به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: تضییع حقوق دیگران و رفتارهای خلاف آداب اجتماعی و نزاکت مدنی از جمله موضوعاتی¬اند که جامعه ما را آزار می دهد و عابران پیاده، از کودکان و دانش¬آموزان گرفته تا معلولان و سالمندان، از سوی گروهی از رانندگان و راکبانی که هیچ هنجاری را نمی شناسند و هیچ قاعده¬ای را رعایت نمی¬کنند، مورد بی حرمتی قرار می گیرند.
وی با اعلام این که تا وقتی در جامعه¬ای، خودرو به عنوان وسیله¬ای برای ابراز تفاخر و اظهار قدرت¬نمایی راننده¬ای که بر آن سوار است، اولویت و منزلت بیشتری نسبت به عابر پیاده داشته باشد، به آن نمی¬توان جامعه توسعه یافته اطلاق نمود، تأکید کرد: جامعه ما در حال پشت سر گذاشتن دوران اوج خودروسالاری است و امروز شهروندان به عنوان یک مطالبه عمومی از مدیریت شهری می¬خواهند شهر و معابر شهری را قبل از این که برای سواره¬ها آماده کند، برای پیاده¬ها مهیا نماید.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که ایمنی عابران پیاده از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است و رانندگان خط ایست و خطوط عابر پیاده را باید به منزله دیواری مقابل خود تصور نموده و قبل از رسیدن به آن¬ بایستند، اظهار کرد: برخی رانندگان در خیابان¬های ما با عابران پیاده¬ای که قصد عبور از عرض خیابان را دارند، به نوعی رفتار می¬کنند که گویی قصد جان آن¬ها را کرده¬اند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که به شهری، شهر پایدار و توسعه یافته اطلاق می¬شود که شهروندان آن از جمله عابران پیاده¬اش بتوانند با آرامش و ایمنی کامل در معابر آن تردد کنند، تصریح کرد: هر چند تعداد کشته¬های ناشی از تصادفات رانندگی کشورمان طی چند سال اخیر از 27 هزار نفر به 18 هزار نفر در سال کاهش پیدا کرده اما این تعداد، 36 برابر تعداد تلفات رانندگی کشوری همچون هلند است که سالانه تنها 500 نفر در شهرها و جاده¬های آن بر اثر تصادف کشته می¬شوند.
وی با تأکید بر این که تعداد کشته¬های ناشی از تصادفات رانندگی در تهران تا همین چند سال پیش به بیش از 1600 نفر رسیده بود اما سال گذشته به کمتر از 800 نفر رسیده، اضافه کرد: با وجود کاهش 50 درصدی تلفات رانندگی پایتخت ظرف تنها چند سال، از این روند راضی نیستم و باید به روزی برسیم که با افتخار اعلام کنیم در حوادث ترافیکی تهران هیچ کشته¬ای نداشته¬ایم و هدف¬گذاری مدیریت شهری به صفر رساندن تلفات ترافیکی در پایتخت است.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که اصلاح رفتارهای ترافیکی و ارتقای فرهنگ ترافیک عین تأمین منافع شهروندی و به مثابه حفظ آبروی ملی مردم ماست، اظهار کرد: قانون برای برخی حرمت ندارد و همین بی حرمتی که در قالب نحوه رانندگی بعضی از شهروندان شاهد و ناظر آن هستیم، باعث شده اکثریت مردم ما با وجود فرهنگ بالا و پیشینه غنی، صرفاً به خاطر رفتارهای ترافیکی اقلیتی از رانندگان از سوی افراد خارجی که به جمهوری اسلامی ایران سفر می¬کنند، مورد تحقیر قرار گیرند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که متأسفانه گروهی اقلیت، حقوق اکثریت جامعه را تضییع می¬کنند، در صورتی که اگر قرار بود حقوق فردی به حقوق جمعی ارجحیت داشته باشد، در آن صورت دیگر نیازی به قانون نبود، تصریح کرد: باید نسبت به برخورد قانونی با هر 121 عنوان تخلف رانندگی که قانون برای آن¬ها جریمه در نظر گرفته، اهتمام جدی¬تری داشته باشیم.
وی با تأکید بر این که رانندگان باید بین خطوط حرکت کنند و هنگامی که به گذرگاه عابر پیاده رسیدند به صورت کامل توقف کنند، چرا که در این گذرگاه¬ها حق صد در صد با عابران پیاده است، اضافه کرد: عموما گره¬ها و گیرهای ترافیکی به وسیله رانندگان خودخواه، فرصت¬طلب و بی انضباط ایجاد می¬شوند که حق دیگران را به راحتی نادیده می¬گیرند.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که راننده فرصت¬طلب و خودخواهی که هیچ حد و مرزی برای خود قائل نیست و حقوق دیگران را به راحتی زیر پا می¬گذارد، با دزدی که جیب دیگران را می¬زند یا از دیوار مردم بالا می¬رود تفاوت چندانی ندارد، اظهار کرد: رفتار هر دوی آن¬ها از مصادیق زیر پا گذاشتن حقوق مردم و تضییع «حق¬الناس» است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که نظم و انضباط در رانندگی را باید به مطالبه¬ای عمومی تبدیل کنیم و آن را در هر محله، ناحیه و منطقه و در مجموع در کل شهر مورد توجه قرار داده و جاری و ساری کنیم و به این منظور دانش¬آموزان مدارس و دانشجویان دانشگاه¬ها را با خود همراه نماییم، تصریح کرد: کارها وقتی در سلسله مراتب اداری قرار گرفته و دولتی می¬شوند، اثر بخشی¬شان به حداقل می¬رسد و تبدیل نظم و انضباط در رفتارهای ترافیکی به مطالبه¬ای عمومی را باید به خود مردم بسپاریم.
وی با تأکید بر این که هم مردم و هم مسئولان باید نسبت به موضوع اصلاح رفتارهای ترافیکی احساس مسئولیت اجتماعی و مدنی داشته باشند، تأکید کرد: به این منظور باید زنگ مشارکت مردم را به صدا در آوریم، چرا که تا خود مردم همکاری نکنند، در بهبود رفتارهای ترافیکی موفق نخواهیم شد.
معاون شهردار تهران با اشاره به این که متأسفانه در جریان حوادث ترافیکی جان آدم¬ها به راحتی از دست می¬رود و به سادگی شاهد پرپر شدن انسان¬ها بر کف خیابان¬ها و جاده¬ها و افتادن پارچه¬های سفید بر پیکر بی جان عزیزانمان هستیم، اظهار کرد: نباید اجازه بدهیم خودروهای فرسوده¬ای که 50 سال است در شهرها و جاده¬ها تردد می¬کنند، با جان عزیزانمان بازی کنند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که راننده باید بداند اگر مرتکب تخلف شود، خلاف وی بلافاصله از طریق سیستم¬های هوشمند ثبت و ضبط شده و 48 ساعت بعد قبض جریمه به نشانی وی ارسال می¬شود، تصریح کرد: چشم¬پوشی از تخلفات رانندگی که حتی می¬تواند منجر به مرگ دیگران شود، نه تنها کاری اخلاقی نیست بلکه عین بی اخلاقی است.
وی با تأکید بر این که متأسفانه عده¬ای در کشور ما وقتی مرتکب خلاف می¬شوند، نه تنها مجازات نمی¬شوند بلکه مورد تشویق نیز قرار می¬گیرند، اضافه کرد: هر کس تخلف کند، نسبت به خلافی که مرتکب شده باید انتظار جریمه داشته باشد و تخلفاتی که با جان مردم سر و کار دارند، مستوجب تنبیهات سخت و تکان دهنده هستند تا درس عبرتی برای دیگران باشند.
معاون شهردار تهران در پایان با اعلام این که اگر جان یک انسان را نجات دهیم، گویی جان تمام انسان¬ها را نجات داده¬ایم و در مقابل، اگر با کوتاهی خود جان یک انسان را به خطر بیندازیم، گویی جان همه انسان¬ها را به خطر انداخته¬ایم، خاطرنشان کرد: در مقابل ایمنی و سلامت تک تک شهروندان مسئولیت داریم و به عنوان سرباز نظام سعی خواهیم کرد تا با کار عالمانه و برقراری نظم و انضباط در شهر این مسئولیت را در حد توان خویش انجام داده و به سرانجام برسانیم.
همچنین در این جلسه سعید طلوعی شهردار منطقه 8 نیز با اعلام آمادگی کامل این منطقه به منظور اجرای طرح مذکور گفت: یکی از اصلی¬ترین و جدی¬ترین مشکلات شهر تهران، مشکل ترافیک است و احیای فرهنگ ترافیک و اصلاح رفتارهای ترافیکی با استفاده از تمام توانایی¬های موجود و با همدلی همه دستگاه¬های دست¬اندرکار و همراهی مردم را در دستور کار خود قرار داده¬ایم.
گفتنی است حجت¬الاسلام والمسلمین مرتضی جعفرپور مشاور فرهنگی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه با ارائه گزارشی از طرح ارتقای فرهنگ ترافیک در پایتخت، جزییات اجرای این طرح در محدوده منطقه 8 را تشریح کرد.