به گزارش خبرنگار اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، در ادامه جلسه علنی امروز شورای اسلامی شهر تهران احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارش بررسی این کمیسیون درباره حادثه واژگونی اتوبوس در اتوبان آزادگان در روز هشتم اردیبهشت ماه 93 پرداخت.
دنیامالی با اشاره به بررسی های کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در این خصوص گفت: ابهامات مطرح شده درباره این حادثه این است که چرا یک اتوبوس درون شهری با این شدت تصادف می کند و چنین اتوبوسی با مسافران خود واژگون می شود؟ چرا تلفات سنگینی وارد شده است؟ چرا صدمات در قسمت بانوان بیشتر بوده است؟ آیا سرعت حرکت خودرو بالا بوده یا مسائلی که درباره اتوبوس های اسکانیا گفته می شود در این میان نقش داشته است؟
وی ادامه داد: کمیسیون یک روز پس از این سانحه با حضور معاون حمل و نقل و ترافیک و مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی جلسه ای تشکیل داد؛ علاوه بر این، جلسات مشترکی را با نمایندگان وزارت کشور، شرکت عقاب افشان، سازمان استاندارد، شهرداری و پلیس راهور داشتیم؛ همچنین از یک اتوبوس با همان مدل در همان سال تولید درباره شیشه، صندلی، میله های نگهدارنده و... نمونه برداری کردیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به مراحل پنج گانه بروز سانحه بر روی نقشه تصریح کرد: در بحث موارد پنج گانه این حادثه عواملی همچون افزایش سرعت، بی احتیاطی راننده، عمل نکردن سیستم کنترل سرعت، عدم سرعت مطمئنه و در نهایت برخورد و واژگونی مطرح است.
دنیامالی گفت: اتوبوس در همان ابتدای قوس به جدول برخورد کرده و وارد لوپ نشده است؛ یکی از علت هایی که خانم ها تلفات بیشتری داشته اند نیز به جهت این است که آن ها در انتهای اتوبوس نشسته بودند و در آن بخش حدود 40 سانت اختلاف ارتفاع داریم. این امر باعث شده به دلیل حرکت شتاب ثقلی، خانم ها از پشت به ضلع چپ اتوبوس پرتاب شوند که شیشه ها در آنجا درآمده بود.
وی افزود: افراد با کشیده شدن اتوبوس، از پنجره ها بیرون می افتند و به زیر اتوبوس می روند. در نهایت اتوبوس متوقف می شود و هفت نفر در دم جان خود را از دست می دهند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران یادآور شد: بر اساس گزارش پلیس 19 متر کشیدگی لاستیک قبل از برخورد وجود داشته است؛ یعنی اتوبوس ترمز نکرده است، بلکه به دنبال انحنای مسیری که پیدا کرده و ثقل بار به سمت چپ کشیده شده و در همان حالت به سمت گاردیل رفته است.
دنیامالی تصریح کرد: تخطی از سرعت مطمئنه باعث شده است که اتوبوس طی 30 متر پس از برخورد، در وضعیت نهایی قرار گیرد؛ اینجاست که چهار نفر از مسافران که جان خود را از دست دادند به زیر اتوبوس می روند.
وی بی احتیاطی راننده و ضعف خودرو را علت بروز حادثه بر اساس گزارش پلیس راهور عنوان کرد و گفت: همه افرادی که متوجه رفتار نامتعادل راننده شده اند، خوشان را با هر چیزی که در دست آنها بوده کنترل کرده اند و این افراد کمترین آسیب را دیده اند.
دنیامالی ادامه داد: ثبت سرعت در لحظه، نه در GPS و نه در ECU که در خودرو است، قابل محاسبه نیست، بدین ترتیب تعیین سرعت دقیق اتوبوس ممکن نیست، ولی بر اساس اظهارات شاهد عینی می توان سرعت قابل توجهی را برای اتوبوس تصور کرد.
به گفته رئیس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران برخورد اتوبوس مهم ترین عامل در شدت حادثه بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش پزشکی قانونی درباره افرادی که جان خود را از داده اند، شش مورد صدمات متعدد بدنی ناشی از اصابت اجسام سخت، یک مورد صدمات آسیب دیدگی مغزی و یک مورد نیز صدمات ستون فقرات گردن که ناشی از برخورد جسم سخت بوده، وجود داشته است.
دنیامالی ادامه داد: بر اساس اظهارات رئیس خط، این خط دارای 22 اتوبوس است که از این میان هر روز حدود 16 تا 17 اتوبوس در حال فعالیت هستند؛ راننده اتوبوسی که دچار حادثه شده نیز مالک اتوبوس نیست و این راننده به دلیل مشکلات دندان یک روز قبل در مرخصی بوده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در ادامه عدم احتیاط و سوء پیشینه راننده را بررسی کردیم، یکی از مشکلاتی که این راننده داشت، دندان درد وی در روز پیش از حادثه بود؛ علاوه بر این اینکه شهود گفته اند که این راننده در ابتدای خط با کنترل کننده خط نیز بحث داشته و گفته بود که حال من خوب نیست. حرکت غیر طبیعی ماشین نیز این را تأیید می کند. اعتراض مسافران، پیچیدن یکباره و بی توجهی به تعیین مسیر نیز محرز است، اما صحبت وی با گوشی تلفن برای ما احراز نشده است.
به گفته دنیامالی آمارهای پلیس درباره اتوبوس های شرکت عقاب افشان (اسکانیا) نشان می دهد این شرکت از ابتدا تا الان 7000 دستگاه اتوبوس تولید کرده است. در سال 92 این شرکت در حدود 10 درصد اتوبوس های برون شهری، سهم دارد، اما 52 درصد افرادی که جان خود را در تصادفات مختلف رانندگی در مسافرت های برون شهری از دست داده اند، در اتوبوس های اسکانیا و عقاب بوده اند. البته سرعت و شتاب اتوبوس های اسکانیا از بقیه اتوبوس ها بیشتر است و این می تواند یکی از علت های این حادثه باشد.
وی گفت: طبق استاندارد، وضعیت شکستگی های صندلی اتوبوس آسیب دیده نباید به این شکل باشد، این صندلی ها باید دارای الیاف مخصوصی باشد که حتی اگر صندلی بشکند، کمک کند تا صندلی جدا نشود و به دیگر مسافران آسیب وارد نکند، اما علت فوت هیچ یک از مسافران، تکه های جدا شده صندلی ها نبوده است.
دنیامالی ادامه داد: یکی از مشکلات و ضعف های این اتوبوس آن است که محل قرار گیری میله های عمودی، روی صندلی ها است، یعنی تمامی بار روی صندلی وارد می شود؛ همچنین بر اساس نامه مدیرکل سازمان استاندارد بحث شیشه چسب مصرفی، سختی صندلی و پروفیل به کار رفته در طراحی مورد مبناست و شامل 51 درصد تستی که سازمان استاندارد انجام می دهد، نیست.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: به هر حال شرکت اسکانیا تولید کننده داخلی است و بحث ما درباره اتوبوس ها این است که کیفیت تولید این وسایل نقلیه باید افزایش پیدا کند، بنابراین این شرکت درباره بعضی اقدامات بعدی که مالکان و راننده ها به صورت خودسر انجام می دهند، مسئول نیست.
وی گفت: یکی از مواردی که روی آن بحث داشتیم، دستکاری در سیستم کنترل سرعت، قدرت و شتاب قابل ملاحظه اتوبوس های اسکانیا و مشکل نداشتن معاینه فنی است.
دنیامالی در بیان جمع بندی نهایی گزارش کمیسیون عمران درباره این حادثه گفت: علت اصلی حادثه سرعت قابل توجه و مانور نامناسب اتوبوس است، البته ارتفاع صندلی نسبت به شیشه و وجود گارد محافظ بین مسافران و شیشه نیز می توانست از شدت حادثه کم کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: با وجود اقدامات ارزشمندی که شرکت اتوبوسرانی انجام داده است، 62 درصد مجموعه اتوبوس هایی که در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران کار می کنند خصوصی سازی شده اند و ما نگران 3000 اتوبوسی هستیم که هر کدام به طور متوسط هفت کپسول را با خود حمل می کنند؛ البته مهندس سنندجی پاسخ نگرانی ها ما را به درستی داده است.
وی با تاکید بر ضرورت تست هیدرواستاتیک مخازن 7000 اتوبوس شهر تهران گفت: در این زمینه اختلاف نظرهایی وجود دارد که یکسری از افراد معتقدند هزینه های آن را باید وزارت کشور پرداخت کند، اما برخی دیگر معتقدند رطوبت بالای «سی. ان. جی» باعث خورندگی کپسول ها می شود.
دنیامالی گفت: برای انجام این تست ها حدود 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و یکی از بحث هایی که بجد آن را پیگیری می کنیم نیز همین موضوع است. ما حاضریم طرح دو فوریتی ارائه داده و منابع را در بودجه اصلاح کنیم تا مدیران بتوانند به بحث ایمنی این 3000 اتوبوس برسند.
وی همچنین در بخش دیگری از جلسه امروز از ورود مراجع قضایی برای پیگیری این حادثه خبر داد.
در ادامه جلسه معصومه آباد ضمن تقدیر از معاونت خدمات شهری به دلیل برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه گفت: این نمایشگاه یکی از بی نظیرترین نمایشگاه هایی است که در فاصله سه روز بیش از پنج میلیون استقبال کننده دارد. استقبال مردم نشان دهنده علاقه مردم به گل و گیاه است، بدین ترتیب می توانیم فرهنگ سازی کنیم که گل توسط مردم کاشته شده و توسط مردم نیز نگهداری شود.
وی با اشاره به غیراستاندارد بودن اتاق اتوبوس ها گفت: در جلسه کارشناسی کمیسیون حمل و نقل، سازنده مدعی شده بود که این موارد آلمانی است، اما بر اساس مکاتبه هایی که در اختیار داریم، شرکت اسکانیا عنوان کرده هیچ ارتباطی با سازنده در این زمینه نداشته ایم.
همچنین غلامرضا انصاری خواستار توقف خط تولید اتوبوس تا رفع مشکلات فعلی شد.
وی گفت: اگر استاندارد، این اتوبوس ها را تایید کرده است، ارزش استاندارد ایران را از نظر ملی پایین آورده و اگر تایید نکرده، این نقض غرض بسیار بزرگی است.
انصاری پیشنهاد داد تا جلسه ای با مسئولان سازمان استاندارد به منظور بررسی استاندارد خودروهای شهری، برون شهری و تاکسی های درون شهری تشکیل شود.
احمد مسجدجامعی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز طی سخنانی در ادامه جلسه امروز گفت: موضوع پیگیری شورا درباره حادثه آتش سوزی نکات بسیار مثبتی داشت و باعث شد وضعیت در پیگیری حادثه های بعدی بهبود پیدا کند. این گزارش هایی که در صحن شورا ارائه می شود با جان افراد در ارتباط است که اگر در آنها ریز شویم و دقت کنیم، بدون شک خیلی از موارد دیگر نیز بهبود پیدا می کند.
وی ادامه داد: شورا با دلسوزی مسائل تهران را پیگیری می کند و واقعاً شورای کارآمدی است، از این رو باید اجازه دهیم این بحث ها روال خود را طی کند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران گفت: بعد از پیگیری جدی که درباره حادثه آتش سوزی خیابان جمهوری داشتیم، شاهد هستیم نوع ادبیات و پاسخگویی در اثر دو حادثه عوض شده است. اگر بتوانیم این روند نظارتی را در چارچوب قاعده مندی پیش ببریم و مدیران نیز بپذیرند که وظیفه ما همین نظارت است، تجربه بسیار مثبتی در مدیریت شهری و مدیریت شورا خواهیم داشت.
مسجدجامعی گفت: حادثه پارک ارم نیز با وجود آنکه زیر نظر شهرداری نبود، اما آن را پیگیری کردیم؛ چون شورایی هستیم که به مسائل شهر توجه می کنیم نه به مسائل شهرداری.