به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ معاون سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای گفت: یکی از مهم ترین فعالیت های متولیان حمل و نقل و نگهداری پل های کشور، کنترل بارهای سنگین عبوری از روی پل ها و تعیین ظرفیت باربری آنهاست که برای ارزیابی و کنترل سلامت پل های بزرگ در برابر بارهای ترافیکی سنگین که از نقاط مختلف کشور به عنوان محموله های ترافیکی در طول راه ها تردد می کنند، حائز اهمیت زیادی است.
عبدالهاشم حسن نیا با بیان اینکه در کشور آیین نامه رتبه بندی بارهای عبوری از روی پل ها نیز براساس آیین نامه های روز دنیا باید انجام شود ، افزود: آیین نامه ها و استانداردهای معتبری همچون آشتو (آیین نامه راهسازی بین المللی) سالهاست که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد از این رو در اجرای پروژه مذکور مجموعه کریدورهای ترانزیتی و راه های شریانی کشور و تمام پل های مهم و بزرگ واقع بر روی آنها در محیط سامانه مورد نظر پیاده سازی و با استفاده از آیین نامه رتبه بندی پل های آشتو، به تناسب نوع بارگیری های ترافیکی (براساس وزن و آرایش چرخ های هر نوع بارگیر)، ظرفیت تمام پل های هر محور یا کریدور ارزیابی و سپس مجوز عبور آن محموله از روی هر پل صادر می شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که ظرفیت یک یا تعدادی از پل ها برای عبور آن بار کافی نباشد، راه ها یا کنارگذرهای جایگزین برای تردد آن محموله تعیین و یا آرایش و نحوه توزیع بار آن محموله به گونه ای تعیین می شود که از ظرفیت باربری پل ها تجاوز نکند.
حسن نیا در خصوص عملکرد این سامانه اظهارداشت: این سامانه قادر است کار را در سه مرحله انجام دهد، مرحله اول تعیین ظرفیت باربری پل ها در برابر کامیون، مرحله دوم تعیین ظرفیت باربری پل ها در برابر بارهای حدی تعیین شده به عنوان بارهای مجاز قابل تردد در کشور، مرحله سوم تعیین ظرفیت باربری پل ها برای عبور هر نوع محموله ترافیکی خاص خواهد بود.
وی مراحل طراحی سامانه و برداشت و تکمیل اطلاعات اولیه این طرح را تا پایان سال جاری اعلام کرد و افزود: پس از پایان این مرحله، از سال 95 این طرح به صورت فراگیر در سطح راه های کشور به مرحله اجرا می رسد.
مطلب خوبی بود ممنونم واقعا مفید واقع شد