به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ به نقل از پایگاه خبری واردز اوتو، شرکت های خودروسازی چینی با کمک شرکت های داخلی، از دوران تحریم های غرب علیه ایران برای تثبیت موقعیت خود در بازار خودروی این کشور استفاده کرده اند.
از 48 هزار و 600 دستگاه خودرویی که از ابتدای امسال تا ماه ژوئن در ایران مونتاژ شده، 9.75 درصد کل تولید خودروی ایران مربوط به خودروهای چینی بوده که نسبت به 1.6 درصد سال 2011، شش برابر رشد نشان می دهد.
با لغو تحریم ها خودروسازان چینی با رقابت بیشتری مواجه خواهند بود، زیرا شرکت های خارجی دیگر نیز برای تولید یا واردات خودرو به بازار ایران اقدام خواهند نمود.
خودروسازان چینی با ارائه مدل های جدید و ارزان قیمت، در شرایطی که تمام خودروهای وارداتی بسیار گران بودند و برخی برندها در دسترس نبودند، جایگاه خود در بازار ایران را ارتقا بخشیدند.
بر اساس این گزارش، بیشتر مشتریانی که قصد داشتند خودروی چینی بخرند، اکنون از قصد خود منصرف شده اند و منتظرند ببینند قیمت خودروهای اروپایی در بازار ایران چگونه خواهد بود و آیا آنها از عهده خرید این خودروها بر می آیند یا نه.
خودروهای چینی هنوز هم از نظر قیمت نسبت به خودروهای اروپایی مزیت دارند، اما بسیاری از مصرف کنندگان ایرانی فکر می کنند کیفیت خودروهای چینی پایین است.
اما در شرایطی که برخی مشتریان انتظار دارند پس از ارائه مدل های جدید به جای خودروهای چینی، تولیدات شرکت های غربی را خریداری کنند، تولید کنندگان چینی و شرکای ایرانی آنها تسلیم نشده اند و در حال تلاش برای ارتقاء موقعیت خود از
طریق معرفی مدل های جدیدتر هستند.
بزرگترین شرکت ایرانی طرف همکاری با شرکت های خودروسازی چینی شرکت صنایع خودروسازی کرمان است که از دو شرکت کرمان، مدیران خودرو و راین خودرو تشکیل شده است. این شرکت قرار است برای اولین بار خودروی شاسی بلند تولید داخل خود با نام چری تیگو 5 را به بازار ارائه کند. از سوی دیگر شرکت راین برای اولین بار در حال ارائه خودرویی با برند خود است که راین وی 5 نام دارد.