به گزارش گروه فرهنگی «خبرگزاری دانشجو» بنیاد رودکی با انتشار متنی به تشریح ساختار تشکیلاتی ارکسترها پرداخت که متن آن به شرح ذیل است:
در این تشکیلات آنچه مسلم است و میبایست رعایت شود، سیاست کلی است که از طرف معاونت امور هنری به بنیاد رودکی ابلاغ شده است و آن ساماندهی موسیقی ارکستری تحت پوشش یک تشکیلات منسجم است. موسیقی ارکستری در گونههای متنوع دسته بندی میشود. موسیقی سمفونیک، موسیقی ملی، اپرا موسیقی معاصر و دیگر گونههایی که دارای بافت ارکستری میباشند.
چنین موضوعی در شکل یک تشکیلات که دارای دو حوزه محتوایی موسیقی کلاسیک و موسیقی ملی است ساماندهی شده است. در هر دو حوزه آنچه مسلم است میبایست از تمامی ظرفیتهای موجود و سرمایههای انسانی و هنری استفاده شود و در یک برنامهریزی سالانه و از قبل طراحی شده به اطلاع عموم رسانیده شود. حوزههای فعالیت اصلی این تشکیلات در 3 حوزه اجرا، تولید و آموزش برنامهریزی شده است.
ساختار اجرایی این تشکیلات در دو بخش محتوایی و سازمانی دیده شده که در بحث محتوایی با حضور مدیران هنری این دو بخش (موسیقی کلاسیک و ملی) و با مشورت نخبگان و هنرمندان و باتوجه به ظرفیتهای موجود برنامه سالانه تهیه و در شکل کتابچه سالانه چاپ و در اختیار عموم قرار داده میشود.
در شکل سازمانی به منظور پشتیبانی بخشهای دیگری شامل تولید، انتشارات اداری مالی و... دیده شده است. مستند سازی آثار اجرایی، انتشار آثار و تولید رپرتوار (آهنگساز و تنظیم در موسیقی ملی) از دیگر برنامههای پیشیینی شده است.
روح حاکم به قراردادهای اعضا، امنیت و رعایت حقوق مادی و معنوی نوازندگان میباشد و سیاستهای این تشکیلات به سمت افزایش درآمد اعضا و ایجاد انگیزه و احساس غرور و افتخار میباشد.
در این تشکیلات تعدادی نوازنده به شکل تمام وقت استخدام میشوند و در برنامهریزی دقیق سالانه به نحوی طراحی شده است که هر هفته شاهد اجرای گونههای متنوع موسیقی ارکستری شامل موسیقی سمفونیک، موسیقی ملی، معاصر و... خواهیم بود. استفاده از رهبران و سولیستهای میهمان در هر دو گونه موسیقی کلاسیک و ملی شرط اساسی و یکی از نشانههای عدالت فرهنگی میباشد.