به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهندس ولی آذروش افزود: معاینه فنی خودرو، اصلیترین راهکار کاهش آلودگی هوا و افزایش ایمنی است و این در شرایطی است که در حال حاضر بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در تهران مشمول معاینه فنی هستند.
وی با اعلام اینکه ۱۴ مرکز تمام اتوماتیک معاینه فنی با ۴۰ خط فعال معاینه انواع خودروهای سبک در تهران مشغول به فعالیت هستند، تأکید کرد: این مراکز قادر هستند روزانه به بیش از ۶ هزار دستگاه خودرو خدماترسانی کنند، در صورتی که حال حاضر ۷۰ درصد از ظرفیت مراکز مذکور بلا استفاده باقی مانده است.
انجام معاینه فنی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان میبرد
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به سرمایهگذاری شهرداری تهران برای اداره این مجموعه عظیم که دارای فضایی بالغ بر۴۰ هزار متر مربع است، اظهار کرد: خط قرمز مراکز مجاز معاینه فنی حفظ جان مردم است و مدیریت شهری با توجه به اهمیتی که برای این موضوع مهم قائل است، این مراکز را احداث و تجهیز کرده و مورد حمایت خود قرار داده است.
آذروش با بیان اینکه ترافیک تهران با شروع فصل مدارس ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش مییابد، تصریح کرد: تصادفات رانندگی و خرابی خودروها که هر دو میتوانند ناشی از نقص فنی خودروها باشند، دو عامل اصلی ایجاد ترافیک در شهر محسوب میشوند و علاوه بر این، اهمیت ندادن به انجام معاینه فنی به تولید آلودگی هر چه بیشتر توسط خودروهای بی کیفیت نیز کمک میکند.
وی با تأکید بر اینکه تلاش شده انجام معاینه فنی برای شهروندان در کمترین زمان و با پایینترین هزینه ممکن صورت گیرد، اضافه کرد: انجام معاینه فنی از لحظه ورود خودرو به ابتدا تا انتهای خط و اتمام معاینه فنی، ۱۰ الی ۱۵ دقیقه زمان میبرد و هزینه آن برای مراجعه اول ۱۱ هزار تومان و در صورت نقص خودرو، برای مراجعات بعد ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده است.
خودروهای یورو ۴ در اروپا هر سال معاینه فنی میشوند
مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با اشاره به سهم تصادفات ایران و مرگ و میر حاصل از آن در جهان، اظهار کرد: با انجام مستمر معاینه فنی در مراکز مکانیزه و جدی گرفتن آن از جانب دستگاه-های دستاندکار، میتوان آمار تصادفات کشور و تلفات و خسارات ناشی از آن را به میزان چشمگیری کاهش داد.
آذروش با بیان اینکه در کشورهای اروپایی، عموماً انجام معاینه فنی خودروها هر سال یک بار انجام میشود، تصریح کرد: یک خودرو با استاندارد یورو ۴ در این کشورها برای اینکه اجازه تردد داشته باشد، هر سال ملزم به انجام معاینه فنی است، در حالی که در ایران یک خودرو با استاندارد یورو ۲ به عنوان پایینترین استاندارد موجود، ۵ سال از انجام معاینه فنی معاف است.
این مقام مسئول که سابقه دو دوره نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و ریاست کمیسیون عمران مجلس را نیز در کارنامه خود دارد، در پایان با ابراز تأسف نسبت به تغییر قانون معافیت خودورها از معاینه فنی از ۲ سال به ۵ سال، این اقدام را مجوزی برای تولید آلودگی بیشتر در هوای تهران دانست و خاطرنشان کرد: از نمایندگان محترم مجلس درخواست داریم تا اهتمام ویژهای نسبت به اصلاح قانون معافیت ۵ ساله خودروها از معاینه فنی و باز گرداندن آن به وضعیت قبلی داشته باشند.