به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، جمعی از اعضای شوراهای اسلامی روستاهای توابع استان زنجان در نامه ای به وزیر آموزش و پرورش نسبت به ادغام دو مدرسه راهنمایی و دبیرستان اعتراض کردند.
بخشهای اصلی این نامه در این گزارش آمده است:
-صرف هزینه نزدیک به 100 میلیون تومان برای سیستم حرارتی،ایزوگام،آسفالت، نقاشی و زیبا سازی مدرسه ابن سینا در چند سال اخیر(سیستم حرارتی آن در سال 93 راه اندازی شده است) که ادغام این مدرسه با دبیرستان شبانه روزی دوره دوم و خالی گذاشتن آن باعث تخریب یکی از زیباترین مدارس شهرستان و هدر رفتن بیت المال خواهد شد(هر چند آمار ورودی به مدارس از چند سال قبل قابل پیس بینی بود مگر درصد ناچیزی از دانش آموزان در این سالهاکوچ کرده و یا خدا نکرده از دنیا رفته باشند.) پس اگر قرار بر انحلال مدرسه راهنمایی ابن سینا بود چرا این هزینه بالا از بیت المال برای تجهیز و زیباسازی خرج آن شد؟ در حالیکه در بعضی از روستاهای استانهای دیگر دانش آموزان در چادر درس می خوانند و ساختن مدرسه نیاز مبرم به چنین پولهایی دارد).البته لازم به یادآوری است یک مدرسه نزدیک همین مدرسه به خاطر تخلیه و نبود سرانه و متولی برای نگهداری آن تقریبا غیر قابل استفاده شده است(با یک تصمیم جدید سرنوشت این مدرسه نیز به همان سرنوشت مدرسه قبلی دچار خواهد شد).
- بقای مدرسه راهنمایی(دبیرستان دوره اول) نه تشکیل آن مستلزم وجود سه پایه کامل(پایه های هفتم، هشتم و نهم) با توجه به تراکم جمعیت دانش آموزی منطقه می باشدکه این شرط را مدرسه ابن سینا دارد علاوه بر آن این مدرسه دانش آموزان 7 روستا را نیز تحت پوشش خود دارد که بقای آن بیش از پیش ضروری به نظر می رسد؛ در ضمن دبیرستان شبانه روزی دوره دوم نیز طبق (حداقل 40 نفر) و تحت پوشش قرار دادن دانش آموزان 11 روستا شرایط برای بقا به صورت مستقل را نیزدارد.
- اختلاف سنی بیش از 6 سال برخی پایه های تحصیلی این دو مدرسه(مثلا پایه هفتم با سوم دبیرستان) با استناد به یافته های اکثر صاحبنظران تعلیم و تربیت مشکل ساز خواهد بود. چراکه تفکیک دوران تحصیل قبل از دانشگاه به مقاطع مختلف هدفهای مهمی را به دنبال دارد به همین جهت در سالهای اخیر مقطع ابتدایی را در جاهاییکه شرایط فراهم است به دو دوره تقسیم کرده اند و اگر بدون هدف خاصی بود و تاثیری در ارتقاء کیفیت آموزس نداشت یک دانش آموز 12 سال قبل از دانشگاه را در یک مدرسه طی می کرد؛ پس با توجه به اهمیت خیلی زیاد تفکیک پایه های تحصیلی چه لزومی دارد که این دو مدرسه شرایط بقا به صورت جداگانه را دارند با هم ادغام شوند؟.
- سیستم حرارتی دبیرستان شبانه روزی دوره دوم امام خمینی(ره) قره گل نزدیک به 20سال کار کرده و به خاطر فرسودگی درسالهای اخیر کادر اجرایی این مدرسه را دچار مشکل کرده است و در بعضی مواقع چند روزی مدرسه را به تعطیلی کشانده است پس در صورت ادغام دو مدرسه این سیستم باید جوابگوی سه کلاس اضافه دیگر باشد که حتما مشکل ساز خواهد بود چراکه در صورت عدم ادغام می توان برای دانش آموزان دبیرستان از قسمت خوابگاه برای آموزش نیز در فصل سرما مثل سالهای قبل استفاده کرد.
- ادغام یک مدرسه روزانه با یک مدرسه شبانه روزی با دانش آموزانی با اختلاف فرهنگی زیاد و از بیش از 10 روستا اولین تجربه شهرستان ماهنشان بوده که مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت چراکه تفاوت فرهنگی به خصوص مسئله شیعه و سنی که در دبیرستان شبانه روزی به خاطر وجود دانش آموزانی که از روستاهای اهل تسنن هستند و زیاد به چشم می آید و در مدرسه راهنمایی به خاطر سن کم در بین دانش آموزان زیاد مطرح نیست ولی ادغام این دو مدرسه باعث خواهد شد ناخواسته تفکرات دانش آموزان دبیرستان به راهنمایی نیز سرایت کند که این خود به خود باعث اختلاف خواهد شد در صورتیکه امام خمینی (ره) بر وحدت تاکید داشته اند و ما نباید با ادغام مدارسی که شرایط بقا را به طور جداگانه دارند خدا نکرده به این اختلافات دامن بزنیم.
- ادغام این دو مدرسه باعث افزایش دانش آموزان خوابگاهی نخواهد شد و یا از نظر قانونی هم ماندن دانش آموز راهنمایی با اختلاف سنی زیاد با دانش آموزان دبیرستان در یک خوابگاه صحیح به نظر نمی رسد.
- ادغام این دو مدرسه کادر اجرایی را کاهش نخواهد داد بلکه به خاطر افزایش دانش آموزان نیاز به کادر اجرایی بیشتر طبق چارت سازمانی لازم خواهد بود پس ادغام این دو مدرسه صرفه جویی در تعداد نیروی انسانی هم نیست. - استفاده از دبیران غیر تخصصی و یا استفاده از دبیران راهنمایی برای دبیرستان یا بالعکس کیفیت آموزش را بالا نمی برد.(به طور مثال دبیرریاضی معارف اسلامی تدریس کند یا حتی مرتبط دبیر علوم شیمی تدریس کند باعث ارتقا کیفیت آموزش نخواهد شد).
- شرایط یک مدرسه راهنمایی( دبیرستان دوره اول) با شرایط یک دبیرستان متفاوت است یک دبیرستان می توان چندین رشته و چندین پایه تحصیلی را در خود جای دهد ولی یک مدرسه راهنمایی فقط سه پایه تحصیلی دارد پس مقایسه کردن این دو که یکی چند نفر دانش آموز بیشتر داردصحیح نیست، مدرسه راهنمایی ابن سینا سه پایه تحصیلی را به طور کامل دارد(هفتم، هشتم و نهم)، پس با نیت بقای دبیرستان دوره دوم چرا این مدرسه را منحل کنیم؟، هرچند دبیرستان دوره دوم شرایط برای بقا را نیز دارد.
- ادغام دو مدرسه به خاطر اجرا شدن 6 زنگ در مدرسه راهنمایی باعث به هم خوردن نظم مدرسه خواهد شد.
- هماهنگی بیش از 20 ماشین سواری که مسئولیت سرویس دهی دانش آموزان را بر عهده دارند به خاطر حادثه خیز بودن جاده های منتهی به این مدارس و تداخل برنامه های مدرسه راهنمایی با دبیرستان به راحتی امکان پذیر نخواهد بود(از طرف اداره به خاطر نبود بودجه ماشینی برای سرویس دهی اختصاص داده نمی شود و خود اولیا باید پول سرویس را بدهند در صورت ادغام این دو مدرسه برنامه این سرویس ها نیز دچار مشکل خواهد شد).
- عدم رضایت اولیای دانش آموزان مدرسه راهنمایی(ترک تحصیل حتی یک دانش آموز غیر قابل جبران می باشد) .