به گزارش خبرنگار علمی "خبرگزاری دانشجو"، امروزه قطعا کسی پیدا نمیشود که بتواند نقش و تاثیر گذاری دنیای اینترنت را در بخشهای از زندگی نادیده بگیرد؛ چرا که این شاهراه اطلاعاتی نقش بسیار تعین کنندهای در رشد و تکنولوژی ایفا میکند.
اینترنت در قالب سرویسهای گوناگونی از طرف شرکتهای پخش کننده یا همان ISP ها به دست مصرف کننده میرسد. سرویسهای نظیر اینترنت همراه، وایمکس، ارتباطات رادیویی مستقیم و نهایتا ADSL به عنوان پرمصرفترین آنها، که با نامها و خدمات متنوع توانستهاند نیازهای مشتریان را پاسخگو باشند و خلا عدم دسترسی به اینترنت را در سطح کشور به نوعی پوشش دهند.
خوشبختانه در سالهای اخیر مشتریان توانستهاند با دریافت خدمات از ISP ها تا حدودی مشکل دسترسی خود به اینترنت را مرتفع کنند، اما در این بین همواره بحث کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان در ازای قراردادهای بسته شده و هزینههای از پیش گرفته شده، دغدغه اصلی کاربران اینترنت بوده است. از سرعت اینترنت و اختلالهای بیش از حد گرفته تا عدم پایبندی برخی شرکتهای ISP به تعهدات مندرج در قراردادشان نظیر اشتراک قانونی 1 به 8، همه و همه باعث شده است تا به نحوی کاربران اینترنت در ایران از سرویس دریافتی راضی نباشند.
هرچند در این زمینه نیز شاهد ارتقاء خدمات و پایبندی به تعهدات بودهایم و بسیاری از شرکتهای بهنام در بحث کیفیت توانستهاند گوی سبقت را از رقبای خویش بربایند و علاوه بر تامین رضایت کاربران، دامنه مشتریان خود را گسترش دهند.
با وجود شرکتهای مختلفی که در زمینه ارائه سرویس ADSL فعالیت میکنند و سرویسها و طرحهای متنوعی به کاربران خود ارائه میدهند، نیاز است هنگام خرید یک سرویس اینترنت ADSL، بهدقت شرایط عرف حاکم بر آن سرویس، تعهدات شرکت و رضایت مشتریان آن شرکت را ارزیابی کرده و با دیدی باز نسبت به خرید اقدام کنیم.
یکی از موارد مهمی که خریداران اینترنت به آن دقت میکنند و شاید ملاکی اصلی برای اشتراک باشد، نوع ارائه سرویس شبانه اینترنت است که با توجه به عرف موجود در این صنف، به عنوان هدیه با بازههای زمانی مختلف بهصورت رایگان از سوی شرکت طرف قرارداد در اختیار کاربران قرار میگیرد.
از آنجایی که در سرویسهای حجمی که قالب سرویس ارائه شده برای کاربران خانگی است، حجم مصرفی همواره دغدغهای برای گشت و گذار راحت در اینترنت و دریافت فایلهای دلخواهشان است، سرویس شبانه با هدف رضایت کاربران و بهصورت نامحدود ارائه میشود.
در همین راستا در اقدامی جالب و قابل تامل شرکت "پارس آنلاین" که یکی از شرکتهای خوشنام در زمینه ارائه اینترنت است، اقدام به پولی کردن سرویس شبانه خود کرده است. این حرکت که با نام " تغیر در هدیه (؟) شبانه " و تحت عنوان "در راستای افزایش رضایتمندی کاربران عزیز" ذکر شده است از تاریخ 10 آذر اجرایی خواهد شد و بر طبق آن ترافیک مصرفی شما دیگر رایگان نخواهد بود و یک سوم حجم مصرفی، از اعتبار شما کسر خواهد شد.
این اقدام از چند جهت جالب و قابل تامل است. اول اینکه شرکت پارس آنلاین یکی از شرکتهای پیشرو و خوشنام در زمینه ارائه اینترنت پرسرعت است. لذا با توجه به کیفیت خدمات و اخیرا کسب مقام دوم در رتبهبندی برترین شرکتهای ارائه دهنده اینترنت، انتظار میرود در این زمینه نیز شاهد گسترش خدمات و انعطاف پذیری بیشتری در سرویس شبانه باشیم و لغو رایگان بودن سرویس شبانه دور از انتظار به نظر میرسید.
دوم اینکه حداقل در فرهنگ ما ایرانیها رسم بر این است که هدیه داده شده به کسی را پس نگیریم و دخل و تصرفی نداشته باشیم؛ چرا که ارتقا آن جای تقدیر دارد و پس گرفتن آن جای مذمت. پس دخل و تصرف در آن چیزی که شرکت پارس آنلاین از آن به عنوان هدیه شبانه یاد کرده است، جای تعجب دارد.
سوم، در هیچ جای دنیا "افزایش رضایتمندی کاربران عزیز" با کاهش کیفیت خدمات ارائه شده، مخصوصا اگر تحت عنوان هدیه داده شده باشد، همراه نیست و اگر این شرکت واقعا بهدنبال کسب رضایتمندی مشتریان خودش است، باید چنانچه در ارائه این سرویس بنا به سواستفاده برخی کاربران در دانلود بیرویه، دچار اختلال شده است، کیفیت و کمیت خدمات خود را بالا ببرد و نهایتا همانند سایر شرکتهای مشابه محدودیتهایی را برای آندسته از کاربران ذکر شده لحاظ کند نه آن که کلا در جهت عکس عمل کرده و بهشیوه سنتی ترافیک شبانه را باز پس گیرد.
چهارم، شرکتهای ISP نرمافزارها و سختافزارهای پیشرفتهای در جهت کنترل و رصد فعالیتهای کاربران خود دارند و از این جهت همانطور که در بالا ذکر شد، اگر این بازپس گیری هدیه به علت اختلال حاصله در سو استفاده برخی کاربران است، منطقی آن بود که محدودیت در همان بازه صورت پذیرد و کل کاربران را شامل نشود.
پنجم، اکثر کاربران در هنگام انتخاب شرکت پارس آنلاین به عنوان ارائه دهنده خدمات اینترنت گزینه سرویس رایگان شبانه را یکی از ملاکهای اصلی خود در این تصمیم میدانند و شایسته نیست پس از عقد قرارداد و پرداخت هزینه بهصورت یکطرفه کیفیت خدمات مشترکان را کم کرده و یا کاهش دهد. هرچند که از لحاظ قانونی این موضوع جزو تعهدات ملزوم شرکت نیست اما عرفا شایسته است که جواب اعتماد کاربران را به بهترین وجه بدهیم و شائبه سوء استفاده از حسن انتخابشان را دامن نزنیم.
"خبرگزاری دانشجو" بهدنبال دریافت درخواست تعدادی از مشترکان این شرکت و در راستای مطالبه حق مخاطبان و کاربران اقدام به انتشار این مطلب کرده است و جهت روشن شدن موضوع و حل شدن مشکل آماده دریافت پاسخ از سوی ISP مورد نظر است.
اعتراضی مشابه این موضوع از سوی مشترکان شاتل و داتک نیز اعلام شده است که حتما پیگیری خواهد شد.
تازه علاوه بر اون، اگه شب یخورده بیشتر دانلود کنی، میری تو لیست سیاه و سرعت اینترنت شبانش میشه حدود 2-3 کیلوبایت بر ثانیه!!!!
یعنی هم پولیش کردن هم محدودیت براش گذاشتن.
و از همه بدتر اینکه با این که برا شبانه نامحدود پول میگیرن، اگه حجم روزانه تموم بشه، شبانش هم قطع میشه!
هرچی هم به خودشون اعتراض کردم، نتیجه ای نداشت!!!!
اگر این رو هم پیگیری کنید خیلی خوبه!
امیدوارم پیگیری کنید... این اینترنت که میگن ارزون میشه اینجوری ارزون میشه؟
لازم به ذکرست که شرکت شاتل هم همین کار را کرده بدون اینکه اعلام کنه همین کار را کردند
یهو دیدیم اینترنت تموم شده بعد که پیگیری کردیم، حساب مون را برای اینترنت شبانه صفر کردند
شرکت صبانت هم چند ماههکه این کار رئو انجام داده.
واقعا متاسفم.......
من هم به نوبه ی خودم از این شرکت از طریق سایت شکایتی را بنوشتم و برایشان ارسال کردم.
حدود 5 سال از پارس آنلاین استفاده میکنم و راضی هستم اما با این کارشان همه دوستداران پارس آنلاین رو بد بین کردن و خود من در ایمیلی که به شرکت فرستادم گفتم اگر چنین کاری شود در این مدت کاربرانی که برایتان آوردم و ثبت نام کردم لغو عضویت میکنم و از شرکتی دیگر که محدودیت خاصی مثل مکث نت تبریز برای شبانه نکرده استفاده میکنم.
به شخصه با این طرح شدیدا مخالفم و هرچند از مدت قرار دادم باقی مانده پیگیری برای به دست آوردن حقوقم می کنم.
هر دم از این باغ بری میرسدد
من که مشتری چنیدن و چندساله پارس آنلاینم مهلت قرار دادم تمام شه میرم 1مگ مخابرات میگیرم
هم دانلود رایگانش 1 تا 8ئه نه مثه پارس آنلاین 2تا 7 و هم اینکه مودم بیسیم رایگان میده!!
مگه چی شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی از شرکت های لبنی کمتره . اونها هم بجای زیاد کردن تعرفه اقدام به کم کردن حجم کردن : اونها پاکت ها رو کوچیک کردن و اینها اینترنت شبانه رو و مطمئن باشید این اقدام دسته جمعی از طرف اونها بدون اجازه نبوده فقط موندن چه جوری به مردوم بفهمونن که ما دزدی کردیم (تا حالا خیلی ارسال نظر داشتم . این رو هم چاپش نکن)
امیدوارم ISP ها اینهمه پولی که برای اینترنت با این امکانات از مردم میگیرن از گلوشون پایین بره !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
از وقتی دانلود شبانه اینجوری شد دیگه در دوره های بعد دانلود شبانه نخریدم
داداشم سرعت 1 مگ داره.....تو دوره اش تو 3 شب 30 گیگ دانلود کرد...شاتل بهش اخطار داد و الان محدودش کرده به 1 گیگ در شب
خب..اگه یکی مثل داداشه من مصرفش بالاس، چرا منی که در ماه شاید 1 گیگ شبانه دانلود داشته باشم باید پاش رو بخورم؟
درضمن برخی کسانی که با کارکنان این نوع شرکت آشناهستند براحتی در ساعات رایگان بیشترین حجم دانلود را دارند که با یه تحقیق ساده می توانید به این حرف برسید.
و در ادامه از خبرگزاری دانشجو بخاطر انتشار این خبر تشکر می کنم و امیدارم که شما برای ما کاربران عادی اینترنت کاری کنید
پیش پیش گرفته، میخوای یقه ی کیو بگیری که پولتو پس بده، خریدی دیگه!
ولی از آنجا که بعضی از کاربران صرفا استفاده و مصرفشان در این ساعات است و بصورت 100% فقط در این تایم زمانی استفاده دارند , باعث افت پهنای باند طیف وسیعی از مشترکین دیگر خواهند شد.
لذا تغییر سیاست پارس آنلاین در این زمینه در راستای رضایت مندی طیف بیشترو اکثریت مشترکین است.
دانلود شبانه چه طور روی پهنای باند روز که بیشتر استفاده مردم در این زمان هست تاثیر میذاره؟
از این خبرگزاری هم تقاضا دارم که اگر واقعا دنبال جواب هستند خبر را به روزنامه ها و صداوسیمان ارجاع دهند
به خدا 3 سال آسیاتک داشتم یه بار قطع نشد بازم دم آسیاتک گرم که از اول میگه ترافیک شبانه نصف و با فریبکاری جلب مشتری نمیکنه
من به همه خبر گزاری ها دادم خبر ولی هیچ کدوم حاظر نشدند روی این خبر کار کنند
ایول فقط تو رو خدا پیگیری هم بکنید
با سوال از وزیر محترم ایشان این موضوع تکذیب کردند
بعدها حذف شبانه به علت تصمیم چند isp مطرح شد یعنی به طور غیر مستقیم تصمیم و همدستی برای حذف شبانه
به هر حال بنظر میرسد که شرکتها سعی در درامدزایی از این ساعات دارند
آیا "سرعت اسمی" اشتراک 512 کیلو میشه 15؟؟؟مگه بصورت 1 به 8 محاسبه نمیشه؟؟؟
طبق استانداردهای خودشون سرعتم باید در حد 64 کیلو کاهش پیدا کنه ولی بازم فریب؟؟؟!!!
واقعا این شرکت هیچ اهمیتی برای حقوق مشتری قائل نیست و علنا و به راحتی زیر تعهدات خودش میزنه.
در کل من دیگه با صبانت خداحافظی میکنم