به گزارش گروه اقتصادی «خرگزاری دانشجو» از روابط عمومی وزارت نفت، طرح توسعه حمل و نقل ریلی از طرحهای بند«ق» تبصره 2 قانون بودجه سال 93 کل کشور با هدف توسعه حمل و نقل بار و مسافر با راه آهن، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگیهای زیست محیطی پارسال در شورای اقتصاد تصویب شد.
مدت زمان اجرای طرح توسعه حمل و نقل ریلی 10 سال و حجم کل سرمایه گذاری مورد نیاز در طرح، هفت میلیارد و 531 میلیون و 900هزار دلار است. از آنجا که بخش حمل نقل به عنوان یکی از مهمترین بخشهای مصرف کننده انرژی به شمار می آید، اجرای راهکارهای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی در این بخش و از آن جمله توسعه حمل و نقل ریلی (درون و برون شهری)، بسیار ضروری است.
با اجرای این طرح میزان حمل بار (بدون احتساب ترانزیت) با شبکه ریلی از 21,7 به 75.8 میلیارد تن کیلومتر و جابجایی مسافر از 17.4 به 34.2 میلیارد نفر کیلومتر از سال 1392 تا 1402 افزایش می یابد.
در این طرح پروژه کاهش سهم دسترسی به شبکه (افزایش بهره وری و افزایش سرعت سیر واگنها)، گشایش 26 ایستگاه، دو خطه کردن 3 هزار و 69 کیلومتر، تراک بندی 4 هزار و 613 کیلومتر خطوط پرتردد، برقی کردن 2 هزار و 804 کیلومتر، بهسازی 5 هزار و 115 کیلومتر از خطوط، نوسازی و بازسازی 3 هزار و 73 کیلومتر از خطوط، ساخت و اصلاح 158 کیلومتر مسیر، خرید و نصب یک هزار و 50 عدد سوزن با تراورس بتنی، افزایش بار محوری از 20 به 25 تن (ده هزار و 453 کیلومتر)، اسلب تراک محور جنوب به طول 215 کیلومتر و یک پروژه کمکهای فنی و اعتباری اجرا می شود.
مبنای بازپرداخت سالانه از طریق شرکت راه آهن به سرمایه گذاران غیردولتی به ازای تحقق حمل هر تن کیلومتر بار اضافه شده (به استثنای حمل بار ترانزیت) نسبت به سال مبنا، 2,025 سنت دلار و به ازای تحقق حمل هر نفر کیلومتر مسافر اضافه شده نسبت به سال مبنا، 1.013 سنت دلار در سقفهای مقرر (حجم کل سرمایه گذاری) خواهد بود. عملکرد سال 1392 به عنوان عملکرد مبنا در نظر گرفته می شود و درآمد حاصل از صرفه جویی سوخت در سال 93 امسال بازپرداخت می شود.
میزان انرژی صرفه جویی شده 11 هزار و 157,63 میلیون لیتر و میزان کاهش انتشار کربن 29.95 میلیون تن معادل دی اکسید کربن است.
براساس بند 'ق' تبصره 2 بودجه 1393، حدود 30 میلیارد دلار به 12 طرح بهینه سازی مصرف سوخت اختصاص پیدا کرد.