به گزارش گروه اجتماعی «خبرگزاری دانشجو»، پرویز اسماعیلی در نشست بررسی و نقد دیپلماسی رسانهای ایران در مذاکرات 1+5، اظهار داشت: ما در طول 36 سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی سه چالش را تجربه کردیم، اول مذاکرات الجزایر، دوم مذاکرات قطعنامه 598 و سوم مذاکرات هستهای که پرچالشترین حوزه در سیاست خارجی ما بوده و نیازمند دیپلماسی هستهای است.
وی ادامه داد: در این چالش که تا سال 82 تقریباً موضوع بهصورت تهدید امنیت بینالمللی نبود غربیها در مجموع متوجه شدند که ایران بهسمت شکستن مرز توسعه نیافتگی و توسعه یافتگی پیش میرود و کشور به علومی مسلط شد که تسلط بر آن فاصله توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی را بسیار کم میکرد، این علوم عبارتند از تکنولوژی پرتابی، علوم ژنتیک، اقدامات در بخش هوش مصنوعی و علم هستهای بود.
معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری تصریح کرد: پیشرفتهای مذکور در مجموع غربیها را به این نتیجه رساند که جلوی آن را بگیرند، در بحث هستهای نیز حساسیت بینالمللی آن را به شورای امنیت سازمان ملل برد. موضوع هستهای یک موضوع ملی بود و تصمیم نظام این بود که بهانه غربیها برای جلوگیری از آن را، از آنها بگیرد و این تصمیم نظام ما بود.
اسماعیلی گفت: مأموریت رسانه در این زمینه مدیریت افکار عمومی، اقناع و جلب مشارکت عمومی بود. در این فضا که سناریوی حریف مشخص و افزایش فشار و هزینه بر ایران برای گرفتن حداکثر امتیازات است؛ سناریوی ما چیست؟
وی افزود: در این راستا سناریوی رسانهای ما باید بهگونهای باشد که از بیتأثیری تحریمها حرف بزنیم، بیاعتمادی دیرینه به طرف مقابل را نشان دهیم و مسئولیت عدمتوافق احتمالی را به گردن حریف بیندازیم. سیاست خارجی و منافع ملی نباید به پای مسائل داخلی ذبح شود.
معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری عنوان کرد: جلوگیری از دوقطبیشدن موضوع یک ضرورت است، جزئیات مذاکرات که ما از آن آگاه نیستیم نباید بهعنوان عنصری در مذاکرات استفاده شود و باید توجه کنیم که نظام اصل مذاکره را پذیرفته است و این موضوع نباید مورد تخطئه قرار گیرد ضمن اینکه افکار عمومی را به اشتباه نیندازیم.
اسماعیلی بیان کرد: فضای مطلوب در جستارهای رسانهای فضایی است که در آن تیم هستهای تخطئه نشود و احترام به منتقد از بین نرود. همه ما فرق بین نقد و تخریب را میدانیم، اگر مسائل مربوط به مذاکرات هستهای براساس رقابت سیاسی به صحنه بیایند نقد کارشناسی سانسور میشود.
وی همچنین گفت: دلواپسی برای منابع ملی یک پدیده ارزنده است اما اینکه دلواپسی به حرف سیاسی تبدیل شود پذیرفتنی نیست، در هر فرضی رسانه نباید اقتدار نظام را در برابر نظام سلطه مخدوش کند. یا ما به یک توافق خوب میرسیم یا نمیرسیم، اگر به توافق خوب برسیم خندهدار است که بگوییم توافق خیانت به ملت است و اگر هم به توافق نرسیم خندهدار است که بگوییم که شکست خوردیم. اما توافق خوب چند اصل دارد، توافقی که استقلال و منافع ملی را تأمین کند، پذیرش نظارت در چهارچوبی ملی داشته باشد و لغو تحریمهای ثانویه اقتصادی را مدنظر بگیرد.
معاون ارتباطات دفتر ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ادبیات مرجع در این زمینه باید ادبیات دیپلماتهای خودمان باشد، سندیت و اعتباربخشی به دشمن درست نیست. باید ببینیم رسانهها در طول این مدت به دستاوردهای مذاکرات پرداختند یا خیر. بعد از توافق اولیه اوباما 5 مصاحبه طولانی انجام داد که عقبنشینی آمریکا را جا بیندازد و خطاب به افکار عمومی گفت: ما نمیتوانیم گزینه جنگ با ایران داشته باشیم چرا که در این حالت گزینه هستهای همچنان از بین نمیرود. دوم اینکه نمیتوانیم تحریم کنیم چرا که این موضوع شکست خورده است و لذا تنها راه توافق با ایران است و تصریح کرد که ایران یک قدرت غیرقابل چشمپوشی در منطقه است.