به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، شیوه مشارکت در طرحهای اقتصادی و کارآفرینی بنیاد برکت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، میتواند الگویی موثر و کارآمد برای احیای تمامی مناطق محروم کشور باشد.
این بنیاد عام المنفعه وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) که در سال 86 تاسیس شد، تاکنون موفق شده است در حوزه کارآفرینی با مشارکت افراد حقیقی یا حقوقی، طرحهای اقتصادی متعدد و متنوعی را در مناطق محروم کشور راه اندازی کند که در نوع خود کم نظیر بوده و نتایج مثبت خود را نشان داده است.
در این چارچوب تاکنون برای مشارکت در 145 طرح کارآفرینی در سطح کشور، بیش از 16 هزار و 883 میلیارد ریال توسط بنیاد برکت سرمایه گذاری شده است.
اجرای این طرحها بیش از 705 روستا در کشور را با جمعیتی بالغ بر 590 هزار نفر پوشش می دهد و بیش از 105 هزار شغل مستقیم وغیرمستقیم ایجاد میکند و بطور میانگین حدود 87 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وضعیت منحصر به فرد جغرافیایی فلات پهناور ایران، پراکنش جمعیتی نامتقارن، موزائیک اقوام و قومیت ها، تکثر فرهنگ های بومی، تنوع کلیماتولوژیک و تکثر ظرفیت های اکولوژیک، آثار سیاست های توسعه ای دولتهای یکصد ساله اخیر در بوجود آوردن مرکز- پیرامون و فشارهای ناشی از تحولات اقتصاد بین الملل ، از جمله شرایطی است که سرمایه گذاری مشارکتی بنیاد برکت در مناطق محروم را دشوار می سازد.
ریسک های ناشی از این وضعیت بر رفتار تولیدی و روحیه تولید گران و کارفرمایی در مناطق محروم و حاشیه ای کشور تاثیرات منفی گذاشته و نوعی ناتوانی کاذب را در میان جوامع بومی حاشیه ای تلقین کرده است.
بنیاد برکت با درک این وضعیت و ناتوانی نهادهای سنتی جوامع کمتر توسعه یافته کشور، دست به بازسازی و تجدید حیات این نهادها به کمک ایجاد نهادهای حد واسط "مدنی تولیدی" زده است تا حضور مداخله گرانه بنیاد برکت به نوسازی نهادهای سنتی موجود در این جوامع منجر شود.
ویژگی این نهادها مشارکت پذیری مالی آنها است و اعضای آنها در حکم سهامداران شرکت های مستقل تازه تاسیسی هستند که در دراز مدت جدا از شاغلین این شرکت ها در حکم مالکین و سهامداران این نهادها محسوب می شوند و در عین حال ، متکی به توانمند سازی نیروی کار در جوامع بومی هستند.
در این نهادها تلفیقی از تجربه و توان مدیریتی قدرتمند کارآفرینان اقتصادی کلان شهرها و نیروی کار جوانان بومی روستاها جریان دارد و از حمایت متنفذین و رهبران محلی برخوردارند.
با مدخلیت این نهادهای حد واسط حقوقی در اعماق مناطق حاشیه ای و محروم کشور و در کشاکش مناسبات اقتصادی سیال در این شرکت ها، روحیه کارفرمایی در میان جوانان بومی مستعد تقویت شده، فرهنگ کسب و کار مولد و احساس تعلق و حقوق شهروندی قوام خواهد یافت.
بنیاد برکت با توجه به اهمیت آموزش در توانمندسازی و توسعه مهارتها قبل و بعد از ایجاد کسب و کار، این موضوع را به عنوان سیاستی قطعی در کلیه نهادهای تازه تاسیس مورد توجه قرار داده است.
برنامههای آموزشی این بنیاد در کلیه زمینههای مرتبط با اصول شرکت داری، قانون تجارت و مناسبات حاکم برآن و ارائه خدماتی است که در سه بخش عمومی، مدیریتی و فنی ارائه می شود.
ساز و کار ارتباط کارآفرینان بومی و فعالان اقتصادی با بنیاد برکت مبتنی بر اصل اعتماد متقــابل برای بازتولید سرمـایه اجتماعی لازم برای مشارکت در راستای سرمــایه گذاری مشترک در طرح های اقتصادی است.
بنیاد برکت در هر دو حوزه کارآفرینی فردی و جمعی سعی کرده با تشکیل شرکت با افراد حقیقی یا شخصیت های حقوقی، یا مشارکت با افراد حقیقی در تاسیس شرکتهای سهامی خاص به عنوان شخصیت های حقوقی قابل اتکا برای راه اندازی طرحهای اقتصادی در مناطق کمتر برخوردار کشور، اقدام کند.
خط مشی بنیاد برکت،پس از تاسیس شرکت سهامی خاص طرح یا مشارکت در طرح توسعه شرکت، این است که پس از پایان پروژه و آغاز بهرهبرداری، ظرف مدت 3 تا 5 سال اقدام به فروش تدریجی سهام خود به سهامداران شریک بر اساس توافق حاصله بصورت نقدی یا اقساطی میکند و این رویه برای کارافرینان بومی بسیار مورد توجه است.
با چنین شیوه و سیاستی بنیاد برکت قصد دارد برای کارآفرینی و توانمندسازی مناطق محروم کشور، میزان سرمایه گذاری در این مناطق را تا 40 هزار میلیارد ریال افزایش داده و ضریب نفوذ خویش را در عمق روستاهای کشور باز هم توسعه دهد.
طراحی الگوهای مشارکتی و اجرای آزمایشی طرح های کوچک اجتماع محور در مناطق روستایی و توسعه گونههای متفاوت مدلهای توانمندسازی جامعه بومی برحسب شرایط فرهنگی، جغرافیایی و اقتصادی مناطق مختلف کشور و همچنین مشارکت در طرحهای دانش بنیان، از برنامههای آینده این بنیاد است.
بنیاد برکت درصدد است در آینده در طرحهای الگوی کارآفرینی، همکاریهای بین مردم و سازمانهای صنفی، تولیدی و کارآفرینی را در مقیاس ملی و بینالمللی تقویت کند.
پرهیز از تصدی گری و استفاده کامل از توان سازمان های غیر دولتی، عام المنفعه، اشخاص حقیقی و حقوقی کارآفرین و سپردن مسئولیت و مدیریت طرح به کارآفرین بومی، از نکات برجسته در شیوه همکاری اقتصادی و کارآفرینی بنیاد برکت است.
اطمینان از داشتن توجیه فنی و اقتصادی طرح مورد مشارکت و داشتن برنامه زمانبندی اجرای طرح قبل از شروع مشارکت، ارتقای توانمندی، دانش و مهارت حرفه ای شرکای برکت از طریق آموزش و مشاوره های حقوقی و فنی، مالی و بازرگانی، از سیاست های راهبردی این بنیاد است که الگویی مناسب برای تمامی نهادها و ارگان های دولتی و غیر دولتی دخیل در امر کارآفرینی، می تواند باشد.
انعطاف در تعامل با شرکا و سرعت در تصمیم گیری و اقدام ، توجه کامل به شاخصهای اشتغال زایی طرح، از دیگر موضوعات مورد توجه بنیاد برکت است.
تاکنون 45طرح اقتصادی با مشارکت این بنیاد در مناطق محروم استان های مختلف کشور به بهره برداری قطعی یا آزمایشی رسیده است.عملیاتی شدن این 45 طرح اقتصادی تاکنون منجر به ایجاد اشتغال برای 6866 نفر شده است و جمعیت کثیری نیز بطور غیر مستقیم از قبیل این طرحها صاحب شغل و درآمد شدند.