به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، چالشهای پیش روی شرکت های هولدینگ صنعتی ایران در پنجمین کنفرانس مدیریت اجرایی با رویکرد عملگرایی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
مهدی فضلی، کارآفرین و مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ، در این خصوص اظهار داشت: یکی از چالشهای مهم هلدینگ های صنعتی ایرانی در دوران پساتحریم مسئله قیمت و دامپینگ شرکت های خارجی خواهد بود، زیرا شرکتهای بینالمللی ممکن است در زمان ورود به بازار، قیمت محصولات را در ابتدا حتی پایینتر از قیمت تمام شده عرضه کنند اما به مرور قیمت ها را افزایش خواهند داد.
وی افزود: در زمینه کیفیت نیز ممکن است آنها ذهنیت مصرف کنندگان را به کیفیت خودشان به نحوی سوق دهند که مشتریان وفادار برای خود دست و پا کنند و یا میتوانند کالاهایی را ارائه کنند که تا به حال نیاز جامعه نبوده و برای خود بازارسازی می کنند.
این فعال بخش تولید و صنعت کشور افزود: مقبولیت برخی برندهای جهانی و برند کشورهای دارای محبوبیت، در بحث ترویجات و تبلیغات از دیگر چالشهای پیشرو است.
وی با اشاره به فرصتهای موجود در دوران پساتحریم، بیان کرد: فرصتهای بسیاری پس از دوران تحریم پیش روی ما خواهد بود که باید از آنها به بهترین نحو استفاده کنیم و از جمله در شرایط پساتحریم امکان تامین و واردات مواد اوليه و ماشین آلات به روز، بدون واسطه وجود دارد که همین امر هزینهها را بسیار کاهش میدهد.
فضلی ادامه داد: به دلیل برطرف شدن مشکلات انتقال ارز و همچنین برخورداری از شرایط پرداخت بین المللی، شرایط عادلانهتری برای رقابت و صادرات فراهم میشود و انتقال دانش فنی و تکنولوژی به ایران و حتی امکان صادرات دانش فنی و تکنولوژی در حوزههایی مانند نانو که ایران در آن توان رقابت دارد نیز، از جملهی این فرصتهاست.
مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ درباره ویژگیهای موثری که سبب پایداری در رشد این گروه شده است اظهار کرد: توجه به نقش ارزشها از مهمترین ویژگیهای گروه صنعتی گلرنگ است، از جملهی این ارزشها ایجاد اشتغال پایا و پویاست به این معنا که گروه صنعتی گلرنگ به طور مداوم در حال اشتغالزایی است اما به گونهای که این اشتغالزایی خطری برای اشتغال موجود در داخل گروه ایجاد نکند.
وی با اشاره به چشم انداز گروه صنعتی گلرنگ در سال 1404 ابراز داشت: برنامه ما این است که در زمان مقرر بتوانیم در لیست 500 شرکت برتر جهان قرار گیریم و سهم صادراتی ما با توجه به کیفیت و مقبولیت محصولات به 40 درصد از کل گردش مالی افزایش پیدا کند و بدین ترتیب در شرایط پساتحریم بتوانیم از حق حضور عادلانه در سطح بین المللی بهره مند شویم.
فضلی بزرگترین سرمایه گروه صنعتی گلرنگ را سرمایههای انسانی دانست و عنوان کرد: این گروه صنعتی در صنایع مختلفی از جمله صنایع دارویی، شوینده، آرایشی، سلولزی، غذایی، پخش، تولید مواد اولیه و معدن و انرژی مشغول به کار بوده و به تازگی صنعت خودرو نیز به این مجموعه وارد شده است.
مدیرعامل گروه صنعتی گلرنگ در پایان خاطرنشان کرد: گروه صنعتی گلرنگ به توسعه دانش و شرکتهای دانش بنیان توجه ویژه ای دارد. همچنین توجه به شتاب دهندههای تکنولوژیک سبب پایداری این گروه صنعتی در گذر از بحرانها بوده و هست.
براساس این گزارش، در سال 86 حدود 2000 نفر در گروه صنعتی گلرنگ مشغول به کار بودند و در حال حاضر بیش از 11 هزار همکار در این گروه صنعتی، شاغل هستند که از سال 86 تا انتهای سال 93 رشدی 5 برابری را نشان می دهد.
در حاشیه این کنفرانس کتاب "دریا شود آن رود ..." که به زندگی و اندیشههای استاد حاج محمدکریم فضلی بنیانگذار گروه صنعتی گلرنگ میپردازد در میان علاقهمندان توزیع شد.
پنجمین کنفرانس مدیریت اجرایی با رویکرد عملگرایی، با حضور و سخنرانی محمدرضا عارف عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دکتر عادل آذر رئیس مرکز آمار ایران، دکتر طهمورث حسنقلی پور رئیس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و دکتر علی محقر رئیس کنفرانس و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد.