به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران عصر امروز در نشست پرسش و پاسخ به دانشجویان دانشگاه شریف با عنوان جای خالی نخبگان در مدیریت شهری و در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که استاندارد میزان فضای سبز در دنیا و مقایسه آن با تهران چگونه است گفت: فضای سبز شهر تهران در حال حاضر به صورت میانگین برای هر فرد ۱۵ و نیم متر مربع که به غیر از ۳۸ هزار متر مربع فضای سبز اطراف تهران است اما اینکه این میزان کافی است یا استاندار جهان چه میزان است نمی توان پاسخ داد چرا که استاندارد آن بر اساس شهرهای مختلف دنیا براساس میزان بارش است اما برای شهری با ویژگی های تهران همان همان ۱۵ متر مربع حدود استاندارد است و با این حال با ما می گویم که این میزان کافی نیست و در برنامه پنج ساله دوم چشم انداز رسیدن به ۱۷ و نیم متر مربع را دنبال می کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در خصوص جایگاه معماری ایرانی اسلامی و تلاش شورا برای تحقق آن گفت: نه تنها در تهران بلکه امروز در ایران از نظر معماری با یک افسارگسیختگی و ناهنجاری روبه رو هستیم.
وی افزود: آنچه امروز در شهر می بینیم هیچ سازگاری با معماری و جغرافیا و آب و هوای ما ندارد و هر کدام از ساختمان ها با یک طرح و رنگ در شهر دیده می شوند که این موضوع باعث شد مقام معظم رهبری در سال های اخیر بر روی این موضوع تأکید کنند.
چمران در ادامه تصریح کرد: ما در دوره های قبل شورا نیز مصوباتی را در این زمینه به تصویب رسانده ایم در این دوره نیز آن را مطرح کردیم و دستورالعمل و مبانی خاصی برای آن ارائه دادیم اما با این حال کار سختی است و نه تنها دانشکده های معماری و شهرسازی بلکه باید مردم نیز در این زمینه به ما کمک کنند.
چمران در ادامه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا ترافیک تهران حل نشدنی است و با مقایسه تهران با شهر پاریس که در پاریس سه برابر تهران خودرو وجود دارد اما چنین ترافیکی را شاهد نیستیم گفت: ما از نظر زیرساخت ها در تهران تمامی برنامه ها را اجرا کرده ایم و در حال حاضر باید همه تلاش ها روی ساخت مترو باشد.
وی افزود: ما در تهران زیرساخت های حمل و نقلی را باید پیش بینی کنیم و سپس از مردم بخواهیم خودروهایشان را بیرون نیاورند اما به لحاظ بزرگراهی ما اقدامات خود را تمام کرده ایم و اگر این موضوعات حل نمی شود شاید به این دلیل است که تنها یک راه حل وجود ندارد و آن نیز به این دلیل است که این موضوع برخواسته از چند دلیل است.
چمران در ادامه در خصوص آلودگی هوای تهران گفت: این موضوع از مسائلی است که چندین دلیل باعث شده به وجود آید و شاید ۲۵ مورد باید اجرا شود تا این آلودگی از بین برود و مرتبط با یک سازمان و نهاد نیست و به همین دلایل کار را دشوار کرده است.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: ما مصرف آبمان سه برابر استاندارد جهانی است و در مصرف غذایی و تولید زباله نیز سه برابر استاندارد جهانی هستیم و در حالی که در کشورهای اروپایی در هفته سه بار زباله جمع می شود ما ناچار هستیم در روز سه بار زباله ها را جمع کنیم و این مسائل باید با یک فرهنگ سازی درست مرتفع شوند.
چمران در ادامه در خصوص ارتباط نخبگان با مدیریت شهری گفت: قطعا ارتباط نخبگان با مدیریت شهری کار بسیار درستی است و شهرداری نیز یک مرکز تحقیقات دارد که دارای بودجه و اعتبار خوبی است و همواره برای پروژه ها به دانشگاه ها مسئولیت تحقیق می سپارد اما این موضوع نیاز به یک ساماندهی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا در پروژه صدر ۵ هزار میلیارد تومان هزینه شد در حالی که ترافیکی را که باید کنترل کند نکرده و با این میزان می توانست بخش عمده ای از بدهی شهرداری تسویه شود گفت: این رقم کاملا اشتباه است و برای پل صدر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و این پروژه طرح جامع ای بوده و نه یک روزه و یک شبه و به شخصه در شورا ۲۷ طرح آن را رد کردیم تا به طرح رسید و بسیاری از افراد نخبه در ترافیک و سازه بر آن نظارت داشتند اما اجرای آن جهادی انجام شد.
وزیر صنعت نیز زورش به خودروسازان نرسید چه برسد به شورای شهر
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا شورای شهر نتوانسته با خودروسازان مقابله کند و در حالی که یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا خودروهای غیراستاندارد داخلی است گفت: حتی وزیر صنعت نیز زورش به دو خودروساز داخلی مان نرسید چه برسد به شورای شهر و این موضوع فراتر از حیطه اختیارات شورای شهر است.
چمران در ادامه با اشاره به اینکه ما امروز با ساخت سالی ۲۵ کیلومتر مترو یک رکورد را در دنیا به ثبت رسانده ایم گفت: در هیچ کجای دنیا ساخت مترو بر عهده شهرداری ها نیست بلکه با بودجه دولت انجام می شود و در حالی که ساخت هر کیلومتر از متر صد میلیارد تومان هزینه دارد اما این رکورد ۲۵ کیلومتر سالانه را به اثبات رسانده ایم و برای سال جاری دو هزار میلیارد تومان برای ساخت ۲۰ کیلومتر دیگر مترو در نظر گرفته ایم چرا که اکنون ما باید تمام نیرویمان را روی مترو بگذاریم.