به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، بنا به آخرین آمار اعلام شده، حدود 40 درصد بیماران، درمان خود را نمی پذیرند؛ به آن معنا که به توصیه های درمانی ارائه شده، عمل نمی کنند.
دکتر مریم حسینی در این زمینه گفت: مسئولیت پذیر نبودن بیماران به دلیل پیروی و تمایل نداشتن آنان نسبت به سلامتی خود یا صرفه جوئی در هزینه های بهداشتی نیست بلکه این مسئولیت ناپذیری، بیشتر به دلیل دریافت نکردن آگاهی ها، مهارت ها و نگرش های لازم از سوی کارکنان نظام سلامت برای اخذ رفتار مناسب است.
وی خاطرنشان کرد: مراکز ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مانند بیمارستان ها، کلینیک های پزشکی، دندانپزشکی و مطب ها باید توسعه برنامه های آموزش بیمار را به عنوان جزئی جدایی ناپذیر از حقوق بیمار به رسمیت شناسند و برای ارائه آموزش مقتضی به آنان، برنامه ریزی کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از روش های مرسوم در بسیاری از کشورها جهت ایجاد انگیزه برای آموزش بیمار و توسعه استانداردهای ارائه خدمات آموزشی و بهره گیری از مدل های اعتباربخشی داوطلبانه مانند برگزاری جشنواره ها است.
محسنی افزود: این روش می تواند موجبات تحکیم و عملیاتی شدن برنامه های ارتقای کیفیت خدمات درمانی را فراهم آورد.
وی تاکید کرد: کارکنان نظام سلامت باید آموزش بیمار را به عنوان یک رکن اصلی از حقوق بیمار به رسمیت شناسند و برای آنان برنامه ریزی داشته باشند.
منبع: ایرنا