواپیمایی در گپ وگفتهای بهاصطلاح خودمانی تنها نتیجه آزادسازی را افزایش بسیار زیاد قیمتها اعلام میکنند؛ چه آنکه یکی از همین مدیران در این باره گفته بود: «با آزادسازی، قیمت بلیت هواپیما بشدت افزایش مییابد. ممکن است با آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مشکل همه (ایرلاینها) حل شود، چون آنقدر بلیت گران میشود که دیگر مسافری نیست و شرکت فرودگاهها به دنبال ایرلاینها میآید و میگوید بیایید دو تا پرواز بگذارید.» موضوع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما دارای ابهامات جدی است.
رئیس سازمان هواپیمایی میگوید با آزادسازی، قیمتها کنترل میشود اما مدیران شرکتهای هواپیمایی نظری بسیار متفاوت با این اظهارات را دارند. در این بین احتمالاتی را میتوان برای صنعت حمل و نقل هوایی متصور شد؛ اگر بنا به گفته رئیس سازمان هواپیمایی، با آزادسازی، قیمتها کنترل شود، ایرلاینها عملا نمیتوانند به حیات خود ادامه دهند چراکه هزینههای آنها بویژه پس از اجرای فاز دوم هدفمندی یارانهها بشدت افزایش یافته است. دولت پیش از این اعلام کرده که با آزادسازی، تمام حمایتها از ایرلاینهای داخلی را قطع خواهد کرد. با توجه به احتمالات موجود به نظر میرسد برای جلوگیری از ورشکسته شدن شرکتهای هواپیمایی باید دولت در این تصمیم خود تجدید نظر کند. حال باید دید با وجود خوشبینی و بدبینیهای موجود، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما چقدر به ارتقای خدمات هوایی و رفع مشکلات عدیده ایرلاینها کمک خواهد کرد؟
قیمت بلیت از 28 اردیبهشت آزاد میشود
دیروز قائممقام وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری گفت: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما از 28 اردیبهشت و البته مشروط به نظر رئیسجمهوری اجرایی میشود. علیمحمد نوریان اظهار کرد: شورایعالی هواپیمایی پس از کاری طولانی در آخرین جلسه مصوب کرد که آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در 28 اردیبهشت سال جاری اجرایی شود.
وی با بیان اینکه البته ابلاغ این بخشنامه برای اجرا به نظر رئیسجمهوری بستگی دارد، گفت: چنانچه رئیسجمهوری مجوز این کار را بدهد از 28 ماه جاری آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورت کنترل شده انجام میشود. وی همچنین درباره تعیین تکلیف بدهی سوختی ایرلاینها در پاسخ به پرسشی مبنی بر رقم این بدهی گفت: شرکتهای هواپیمایی حدود 600 میلیارد تومان به شرکت پالایش و پخش بدهکارند که با مذاکراتی که با مسؤولان نفتی داشتهایم، مقرر شد نرخ سوخت تحویلی به ایرلاینها از اول فروردین سال جاری برای هر لیتر 500 تومان باشد.
قائممقام وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما گفت: پس از آزادسازی هیچ شرکت هواپیمایی حق کاهش پروازها را ندارد و بابت پروازهای تکلیفی به نقاط محروم نیز دولت به ایرلاینها یارانه پرداخت میکند.
نوریان با بیان اینکه در حال حاضر 3 شرکت هما، ماهان و آسمان 70 درصد ناوگان هوایی مسافری کشور را در اختیار دارند، گفت: در بحث متنوعسازی بهعنوان مقدمه نرخ بلیت هواپیما فقط این سه ایرلاین نرمافزارهای مربوطه را دارند. از سوی دیگر جهانگیریان، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مشخص نیست.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه اعلام زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما جزو وظایف رئیس شورایعالی هواپیمایی است، گفت: تعرفههای آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تصویب شده اما زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست.
وی گفت: به طور قطع آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در نیمه نخست سال جاری اجرایی میشود. به گزارش «وطنامروز» مطابق اظهارات مدیران هوایی و تناقضگوییهای محرز آنها اینگونه میشود استنباط کرد که ناهماهنگی مدیریتی دراین حوزه به چشم میخورد. چرا مطابق قانون بحث آزادسازی قیمت بلیت هواپیما باید در سال جاری اجرایی شود اما نظرات مختلفی را اکنون درباره زمان اجرا و چگونگی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما شاهدیم چرا که وزیر راه و شهرسازی اخیرا در مصاحبهای گفته بود اول اردیبهشت باید این قانون اجرا شود اما قائممقام وی اواخر اردیبهشت ماه جاری را وعده میدهد در حالی که متولی اصلی (جهانگیریان) رئیس سازمان هواپیمایی میگوید آزادسازی قیمت بلیت هواپیما هنوز معلوم نیست.
منبع: وطن امروز