به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ منوچهر خواجه دلویی امروز در حاشیه نشست خبری رئیس بنیاد مستضعفان درباره آزادراه تهران-شمال و عملیات اجرایی این پروژه گفت: در قطعات این آزادراه مدلهایی دیده شده است که با توجه به محدودیت بودجه دولت بتوان در قالب مشارکت عمل کرد.
وی افزود: با اجرای قطعه یک، مسیر نسبت به مسیر فعلی 60 کیلومتر کوتاهتر میشود؛ در این پروژه 5 پیمانکار ایرانی در حال فعالیت هستند که فقط یکی از پیمانکاران جزء شرکتهای بنیاد است.
معاون توسعه ساختمان بنیاد ادامه داد: در قطعه 2 آزادراه تهران-شمال 2 پیمانکار در حال فعالیت هستند؛ در این قطعه تونل شرقی در سال 96 عبور داده میشود و تلاش میکنیم قطعه 2 را ابتدای سال 97 تکمیل کنیم.
وی با بیان اینکه قطعه دوم از دو آب شهرستانک تا پل زنگوله 22 کیلومتر طول دارد، افزود: هماکنون 2 پیمانکار از شمال و جنوبشرق با 120 دستگاه ماشینآلات راهسازی در این قطعه در حال فعالیت هستند.
خواجهدلویی با بیان اینکه اجرای قطعه سوم آزادراه تهران-شمال 4 سال زمان لازم دارد، گفت: پیشبینی میکنیم کل قطعات آزادراه تهران- شمال تا 5 سال آینده زیر بار ترافیک برود.
وی افزود: در قطعه سوم تاکنون هیچ عملیات اجرایی انجام نشده اما مجریان پروژه در مرحله انتخاب مشاور ایرانی با جوینت خارجی برای تکمیل مطالعات و طراحی هستند.
معاون توسعه ساختمان بنیاد درباره تامین اعتبار آزادراه تهران-شمال اظهارداشت: واحدهای غیر دولتی میتوانند در ساخت زیربنایی حمل و نقل وارد شوند.
وی با بیان اینکه طبق قرارداد بنیاد با وزارت راه در آزادراه تهران-شمال مشارکت 50-50 دارد، گفت: ما اجرا را بر عهده داریم و تا استهلاک سرمایه و تأمین سود مورد انتظار، عوامل در اختیار بنیاد است.
معاون توسعه ساختمان بنیاد با بیان اینکه براورد میشود قطعه یک حدود 1200 میلیارد تومان هزینه داشته باشد، گفت: قطعه دوم آزادراه نیز با احتساب ساخت تونلهای شرقی و غربی حدود 2 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم دارد.
خواجهدلویی بیان کرد: در قطعه 3 مطالعات در حال انجام است اما پیشبینی میکنیم هزینه اجرای این قطعه نیز 4 هزار میلیارد تومان باشد.