به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، جمیله علم الهدی گفت: وقتی که هویت ما چه دختر و چه پسر بسته به خودنمایی باشد، انتظار این را نباید داشته باشیم که حجاب را در جامعه رعایت شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: در مورد حجاب به یک آسیبشناسی دقیقتری نیاز داریم که علتهایی که افراد به بدحجابی و بیحجابی رو میآورند مشخص شود. ممکن است بعضی از این علت ها سیاسی و یا اعتقادی نباشند وفقط بحث لجبازی، خودنمایی و در برخی افراد مسئله ازدواج باشد، که باید در این خصوص راهکارهایی بیابیم.
وی ادامه داد: بعضی از افراد بی موالات هستند یعنی نمیدانند این حجاب چقدر در شخصیت و هویتشان مؤثر است، یک عده هم هستند که بی حجاب و بدحجاب نیستند ولی به آن سمت سر میخورند که اکثریت هم به اعتقاد بنده اینگونه هستند.
وی ادامه داد: تأکید من به آن گروه بدحجاب است که شاید اقدامات پلیسی در این افراد نسبت به کارهای فرهنگی بهتر جواب دهد و بایستی با این دسته از افراد برخورد شدید شود چرا که آنان بر روی گروههای وسط تأثیر میگذارند.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه اکثریت گروه وسط به یک برنامهریزی بسیار پیچیده فرهنگی نیاز دارند افزود: خیلی چیزها را باید درست کنیم تا این پازل درست شود و در نتیجه حجاب افراد رعایت شود، شاید شیوههای غلط ما در مدرسه و یا خانواده به اندازه کافی توجیههای منطقی نداشته چرا که این دسته از افراد فکر میکنند حجاب فقط یک پوشش و یک سنت است و باید آن را رعایت کرد، در حالیکه این یک سنت نیست بلکه مبارزه عمیق با نفس است که انسان در گرما، سرما برخلاف برخوردهای اجتماعی و خیلی چیزهای دیگر بخواهد حجابش را فقط برای خدا رعایت کند.
وی با بیان وجود برخی مشکلات در این راه گفت: یکی از مشکلات اینست که در مورد حجاب تبلیغ منطقی نمیشود ولی از طرف دیگر اوباش و لاابالیها تبلیغات وسیعی انجام می دهند، آنقدرکه باعث برانگیخته شدن احساسات مردم می شوند.
رئیس کمیسیون تعلیم وتربیت شورای عالی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از مشکلات بحثهای اقتصادی است چرا که تهیه پوشاک مناسب، به لحاظ قیمت خیلی سنگین تر است تا اینکه فرد بخواهد آزادتر و بدون پوشش مناسب باشد چرا که خرید جوراب هزینه دارد بنابراین بخشهای محروم جامعه به پوششی روی میآورند که به لحاظ قیمت برایشان مناسب باشد.
رئیس کمیسیون تعلیم وتربیت شورای عالی تصریح کرد: مصوبه عفاف و حجاب مصوبه خوبی است و به کار برنامهریزی شده و پیچیدهای نیاز دارد. گاهی اوقات دستگاههای رسمی اگر در این خصوص اقدامی نکنند بهتر است و باید با استفاده از شبکههای اجتماعی در فضای مجازی و غیررسمی این امر تبلیغ شود.