به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ عضو کمیسیون صنایع مجلس با تشریح جلسه سهشنبه گذشته این کمیسیون با وزیر صنعت و مدیران خودروساز اظهار کرد: در این جلسه موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان مطرح شد و نمایندگان بر لزوم متعهد شدن خودروسازان به پرداخت بدهی قطعهسازان تاکید کردند.
حمیدرضا فولادگر اظهار کرد: در این جلسه مجلس با وزیر صنعت و مدیرعامل ایران خودرو، بحثهایی در مورد پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان مطرح شد و نمایندگان بر این مساله تاکید کردند که این تسهیلات طوری پرداخت نشود که سایر صنایع نیز از این امکان محروم باشند. وی ادامه داد: همچنین بر این مساله تاکید کردیم که این تسهیلات به شرطی به خودروسازان پرداخت شود که برای پرداخت طلب قطعهسازان متعهد شوند. وی با بیان اینکه موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان در بانک مرکزی مطرح و در حال جمعبندی است، گفت: قرار است این تسهیلات از طریق بانکهای عامل به دو شرکت ایران خودرو و سایپا پرداخت شود که البته ممکن است ارقام پرداختی به این شرکتها متفاوت باشد.به گفته فولادگر، موضوع پرداخت تسهیلات بانکی به خودروسازان در جلسه قبلی کمیسیون صنایع و کمیسیون اقتصادی مجلس با مسوولان بانک مرکزی و خودروسازان مطرح شده بود. فولادگر تصریح کرد: در این جلسه کمیسیون صنایع با نعمتزاده وزیر صنعت، گزارشی از آخرین وضعیت صنعت خودرو به لحاظ آمار تولید، صادرات و کیفیت ارائه شد که طبق این گزارش وضعیت صنعت خودرو در سالهای 93 و 94 نسبت به سالهای 91 و 92 بهتر شده، ولی در حال حاضر فروش خودرو با رکود همراه است. وی ادامه داد: اعضای کمیسیون صنایع مجلس در این جلسه بر لزوم توجه مدیران خودروساز به نتایج طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودرو تاکید کردند و وزیر صنعت نیز تصریح کرد که اکثر موارد این گزارش را قبول دارد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه در جلسه سهشنبه گذشته در مورد کیفیت خودروهای تولیدی و عدم کشش بازار برای افزایش دوباره قیمت خودرو نیز بحث شد، گفت: در این جلسه مطرح شد که بازار آمادگی پذیرش افزایش قیمت خودرو را ندارد، مگر اینکه خدمات فوقالعادهای به خریداران ارائه شود یا کیفیت خودروها افزایش یابد.
وی با بیان اینکه با گذشت 6 ماه از سال بعید است شورای رقابت تصمیمی برای تغییر قیمت خودرو در سالجاری بگیرد، افزود: در جلسه مجلس با وزیر صنعت و خودروسازان بحثهایی در مورد انعقاد قراردادهای جدید با شرکتهای خودروساز خارجی نیز مطرح شد و بر این موضوع تاکید کردیم که همکاری با خارجیها طوری باشد که باعث انتقال تکنولوژی به کشور شود، نه اینکه صرفا شاهد مونتاژ خودرو در داخل یا ایجاد یک خط رنگ خودرو باشیم، اگر قرار است این اتفاق بیفتد آبرومندانهتر آن است که خودرو به صورت CBU (ساخته شده) به کشور وارد شود.