به گزارش «خبرگزاری دانشجو» از کرمان، حجت الاسلام احمد رهدار در جمع دانشجویان کرمانی شرکت کننده در طرح ولایت استانی در مشهد مقدس گف: گاهی اوقات برای اینکه بدانیم انقلاب با ما چه کرده است، به غلط به سراغ چیزهایی میرویم که اگر انقلاب هم نشده آنها حاصل میشد.
وی ادامه داد: اینکه این همه جاده زدیم، سد زدیم، پارک، بیمارستان و دانشگاه ساختیم و غیره که اگر شاه و هویدا هم بودند به نظرم این اتفاقات باز هم میافتاد؛ البته همینجا هم یک فرقی وجود دارد و آن اینکه این جادهای را که امروز بچههای انقلاب با خود اتکایی با منش استقلال و بدون وابستگی فکری، نرمافزاری و سختافزاری به تکنسینها و ابزار غربی دارند میسازند، با جادهای که هویدا برای ما میساخت، تفاوت دارد، اما انقلاب اسلامی این تغییرات نیست و بیش از اینهاست.
رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم با اشاره به رشد سطح شعور و فهم جامعه پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد : در کشورهای اسلامی اگر شما با هم سن و سالهای خودمان مواجه شوید متوجه دستاوردها میشوید؛ اگر با کسانی که یک نسل یا دو نسل از شما جلوتر هستند، سخن بگویید، متوجه میشوید که افق پرسشهای شما بسیار فراتر از افق پرسشهای آنهاست و این دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی است و به همین علت معتقدم که انقلاب اسلامی، انسانی غنی یافته و یا غنی شده تولید کرده است.
پیاده کردن فرمول غرب مشکلی را در کشورهای اسلامی حل نمیکند
حجت الاسلام رهدار افزود: جریان روشنفکر سکولار غرب و استفاده از آن در تمدنسازی اسلامی، موجب تقویت و رشد اسلام امروز نمیشود و روشنفکران در جامعه اسلامی تصور نکنند که میتوانند به وسیله نگاه موجود در غرب، تمدن اسلامی را ساخت.
وی با اشاره به اینکه عدهای با تقلید از غرب بدون توجه به دین، به دنبال تمدن سازی دینی هستند، افزود: عدهای با دغدغه دین و مسئلههای اجتماعی جامعه بهدنبال پیاده کردن فرمول غرب در یک کشور اسلامی هستند، پس بدانند پیاده کردن فرمول غرب هیچ مشکلی را حل نمیکند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: برنامههای دین اسلام این ظرفیت را دارد که به تمام ادیان عالم و تمام جوامع این کره خاکی محتوا و برنامه اجتماعی متناسب با فرهنگ آن جامعه و فرهنگ دین اسلام بدهد، بهطوری که تمام قوانین اسلام را بپذیرند و در فرهنگ اسلام هضم شوند.
حجت الاسلام رهدار تصریح کرد: هم اکنون در تاریخ انقلاب اسلامی و قبل از آن علمای برجسته نظریات و دیدگاههای مختلفی درباره تمدنسازی یا تقلید از غرب داشتند که اگر آرای این بزرگان به درستی بهرهبرداری شود، میتوان جامعه اسلامی، فرهنگ و تمدن خود را به غرب منتقل کند، نه اینکه تمدن اسلامی درگیر تمدن غرب شود.
وی همچنین با بیان اینکه جهان مدرن قابل تفکیک نیست، ادامه داد: باید توجه داشت برخی عوامل در جهان غرب مثبت تلقی شده، در صورتی که همان عامل در جامعه اسلام منفی به شمار میرود.
رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه قم با اشاره به اینکه برخی بر این عقیده بودند که در غرب چیزهای خوبی وجود دارد که میتوان آنها را به جامعه اسلامی بیاوریم، ابراز کرد: این نگاه سادهانگارانه است که بتوان همه مسائل خوب را از یک جامعه گرفت و مسائل منفی آن را حذف کرد.
تولید فکر و پرورش انسان دو عنصر اساسی ایجاد تمدن اسلامی است
دکتر رهدار خاطرنشان کرد: براى ایجاد یک تمدّن اسلامى، مانند هر تمدّن دیگر دو عنصر اساسى لازم است که یکى تولید فکر و یکى پرورش انسان است که در طول زمان باید انجام گیرد، چرا که تولید فکر در هر زمانى متناسب با نیاز آن زمان از این اقیانوس عظیم معارف ممکن است.
وی با تاکید بر اینکه کشور ما از استعدادهاى استثنایى هم برخوردار است، افزود: گاهى استعدادهاى استثنایى در دنیا به وجود مىآید، کشور ما از لحاظ برخوردارى از استعدادهاى استثنایى هم یکى از کشورهاى پیشرفته است و دلیلش شخصیتهاى بزرگ، چه از لحاظ فلسفه، چه از لحاظ علم، مثل ابنسیناها، فارابیها، رازیها و کسانى از این قبیل است که شما آنها را مىشناسید و اسمهایشان را شنیدهاید.
دشمنان تمدن اسلامی به دنبال کشاندن جامعه به بی ایمانی هستند
رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه گفت: یک تمدن بزرگ و عمیق و ریشهدار زمانی میتواند فکر و فرهنگ خود را در دنیا گسترش دهد که با مکتب و ایدئولوژی خود و با ایمان به آن در جهت تحقق این امر برآید و بر آن استقامت ورزد؛ این در حالی است که دشمنان اسلام برای توقف این حرکت عظیم به دنبال کشاندن جامعه به بیایمانی است که این امر یکی از توطئههایی است که به فرموده رهبر انقلاب با شدت و جدیت دنبال میشود.
دکتر رهدار با بیان اینکه کشاندن جامعه به بىایمانى، یکى از همان توطئههائى است که دشمنان تمدنسازى اسلامى دنبال آن بودهاند، تصریح کرد: پس در درجه اول نیاز تمدنسازى اسلامى نوین به ایمان است، ایمان ما، ایمان به اسلام است که باید اینها را محور بحث و تحقیق خودمان قرار دهیم.
وی تاکید کرد: عمق معارف دینی در همه زمانها ممکن بوده و مجاهدت متفکران آگاه اسلامی که لازمه تولید فکر متناسب با نیازهای هر زمان است، باعث پویایی این مکتب شده است. به تعبیر مقام معظم رهبری «تولید اندیشه راهنما و راهگشا برای بشریت، از این اقیانوس عظیم معارف است» در همه زمانها این امکان براى متفکّران آگاه، قرآنشناسان، حدیثشناسان، آشنایان با شیوه استنباط از قرآن و حدیث، آشنایان با معارف اسلامى و مطالبى که در قرآن و در حدیث اسلامى و در سنّت اسلامى هست، وجود دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه وقتى انس با قرآن پیدا شد، مجال تأمل و تفکر در معارف آن به دست خواهد آمد ؛ ادامه داد : قرآن را نمی شود سرسرى خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه بر روى هر کلمه اى از کلمات و هر ترکیبى از ترکیب هاى کلامى و لفظى.
برای تحقق تمدن اسلامی ابتدا باید از میراث خودمان بازخوانی داشته باشیم
رهدار گفت: برای تحقق تمدن اسلامی ابتدا باید از میراث خودمان بازخوانی داشته باشیم و این بازخوانی تاکنون به صورت حداکثری رخ نداده است، چرا که تمدنها معمولا درهایشان بسته نیست و گام دوم برای تمدن کنونی ما بعد از بازخوانی میراث، این است که این میراث را باید به صورت تطبیقی با سایر تمدنها قرار دهیم تا نقاط ضعف و قوتمان را پیدا کنیم.
وی تصریح کرد: باید یک نشاط اجتماعی برای استفاده و بهکارگیری اثرات خود ایجاد کنیم، این نشاط تا زمانیکه اجتماعی نشود تمدن به وجود نمیآید.