صنعت خودرو یکی از صنایعی است که میتواند با رشد و افزایش تولیدات، آن هم تولیداتی با کیفیت جهانی پا در عرصه رقابت گذاشته و منجر به رشد شاخصهای کلان اقتصادی کشور شود و در این میان رعایت استاندارد یکی از ابزارهای مهم در راستای ارتقای کیفیت محصولات میباشد. اما استانداردهای بینالمللی تا چه میزان در صنعت خودروسازی ایران رعایت میشود؟
به گزارش خبرنگار اقتصادی "خبرگزاری دانشجو"؛ طی دهههای گذشته با شکلگیری تدریجی یک سیستم اقتصادی یکپارچه جهانی، ضرورت افزایش رقابت با بهبود تکنولوژی و خدمات در تمامی صنایع به خصوص صنایع پیشرو بیش از گذشته احساس شد و کشورهای در حال توسعه بر آن شدند تا با افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود را به کشورهای توسعه یافته نزدیک کنند چرا که مطمئنا در این عصر اقتصادی کشورهایی که نتوانند به صورت ملی به محصولات خود در حد خوب و کافی توجه نمایند به راحتی از صحنه رقابت تولیدی حذف خواهند شد.
در کشور ما ایران نیز اهمیت این موضوع به خوبی احساس میشود و صنعت خودرو یکی از صنایعی است که میتواند با رشد و افزایش تولیدات، آن هم تولیداتی با کیفیت جهانی پا در عرصه رقابت گذاشته و منجر به رشد شاخصهای کلان اقتصادی کشور شود.
در این میان رعایت استاندارد یکی از ابزارهای مهم در راستای ارتقای کیفیت محصولات بوده و در تمامی کشورهای پیشرفته صنعتی و همچنین بیشتر کشورهای در حال توسعه استانداردهای بینالمللی به خوبی رعایت شده و دیگر کشورها نیز برای عبور از مرز توسعهنیافتگی تمام تلاش خود را برای رعایت قواعد یک بازی در بازارهای جهانی به کار میبندند. این موضوع در خصوص یکی از کلیدیترین صنایع کشور یعنی خودروسازی هم صدق میکند.
اما استانداردهای بینالمللی تا چه میزان در صنعت خودروسازی ایران رعایت میشود؟
خریدن وقت برای نصب ایربگها از سال 91 تاکنون به بهانه تحریم
هنوز به خاطر داریم ماجرای نصب ایربگ در خودروها و اجباری شدن این موضوع توسط سازمان ملی استاندارد ایران در اواخر سال 91 که قرار بر این شده بود تا بر اساس مذاکرات صورت گرفته از سوی سازمان استاندارد با تولیدکنندگان ایربگ و نیز خودروسازان، نصب دو ایربگ بر روی خودروها برای سرنشینان جلو از ابتدای سال 92 اجباری شود. اتفاقی که به دلیل مخالفت خودروسازان و به بهانه همیشگی تحریمها و نبودن ایربگ در بازار به وقوع نپیوست و به عقب افتاد.
ابتدای سال 92 و پایان مهلت خودروسازان بود که به دلیل عدم رعایت این استاندارد، پلیس راهور از شمارهگذاری تمامی خودروهای بودن کیسه هوا خودداری کرد اما با وساطت وزیر صنعت وقت (مهدی غضنفری) و برای حمایت از تولید ملی باز هم مصوبه نصب ایربگ بر روی خودروها به تعوق افتاد. مهلت بعدی خودروسازان برای نصب این آپشن اول تیرماه 92 تعیین شد اما با وجود تاکید به عدم تمدید این مهلت قانونی باز هم خودروسازان کارشکنی کرده و با مصوبهای به نقل از شوراي عالي استاندارد اعلام کردند که اين شورا تصميم گرفته موضوع نصب ايربگ به سال 93 موكول شود و این چنین موضوع نصب ایربگها تا به امروز به درازا کشیده است.
عدم تجهیز خودروها به استاندارد یورو 4 به بهانه سوخت
اما ماجرای ایربگها تنها کارشکنی خودروسازان در رعایت استانداردهای ساده صنعت خودروسازی نبود. عدم تجهیز خودروها به استاندارد یورو 4 را نیز میتوان نمونهای دیگر برای اثبات این ادعا که سازمان استاندارد قدرت اجرایی برای به کرسی نشاندن قوانین ندارد، بیان کرد.
قصه آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور داستان جدیدی نیست و هر بار با اوج گرفتن این داستان در فصل پاییز و زمستان همه نگاهها به سمت بنزین میرود و کسی به این نکته توجه نمیکند که یکی از عمده دلایل افزایش میزان آلایندهها در هوا غیراستاندارد بودن خودروهای تولیدی در کشور میباشند. موضوعی که همه کارشناسان زیست محیطی در آن متفقالقول بوده و نسبت به خطرات گسترش این آلودگیها بارها و بارها هشدار دادهاند.
اوایل سال 92 بود که ماجرای رعایت استاندارد یورو 4 توسط سازمان ملی استاندارد برای شرکتهای خودروسازی اجباری اعلام و استانداردی برای میزان مجاز انتشار گازهای آلاینده توسط خودروها تعیین شد.
بر این اساس مصوب شد که از ابتدای تیرماه سال 92 شرکتهای خودروساز خودروهای خود را با استاندارد یورو 4 روانه بازار کنند اما در حال حاضر هنوز هم 70 محصول تولیدی شرکتهای بزرگ خودروسازی با استاندارد یورو 4 ساخته نمیشوند و باز هم خودروسازان برای عدم رعایت این تکلیف قانونی بهانه گرفتند و نبود سوخت با کیفیت جهانی را مانعی برای تجهیز خودروها به استاندارد یورو 4 اعلام کردند.
کپسول آتشنشانی 50 هزار تومانی که بار مالی داشت
حال ماجرای جدیدی باز هم منجر به توقف شمارهگذاری خودروها از سوی پلیس راهور شده است و آن چیزی نیست جز مجهزنشدن خودروها به یک کپسول ساده آتشنشانی که در مواقع خطر میتواند جان سرنشینان یک خودرو را نجات دهد.
براساس مصوبه سی و یکم تیرماه سال 92 شورای عالی استاندارد و بنا به پیشنهاد سازمان ملی استاندارد ایران در جهت اجرای استاندارد ملی خودرو، نصب کپسول آتشنشانی روی خودروهای تولید داخل از ابتدای مهر 92 اجباری و در همان زمان برای اجرا به سازمانهای ذیربط و شرکتهای خودروساز داخلی ابلاغ شد.
پس از ابلاغ این مصوبه، باز هم شرکتهای خودروساز داخلی به این بهانه که نصب کپسول آتشنشانی روی خودورها برای شرکتهای خودروساز هزینه بر میباشد از نصب آن روی محصولات خود طفره رفتند. این در حالی است که خرید کپسول آتشنشانی یک کیلویی در بازار آزاد تنها 50 هزار تومان هزینه دارد و طبیعتا هزینه تهیه این محصول برای خودروسازان بسیار کمتر تمام میشود.
مذاکرات چند جانبه خودروسازان، سازمان استاندارد و پلیس راهور سرنوشت نصب کپسول آتشنشانی بر روی خودروهای تولید داخل را نیز به همان سرنوشت ایربگ و یورو 4 مبتلا کرد و پس از مدتی تعلیق ماجرا مجددا از ابتدای مهرماه امسال آغاز شد.
با توجه به اقدام نکردن خودروسازان برای نصب این کپسول بر روی خودروهای تولیدی، پلیس راهنمایی و رانندگی نیز شمارهگذاری این خودروها را از ابتدای مهرماه متوقف کرده است.
با متوقف شدن شمارهگذاری خودروهای داخلی از ابتدای مهر از سوی پلیس راهور، جلسات مشترکی بین خودروسازان، سازمان ملی استاندارد و پلیس راهنمایی و رانندگی برای حل و فصل موضوع برگزار شد، اما طرفین بدون هیچ توافق خاصی میز مذاکره را ترک کردند تا اینکه هفدهم مهر سخنگوی شورای سیاستگذاری خودرو از مهلت 6 ماهه دیگری یعنی تا ابتدای سال 94 برای خودروسازان به منظور اجرای مصوبه نصب کپسول آتشنشانی روی خودروها خبر داد.
البته تجربه نشان داده است که این فرصت 6 ماهه نیز صرفا یک وقتکشی است تا پس از رسیدن موعد مقرر باز بهانهای جدید منجر به شانهخالی کردن مسئولان از اجرای این مصوبه شود.
افزایش قیمت خودروها تنها به دلیل یک کپسول آتشنشانی
اما در همین زمان اندک توقف شمارهگذاری خودروهای داخلي به دليل عدم نصب كپسولهای آتشنشانی از سوی خودروسازان، باعث رشد قيمت 500 تا يك ميليون و 800 هزار تومانی خودروهای داخلی شد.
در این میان اگرچه خودروسازان میگویند در هیج جای دنیا نصب کپسول آتشنشانی بر روی خودروهای تولیدی اجباری نیست، اما به گفته برخی کارشناسان، نصب کپسول آتشنشانی بر روی خودروها در اروپا و حتی برخی کشورهای آسیایی اجباری است.
مردم، زیانکنندگان نهایی سودجویی خودروسازان
عدم رعایت تجهیز خودروها به کپسول آتشنشانی در حالی است که تنها در شهر تهران روزانه بين 10 تا 15 حريق خودور داشته که این موضوع به دلیل نبود کپسولهای آتشنشانی، در بسیاری از موارد فاجعهبار شده و تلفات مالی و جانی سنگینتری را به همراه دارد در صورتی که نصب کپسول آتشنشانی در خودروها از افزايش صدمات حوادث آتشسوزی جلوگيری میکند.
به نظر میرسد شرکتهای خودروسازی با عدم رعایت این قوانین به دنبال افزایش قیمت بوده و این موضوع را بهانهای برای رشد قیمتها قرار دادهاند. شاهد امر آنجاست که در پیش فروش اخیر محصولات، خودروسازان برخی محصولات خود را در دو مدل «بدون آپشن» و «مجهز به آپشن» پیشفروش کردند و وجود آپشن بر روی این خودروها بهانهای برای اختلاف قیمت 2 میلیون تومانی شد.
یک وقتهایی مسیر برای برداشتن گامهای بلند و فتح قلههای توسعه آماده است، اما به دلیل وجود برخی رانتها از سوی سودجویان و همچنین ترجیح دادن مصلحت شخصی به مصلحت جامعه و کشور و همچنین نبود یک ضمانت اجرایی مصوبات در اجرا بیارزش شده تا نه تنها تنها زیانکننده نهایی مردم باشند بلکه کشورمان روز به روز از مسیر رشد و توسعه اقتصادی دور شده و کشورهای دیگر از ما گوی سبقت را بربایند.
خبرگزاری دانشجو نظراتم را یا اصلا انتشار نمیدهد و یا بعد از برداشتن خبر از روی سایت آن را منتشر میکند همچنین گاها دسترسی به آرشیو اخبارتان را محدود می کنید که این نوع برخورد با نظریات مردمی نوعی بی احترامی به مخاطبان و کسانی که زحمت می کشند و نظریات خویش را جهت اطلاع عمومی و برسم امانت بشما می سپارند تا منتشر گردد و شما براستی امانتدار خوبی نیستید چرا که نه تنها حرمت حرفه خویش را نگه نمی دارید و بر اساس سلیقه ی و سیاست مورد نظر خودتان عمل می کنید و به منتقدان با این کارتان {عدم انتشار نظریات مردمی } و نوع تفکرتان {انتشار نظریات مردمی بعد از برداشتن خبر از سایت} توهین مینمایید لذا برایتان عمیقا متاسفم و تقاضا دارم در رفتارتان تجدید نظر بفرمایید توصیه ام از سر خیرخواهی میباشد . والسلام
ارسال نظرات
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.