گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، پس از راهاندازی اینترنت نسل سوم بدون ملزومات فرهنگی آن، همواره موضوع خلا پیوست فرهنگی در مسائل مربوط به فناوریهای نوین موبایلی حس میشد؛ ضرورت وجودی این پیوست اگرچه از اهمیت بالای برخوردار بود اما هیچگاه موضوع تدوین و تصویب آن مورد توجه واقع نشد.
توسعه نسلهای بالاتر تلفن همراه فرصتهای بی نظیری را برای جهش اقتصادی کشور و فراهم کردن خدمات جدید در حوزههایی همچون سلامت، آموزش و اشتغال در اختیار آحاد جامعه قرار خواهد داد، امکان بهره مندی از این خدمات به صورت گسترده برای همه ردههای سنی فراهم میشود.
از رو به منظور بهره مندی مفید و پرهیز از مخاطرات احتمالی در حوزه خدمات تلفن همراه باند پهن برمبنای نیازهای ملی و فرهنگی با توجه به نقشه مهندسی فرهنگی کشور و با تاکید ویژه بر استحکام، دوام و تعادل خانواده ها و به خصوص مراقبت از کودکان و نوجوانان؛ پس از گذشت چندین ماه از راهاندازی اینترنت نسل سوم بالاخره کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه شماره 203 در تاریخ 2 آذر ماه 93 ضوابط صیانت از کودکان و نوجوانان در استفاده از خدمات تلفن همراه باند پهن، را تصویب کرد.
این مصوبه که ازتاریخ ابلاغ لازمالاجرا خواهد بود، به نوعی گام اول اجرای پیوست فرهنگی در مورد فناوریهای نسل جدید تلفن همراه محسوب میشود.
اپراتورها ملزم به ارائه «سیمکارت نوجوان» تا 6 ماه آینده شدند
با اجرای مصوبه «صیانت از کودکان در استفاده از خدمات باند پهن» اپراتورها ملزم به ارائه «سیمکارت نوجوان» شدندغ بهدین معنا که اپراتور موظف است «سیمکارت کودک و نوجوان» با اقلیت دسترسی با بستههای خدماتی جذاب تلفن همراه باند پهن متناسب با گروههای سنی کودک و نوجوان ارائه کند.
بسته آموزشی مورد ارائه در این سیمکارتها باید شامل شیوه بهره برداری از فرصتها و مقابله با تهدیدها را در دسترس متقاضیان قرارداده و در این خصوص اطلاع رسانی لازم را به مشترکین ارائه کند.
به گفته معاون سازمان تنظیم مقررات، تا 6 ماه آینده اپراتورهای موبایل میبایست طرح ارائه «سیمکارت نوجوان» را اجرایی کنند.
فروش سیمکارت به ا فراد کمتر از 18 سال ممنوع است
همچنین اپراتور موظف است خدمت تلفن همراه را با قابلیت اعمال برخی مدیریتها برای استفاده کودک و نوجوان برای یک یا چند دسته از خدمات تلفن همراه از قبیل خدمات صوت، تلفن تصویری، پیام کوتاه، پیام چندرسانهای و اینترنت و یا اضافه کردن بعضی از قابلیت ها از قبیل امکان تماس خانوادگی و یا گروهی بر اساس درخواست مشترک فراهم کند.
در بخشی از این مصوبه آمده است که اپراتور مجاز به فروش هرگونه سیمکارت تلفن همراه به ا فراد کمتر از 18 سال نبوده و هر گونه تغییر در قابلیتهای سیمکارت از قبیل محدودیت در دسترسی به بعضی از خدمات و یا اضافه کردن بعضی از قابلیت ها صرفا از طریق مشترک امکان پذیر است.
اپراتورها در ارائه «سیمکارت نوجوان» ملزم شدهاند تا تمهیدات فنی، اجرایی و مالی لازم برای اطلاع رسانی، آموزش و ایجاد آگاهی برای کودکان و نوجوانان و نیز ابزارهای مناسب در زمینه کاربردهای خدمات تلفن همراه باند پهن را که حداقل مواردی را رعایت کنند.
چگونگی بهره برداری صحیح از خدمات اپراتور، شیوههای حفظ حریم خصوصی و حفاظت از دادهها، نحوه هدایت، نظارت و کنترل کودکان و نوجوانان در هنگام استفاده از فناوری و خدمات تلفن همراه باند پهن توسط اولیای خانوادهها، تماس با کدهای خدماتی اضطراری از قبیل 123 و 110 در صورت مواجهه با ناهنجاریهای فرهنگی و اجتماعی از جمله این قوانین است.
همچنین کمک به آشنایی ذی نفعان با قوانین و مقررات در خصوص حقوق کودکان و نوجوانان، ترویج اخلاق و آداب استفاده مسئولانه و شرعی از خدمات و محصولات تلفن همراه باند پهن در راستای رعایت حقوق شهروندی و کاربردها و برنامههای آموزشی و تربیتی مخصوص کودک و نوجوان از دیگر قوانین ضروری در ملزومات ارائه «سیمکارت نوجوان» است.
به گزارش «خبرگزاری دانشجو»، اگرچه الزام اپراتورها به ارائه «سیمکارت نوجوان» گام مهمی در جهت صیانت از حقوق کودکان در استفاده از خدمات باند پهن است، اما همچنان خلا تدوین یک «پیوست فرهنگی» که بتواند کلیه معضلات و چالشهای راهاندازی نسلهای نوین خدمات تلفن همراه را پوشش دهد، از سوی مرکز ملیفضای مجازی کاملا ضروری است.