به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ غلامرضا کاتب با اشاره به اینکه شکاف بین بازار کار و دانشگاه یکی از مشکلات اساسی در کشور است گفت:برای کاهش شکاف بین محیط دانشگاه و بازار کار این دو محیط باید در کنار علوم تئوری به آموزش های علمی و مهارتی روی آورده و در این خصوص مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد تا همکاری لازم را انجام دهد، اما در کنار این مسئله دولت نیز باید در اجرایی کردن مصوبات مربوط تلاش کند.
رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس با اشاره به اینکه رفع معضل بیکاری نیازمند ۷ مرحله توجه است گفت: ۹۶ درصد فارغ التحصلان دانشگاهی مهارت اشتغال را ندارند که این مسئله به معنی افزایش بیکاری در جامعه است.
کاتب با بیان اینکه در بودجه 94 حدود 500 میلیارد تومان از بودجه عمومی به اشتغال افراد آسیب دیده اختصاص یافت افزود: ایجاد اشتغال برای زندانیان مسئله مهمی است که میتواند آنها را از منجلاب فساد و مسائل اقتصادی نجات دهد.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی از مهارت آموزی ، کارآفرینی، بنگاه ها و کارگاه های خرد حمایت می کند اظهار کرد: 10 درصد از هزار و 300 میلیارد تومان قانون هدفمندی که برای بافت های قدیمی شهرها و مسکن مهر در نظر گرفته شده است قرار است به بحث مهارت آموزی اختصاص یابد که این موضوع نیازمند همکاری دولت است. چرا که اگر به خوبی این سیاست انجام نشود چالش های اشتغال باقی خواهد ماند.
رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تحول آموزش و مهارت آموزی، تحول سرمایه گذاری رشد و تولید، تحول محیط کسب و کار، تحول فضای مساعد برای سرمایه گذاری ، تحول وجود تقاضای بازار کارمناسب، بازاریابی و فروش محصول مناسب کشور، تحول فرهنگ بهره وری نیروی کار و نظام اداری کارآمد مراحل ضروری برای بهبود فضای کسب و کار است.
وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور بالغ بر 6000 رشته مهارت آموزی در سطح کشور آموزش می دهد گفت: این کار جای خوشحالی دارد ولی باید به سمت توسعه آموزش ها به صورت الکترونیکی برویم و توسعه فیزیکی را کاهش دهیم چرا که از این طریق کشور ارزان تر اداره خواهد شد.