به گزارش خبرنگار اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»، دهمین نشست اتاق گفتگو با خبرنگاران روز سه شنبه (۲۷ مرداد) با حضور مدیران عامل شرکت های فعال در حوزه برق و الکترونیک سازمان اقتصادی کوثر برگزار شد.
در این نشست سعید احتشام زاده مدیرعامل شرکت (ماشین الکتریکی جوین) جمکو، عبدالحسین نحوی مدیرعامل شرکت شهاب، مصطفی میرنقی مدیرعامل شرکت هادی برق، محمود دربندی مدیرعامل شرکت (سیم و کابل تبریز) سیمکات به معرفی شرکت های خود پرداخته و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
در ابتدای این نشست عبدالحسین نحوی، مدیرعامل شرکت شهاب به بیان سابقه شرکت شهاب پرداخت و گفت: شرکت شهاب قدیمی ترین شرکت تلویزیون ساز در ایران می باشد و می توان گفت تنها باقیمانده از نسل تلویزیون سازهای بخش عمومی است که هنوز ادامه حیات می دهد.
وی افزود: بیش از ۶۰ سال است که شرکت شهاب افتتاح شده است و با ورود قطعات الکترونیک و تولید رادیوهای ترانزیستوری شروع به کار کرد و به تدریج با زمان جلو رفته و این رادیوها به رادیو کاست ها تبدیل شد و پس از آن تلویزیون های سیاه و سفید تولید شد و حال به تلویزیون های اسمارت رسیده است.
نحوی ادامه داد: شرکت شهاب اولین تولیدکننده تلویزیون با تلتکست و بازی در ایران بوده است که به نوبه خود در آن زمان امری تحسین برانگیز بود.
وی تصریح کرد: متاسفانه سلیقه ملی به سمت علاقه به برندهای خارجی و کم باوری به برندهای ایرانی هدایت شده است در صورتی که برندهای ایرانی نیز از کیفیت مناسبی برخوردار هستند.
مدیریت نادرست؛ دلیل عدم باور به تولید ملی و برند داخلی
مدیرعامل شرکت شهاب اضافه کرد: در حال حاضر برند TCL انحصاری این شرکت است و تا مدتی پیش تلویزیون های هایسنس نیز در این شرکت تولید می شد و جالب تر آن است که تا پایان سال ۹۱ تمام تلویزیون های سونی در شرکت شهاب ساخته شده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر دلایل عدم باور به تولید ملی و برند داخلی گفت: هدایت صنایع در یک زمان هایی به سمت تولید کیفی نبوده است و رانت هایی در اختیار صاحبان صنایع داخلی قرار گرفت که فکر ارتقاء کیفیت را در ذهن آن ها از بین برد.
نحوی افزود: متاسفانه در این دوران امتیاز مدیران تنها به تولید بیشتر و تعداد کارگر بیشتر بود و همین موضوع مانع از افزایش کیفیت بود و به بی اعتمادی در جامعه دامن زد.
وی خاطرنشان کرد: وظیفه مدیران است تا این بی اعتمادی را از بین ببرند اما متاسفانه بار ناشی از آن را نمیتوان به شرکتها تحمیل کرد.
تمام تلویزیون های خارجی بازار در داخل کشور تولید می شوند
مدیرعامل شرکت شهاب در ادامه عنوان کرد: محصولات شهاب با دو برند اصلی شهاب و TCL به بازار عرضه می شود و برندهای دیگری نیز به صورت مقطعی ساخته می شود.
وی با بیان اینکه شرکت شهاب از نظر در اختیار داشتن بازار داخل در رتبه سوم و چهارم قرار دارد، اظهار داشت: جدیدترین تکنولوژی روز در حال حاضر در تولیدات شهاب و TCL اعمال می شود و برنامه ای که برای سال ۲۰۱۶ تنظیم شده است، ارتقای جایگاه این دو برند است تا جایگاه خود را در بازار ارتقا دهیم.
به گفته نحوی، در حال حاضر همه تلویزیون های موجود در بازار از جمله ال جی، سونی و شارپ در داخل کشور تولید می شوند.
وی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص چرایی قیمت پایین محصولات شرکت شهاب نسبت به محصولات خارجی که از نظر کیفیت مشابه می باشند، اظهار داشت: یک تفاوت قیمتی باید بایت برند پرداخت کرد چرا که مصرف کننده ترجیح می دهد برندی را خریداری کند که مشهورتر است اما از نظر کیفی ممکن است تفاوتی دیده نشود.
مدیرعامل شرکت شهاب تاکید کرد: هیچ کارخانه تلویزیون سازی قطعات محصولاتش را خود تولید نمی کند بلکه هنر این است که قطعات از منابع مورد تائید و مطمئن تهیه شده و در نهایت محصولی تولید شود که مورد اطمینان باشد.
وی با بیان اینکه ظرفیت داخلی و همچنین تعامل با بازارهای خارجی وجود ندارد، ادامه داد: می توان این قطعات را در داخل کشور نیز ساخت اما کار عاقلانه نیست چرا که دارای صرفه اقتصادی ندارد.
نحوی در پاسخ به سوالی در خصوص بازارهای صادراتی این شرکت گفت: شرکتهای تولیدکننده داخلی صادرات جدی ندارد، صادرات معمولاً به صورت نمایشی است، یا بعضی از قطعات وارد میشود و به جای آن تلویزیون صادر میشود.
مدیرعامل شرکت شهاب در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه که چرا صنایع در ایران جوانمرگ میشوند و در کشورهای دیگر تا ۴۰۰ سال هم دوام میآورند، گفت: ما جامعه صنعتی نبودیم، بلکه فئودالی بودیم که شغل اکثر مردم کشاورزی بود و جامعه ارباب رعیتی بود و این شغل نسل به نسل منتقل میشد، اما در صنعت، این تجربه منتقل نشد و هر کس آمد تلاش کرد و وقتی توانش تمام شد، صنعت او هم به پایان رسید و کمتر به کار گروهی و تیمی پرداخته شد.
وی در خصوص چرایی عدم توجه به تبلیغات و خدمات پس از فروش در این شرکت گفت: تبلیغات هزینه دارد، مثلاً اگر 10 میلیارد تومان صرف تبلیغات شود، به جای آن 100 میلیارد تومان از محل فروش درآمد به دست میآید. اما در خصوص خدمات پس از فروش باید بگویم که بی اعتمادی حاکم بر بازار ایران در صورت مصرف کالای داخلی متوجه می شود که خدمات پس از فروش ضعیف نیست.
در ادامه این نشست سعید احتشام زاده، مدیرعامل شرکت (ماشین الکتریکی جوین) جمکو با بیان اینکه در صنعت برق ۷۰ درصد مصرف در الکتروموتور انجام می شود، اظهار داشت: الکتروموتورها نیروی محرکه هر صنایعی هستند و از جایگاه ویژه ای در مصرف برق برخوردار بوده و نیازمند نگرشی ویژه است.
وی افزود: کارخانه جمکو از بزرگترین تولیدکنندگان الکتروموتور در ایران بوده و تولید الکتروموتور از ۰.۲ کیلووات تا ۱۰ هزار کیلووات را دارد و این در حالی است که حداکثر قدرت مورد نیاز در صنایع ایران تا ۶ مگاوات است.
نگاه ویژه جمکو به شکوفایی اقتصاد کشور
احتشام زاده ادامه داد: نگاه ویژه شرکت جمکو در چند سال گذشته پشتیبانی از شرایط ویژه کشور بوده تا کمکی برای شکوفایی اقتصاد کشور باشد.
وی با بیان اینکه در شرایط تحریمی این شرکت تحرکات بزرگی در زمینه تولیدات خود انجام داد، اضافه کرد: ماکزیمم قدرت ما قبل از اعمال تحریم ها ۴۰۰ کیلووات بود که در حال حاضر به ۱۰ مگاوات رسیده است.
مدیرعامل شرکت جمکو عنوان کرد: یک زمانی جمع کردن هسته سگمنتی آرزوی ما بود در حالی که امروزه این تکنولوژی در جمکو وجود دارد و این شرکت در حال حاضر در جایگاهی قرار دارد که خود تولید تکنولوژی الکتروموتور می کند.
به گفته وی شرکت جمکو می تواند صادرات تولید تکنولوژی الکتروموتور را به کشورهای دیگر داشته باشد.
هوش معنوی در گذشته کمرنگ بود
احتشام زاده نیز با انتقاد از مدیریت های گذشته در صنایع گفت: هوش معنوی در زمان گذشته کمرنگ بود و تنها به کمیت توجه می شد تا اسمی از خود ثبت کنند اما هیچ وقت صنایع به روز نشد و بر واحد مهندسی و R&D توجهی نمی شد.
وی تصریح کرد: در شرایط تحریم شرکت گل گهر با مشکل مواجه شد و بلافاصله الکتروموتور مورد نیاز این شرکت را تامین کردیم.
طراحی و تولید آزمایشگاه و الکتروموتورهای ضدانفجار در جمکو
مدیرعامل شرکت جمکو خاطرنشان کرد: در حال حاضر یکی از نیازهای مهم صنعت نفت و پتروشیمی به الکتروموتورهای ضدانفجار است که تولید آن در شرکت جمکو شروع شده و اولین نمونه آن در پتروشیمی مارون نصب شده و قرارداد الکتروموتور ۱۲۰۰ ضد انفجار با نفت و گاز جنوب نیز بسته شده است و در ماه های آینده به بهره برداری می رسد.
وی افزود: اولین آزمایشگاه ضدانفجار نیز توسط متخصصان شرکت جمکو طراحی شده و در اخیار تمامی تولیدکنندگان و واردکنندگان تجهیزات برقی است.
محمود دربندی، مدیرعامل شرکت (سیم و کابل تبریز) سیمکات نیز در ادامه این نشست گفت: شرکت سیمکات کالای واسطه ای تولید می کند که در فرایند دیگری به کالاهی نهایی تبدیل می شود.
وی افزود: در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰ شرکت در مجموعه سیمکات فعالیت می کنند که توانایی تولید انواع سیم از ۲.۵ تا کابل هایی با قطر هزار میلی متر را دارند.
دربندی تاکید کرد: مجموعه شامل ۵ کارخانه سیم و کابل، کارخانه مفتول سازی، کارخانه مفتول سازی مس، بخش گرانول سازی و بخش قرقره سازی می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر این شرکت در سطح فشار ضعیف فعالیت می کند و از نظر نوع محصولات انواع سیم و کابل زمینی، هادی های هوایی، کابل های ابزار دقیق و هالوژن فری و همچنین انواع کابل های خودنگهدار را تولید می کند.
به گفته وی، شرکت سیمکات در میان ۵ برند برتر بوده و در صدد است تولید محصولات در رده فشار متوسط را آغاز کند.
دربندی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان تاثیر تحریم در صنعت سیم و کابل اظهار داشت: به صورت مستقیم تاثیر آنچنانی نداشت اما به هر حال باید گفت تحریم ها اثرات کلی برای تمامی صنایع دارد. به عنوان مثال زمانی که نرخ ارز تغییر می کند بر واردات مواد اولیه تاثیر می گذارد و محدودیت هایی نیز برای صادرات ایجاد می شود.
وی افزود: ۸۵ درصد قیمت تمام شده محصولات ما مربوط به مواد اولیه آن است که یا مس و یا آلومینیوم بوده و خوشبختانه هر دو محصول در داخل کشور قابل تولید است و لذا تحریم اثر مستقیمی بر این صنعت نگذاشت.
مدیرعامل شرکت سیمکات خاطر نشان کرد: بیش از ۴۵ درصد آتش سوزی ها در اثر اتصالات برقی و استفاده از سیم و کابل نامرغوب رخ می دهد؛ خوشبختانه هم شرکت سیمکات و هم هادی برق از برندهایی هستند که همواره سلامت و امنیت جان و سرمایه مردم برایشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود به همین دلیل سود و عایدی شرکت را فدای افزایش کیفیت و مرغوبیت محصولات کرده ایم.
وی افزود: بیش از ۹۰درصد مصرف سیم و کابل از تولیدات داخلی تامین می شود و مقداری هم واردات می شود.
در ادامه مصطفی میرنقی، مدیرعامل شرکت هادی برق با اشاره به قدمت شرکت هادی برق گفت: این شرکت از سال ۱۳۴۶ به عنوان دومین کارخانه تولید سیم و کابل در کشور راه اندازی شد و در سال ۶۷ در اختیار بنیاد شهید قرار گرفت.
وی افزود: تولیدات شرکت هادی برق شامل تولید سیم و کابل مسی در سایزهای کوچک و فشار ضعیف است که غالب این تولیدات به صورت مس می باشد.
میرنقی تاکید کرد: از ابتدای کار تولید محصولات با کیفیت در دستور کار شرکت هادی برق قرار گرفت و امروز نیز از برندهای برتر در زمینه سیم و کابل هستیم.
به دنبال تولید کابل های تخصصی هستیم
وی ادامه داد: انواع سیم و کابل، کابلهای جوش، کابلهای فرمان، کابلهای شیب دار، سیم و کابلهای مسلح، سیم و کابلهای صوتی، سیم و کابلهای مخابراتی، سیمهای خط دار، سیمهای سخت هوایی و تولید انواع گرانول پی وی سی که در تولید عایق و روکش سیمها مورد استفاده قرار می گیرد، از تولیدات شرکت هادی برق است.
مدیرعامل شرکت هادی برق در بیان برنامه های آتی این شرکت عنوان کرد: خروج از رنج تولید کابلهای عمومی و پرمصرف به کابلهای تخصصی و موردنیاز که اکثرا وارداتی هستند از برنامه های آتی ماست.
وی تاکید کرد: متاسفانه محصولات متنوع نیستند و تولیدکنندگان خیلی در این زمینه وارد نشده و اکثر این کالاها وارداتی هستند.
میرنقی با اشاره به اهمیت توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: به دنبال تولید کابل های تخصصی Hi-tech هستیم که در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ درصد آن از خارج از کشور وارد شده و تولید کننده های داخل نسبت به آن بی توجهی می کنند.
معرفی تولیدات برتر ملی گامی بلند در تحقق اقتصاد مقاومتی است.
آفرین.
ازین گزارش ها بیشتر بذارید. ممنون