به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ امیرحسین قناتی از تغییر در شیوه ارزشیابی کیفی خودروها خبرداد و گفت: تمرکز بیشتر بر عیوب عملکردی نسبت به عیوب ظاهری و استفاده از شاخصهای کاهنده سطح کیفی برای خودروی دارای عیب ایمنی، اضافه شدن عیب اساسی و مهم در رد محموله (توقف تولید) خودرو علاوه بر عیوب ایمنی، از جمله روشهای جدید ارزشیابی خودرو است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: تمرکز بیشتر این روش بر نظرات کیفی مشتریان که در نتایج حاصل شده است و ایجاد دستهبندی قیمتی در سطح بندیها جهت سهولت در مقایسه تعیین سطح کیفی خودرو با استفاده از مدل درجه بندی کیفی (یک تا پنج ستاره) در هر دسته قیمتی، از دیگر تغییراتی است که در ارزشیابی جدید خودروها مدنظر قرار گرفته است.
وی، هدف اصلی وزارت صنعت، از این تغییرات را اصلاح و بهبود وضع کیفی خودرو، تحویل خودروی فاقد عیب به مشتریان و شفافسازی وضع کیفی برای مصرفکنندگان در ردههای مختلف قیمتی بیان کرد.
براساس گزارش منتشره از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه، براساس ردهبندی کیفی خودروها ۲۳ مدل خودرو یک ستاره، ۶ مدل خودرو دو ستاره و ۶ مدل خودرو سه ستاره دریافت کردند. بر این اساس ۶۶ درصد خودروها یک ستاره، ۱۷ درصد دو ستاره و ۱۷ درصد سه ستاره هستند.