به گزارش «خبرگزاری دانشجو» به نقل از کُرددانش؛ فردین اخلاقیان، رئیس دانشگاه کردستان در این مراسم گفت: رسالت معلم، شکوفایی استعداها و قابلیتهای دانشجو و نیز هدایت او است تا به جایگاه واقعی خود در جامعه دست پیدا کند.
فردین اخلاقیان تصریح کرد: خداوند در خلقت انسان به خود، آفرین گفته است و با عنوان این مطلب که این موضوع به معنای عظمت خلقت انسان است، پیچیدگی جهان در برابر خلقت انسانها ناچیز است و تفاوت انسان با سایر موجودات در هوش، ادراک، قدرت خلاقیت و تفکر او است که آن را از دیگر موجودات متمایز میکند.
رئیس دانشگاه کردستان افزود: همه انسانها از این قابلیتها برخوردارند اما در برخی از آنها به دلایل عمدتا محیطی یا پرورشی بارور نمیشود.
اخلاقیان خاطرنشان کرد: وظیفه سازمانی معلم در چنین شرایطی متبلور میشود و باید به این فرد که اعتماد به نفس خود را از دست داده و قابلیت رشد را ندارد کمک کند تا از تاریکی خارج و به سمت نور رهنمون شود.
وی تصریح کرد: رسالت معلم، شکوفایی استعدادها و قابلیتهای دانشجو و نیز هدایت او است تا به جایگاه واقعی خود در جامعه دست پیدا کند.
رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه معلم باید الگوی اخلاقی و رفتاری باشد، بیان داشت: این سرمشق بودن توسط معلم و استاد باید در کلاس درس و به صورت زنده محقق شود.
اخلاقیان با تأکید بر اینکه معلم بهجز تعلیم دانشآموز و دانشجو وظیفه تربیت او را نیز بر عهده دارد، گفت: اگر معلم نتواند این مسئولیت را به انجام برساند رسالت او ناقص خواهد بود.
وی در ادامه با اشاره به تاریخچه پیدایش دانشگاه کردستان و استقلال آن از دهه ۷۰ خاطرنشان کرد: رشد و توسعه سریع دانشگاه کردستان از سال ۷۳ آغاز شد.
رئیس دانشگاه کردستان در پایان با بیان اینکه ویژگی مشترک رؤسای پیشین دانشگاه، پشتکار فراوان آنها بوده است، اظهار کرد: دانشگاه باید رشد خود را متناسب با شرایط روز و منطقه ادامه بدهد.
معاون اسبق اداری مالی دانشگاه کردستان نیز گفت: تمامی مجموعه دانشگاه کردستان با انسجام و اتحاد در راستای دستیابی به اهداف متعالی دانشگاه تلاش میکنند و آن را یک وظیفه برای خود میشمارند.
محمدعلی کیانی با اشاره به اینکه برای توسعه دانشگاه باید به زیرساختها نگاه کرد، افزود: دنیای ما در حال تغییر است و برای تطبیق با شرایط نیازمند زیرساختهای ویژه هستیم.
وی اظهار کرد: میراث معنوی معلم تغییر نگرشها، هدایت، یاد دادن به دانشجو و رشد و بالندگی او است.
معاون اسبق اداری و مالی دانشگاه کردستان با تأکید بر اینکه مدیر نیز باید چنین رویهای را دنبال کند، تصریح کرد: مدیر لازم است جو فرهنگی و نزدیکی را بهوجود آورده و اخلاق را در حوزه مدیریت نهادینه کند.
کیانی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر لازم است هئیت علمی در دانشگاهها از جمله دانشگاه کردستان مشارکت بیشتری در تصمیمگیریها برای مجموعه داشته باشند.
جهانشیر امینی نیز در این مراسم با عنوان این مطلب که در این دانشگاه ظرفیتهای خوبی نهفته است، به وجود دانشجویان مستعد و هیئت علمی مناسب اشاره کرد.
امینی تصریح کرد: دانشجویان باید زندگی در خوابگاه را یاد بگیرند تا در آینده بتوانند آپارتمان نشینی و تعامل با دیگران را بیاموزند.
وی تصریح کرد: دانشگاه کردستان باید الگوسازی کرده و الگوها را به جامعه بشناساند تا اقشار مختلف مردم بتوانند آنها را درک کرده و موارد مورد نیاز را فرا بگیرند.
وی با بیان اینکه دانشگاه کردستان متعلق به تمامی اعضای آن است، خاطرنشان کرد: باید کمک کنیم تا فشارکاری زیادی بر روی رئیس دانشگاه نباشد و او بتواند به وظایف اصلی خود رسیدگی کند.
عیسی نخعی رئیس اسبق دانشگاه کردستان هم گفت: دانشگاه باید برای جامعه مثمرثمر باشد و نباید خود را از آن جدا بداند.
وی با بیان اینکه دانشگاه باید رویکرد توسعهای را دنبال کند، تصریح کرد: نباید به پیشرفتهای کنونی قانع شد و لازم است علاوه بر این موضوعات با جوامع علمی و سایر مراکز دانشگاهی نیز ارتباط مناسب برقرار شود.
رئیس اسبق دانشگاه کردستان مورد وثوق بودن جامعه را از دیگر نیازهای یک دانشگاه عنوان کرد و گفت: ایفای نقش افتخارآفرینی هم از دیگر ملزومات یک دانشگاه مطلوب است.
نخعی، مسئولیتپذیری دانشگاه و همزبانی با جامعه به گونهای که مردم زبان آن را درک کنند از دیگر شاخصههای یک دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید زیست علمی در دانشگاه وجود داشته باشد و اتفاقات و مشکلات جامعه در آن تجزیه و تحلیل شوند.