به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سید محسن طباطبایی دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به ضرورت حرکت مدیریت شهری به سمت پایداری درآمدی، گفت: سهم درآمد پایدار در بودجه شهرداری تهران در سال 95 تنها 4 هزار و 400 میلیارد تومان است که رقم مناسبی نسبت به کل بودجه 18 هزار و 763 میلیارد تومانی نیست و بدون شک باید افزایش یابد.
وی با اشاره به اینکه انجمن علمی اقتصاد شهری ایران به دلیل حساسیتهای این موضوع از پژوهشهای مرتبط در این زمینه حمایت میکند، گفت: یکی از پژوهشهای قابل توجه، پژوهش «ارائه مدل محاسبه مالیات سالیانه وسایل نقلیه شخصی با رویکرد افزایش درآمدهاي پایدار مدیریت شهري» است که در یک کار گروهی توسط 4 تن از محققین به نامهای کامران رحیمی، پوریا زنگانه، هومن آلنوری و سعید شرافتیپور انجام شده و نتایج آن در فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری منتشر شده است.
مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری با اشاره به اینکه امروز آلودگی هوا در کلانشهرها به یک تهدید جدی تبدیل شده است، گفت: با اخذ عوارض از خودروهای آلاینده میتوان این چالش را به یک فرصت برای تامین درآمدهای پایدار تبدیل کرد.
وی گفت: در حالی که خودروهای شخصی هزینههای گزافی را بر محیط زیست و شهروندان تحمیل میکنند تنها عوارض سالیانه اندکی به شهرداری پرداخت میشود و لذا ضروری است تا در اخذ مالیات از خودروهای بادرصد آلایندگی بالا بازنگری صورت گیرد و بدون شک این اقدام میتواند وابستگی مدیریت شهری به درآمدهای ناپایدار را نیز تا حد زیادی کاهش دهد.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای توسعهیافته مالیات بر خودروها یک امر عادی است، افزود: بر اساس نتایج این تحقیق در دانمارك، فنلاند، ايرلند، يونان، ايتاليا، آلمان و انگليس این مالیاتها اخذ میشود برای مثال در دانمارك، ماليات ثبت و ماليات بر ارزش افزوده، براسـاس قيمت خودرو و ماليات سالانه استفاده از خودرو برحسب مصرف سوخت، محاسبه میگردد و در كشـور فنلانـد و ايرلند، ماليات ثبت و ماليات سـالانه اسـتفاده از خـودرو، براساس CO2منتشـر شـده و ماليـات بـر ارزشافـزوده، براساس قيمت خودرو، محاسبه ميگـردد.
وی ادامه داد: در يونان و ايتاليا، ماليات ثبت براساس حجم موتـور تعیین میشود و در آلمـان، انگلـيس و سـوئد، ماليـات ثبت وجود ندارد و ماليـات بـر ارزشافـزوده براساس قيمت خودرو تعیین میگردد؛ همچنین ماليـات سـاليانه استفاده از خودرو در آلمان، براساس حجم موتور و ميزان CO2 منتشر شده و در انگليس برحسب ميزان آلايندگي، تعيين ميشود.
طباطبایی با اشاره به اینکه در اغلب کشورهای توسعهیافته میزان انتشار آلایندگی مهمترین عامل در اخذ مالیاتهاست، افزود: این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه حجم موتور پایه برای محاسبه مالیات در نظر گرفته می شود.
استاد دانشگاه گفت: بر اساس یافتههای تحقیق مذکور 64.3 درصد از كل انتشار اكسيدهاي نيتروژن، 29.3 درصد از اكسـيدهاي گـوگرد،27.5 درصــد از دياكســيدهاي كــربن، 98.6 درصــد از مونوكسيدهاي كربن و 79.2 درصد از ذرات معلق توليـدشده كل كشور، از صنعت حمل و نقل نشأت ميگيرند؛ در اين ميان، خودروهاي سواري به دليل تعداد زيـاد، سـهم قابل توجهي از كل آلودگي را به خود اختصاص ميدهند بــه نحــوي كــه در کلانشــهر تهــران، حــدود 52 درصــد از منوكســيدكربن و 41 درصــد ذرات معلــق هــوا، از ايــن خودروها ناشي مي شود و در سـال 1388، مهـمتـرين آلاينـده موجـود در سطح شهر تهران، CO بوده و پس از آن نيـز دو آلاينـده O3 و PM در رتبههاي بعدي قرار دارنـد؛ امـا در سال 90 آلایندههای PM،NO2،O3 و CO ، بيشترين تعداد روزهاي آلـوده سـال را بـه خـود اختصاص داده انـد و PM2.5 عامـل اصلي آلودگي هـواي تهـران در سـاليان اخيـر ناشـي از احتـراق موتور خودروهـاي سـواري و تـردد آنهـا در سـطح شـهر است.
وی ادامه داد: در شهر تهران، روزانه بين يك ميليارد و پانصـد ميليون تومان تا يك ميليارد و هشتصد ميليون تومـان از بنزين خودروها، در تراكم ترافيك سنگين اين شـهر، بـه هدر ميرود یا به عبارت دیگری هر خودرو در تهران حداقل نیمی از زمان رفت و آمد روزانه را در تراکم ترافیک تلف کرده و لذا سوخت آن نیز به هدر میرود و تولید آلودگی میکند.
دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اذعان به اینکه بدون شک این خودروهای آلاینده باید هزینه ایجاد خسارت به محیط زیست و مردم را بپردازند، گفت: این تحقیق پیشنهاد میدهد که بر اساس 6 مولفه نوع استاندارد يـورو، فرسـودگي خـودرو ، ميزان پخش آلايندههاي خودرو، متوسط كاركرد ساليانه، مكان يا شهر خـودرو و همچنـين نـوع سـوخت مصـرفي وسـايل نقليـه شخصـي، نـرخ ماليـات سـاليانه اسـتفاده از وسـايل نقليه شخصي، تعیین و اخذ شود.
طباطبایی با اشاره به اینکه در این تحقیق بر اساس سه سناریو برای یک خودرو 206 تیپ 5 عوارض در نظر گرفته شده است، گفت: در نتیجه کمترین مبلغ عوارض برای این خودرو با سن 5 سال 368928 ریال و بیشترین عوارض 469754 ریال است.
وی در جمعبندی با اذعان به اینکه امروز دو چالش عمده در زمینه استفاده از حمل و نقل عمومی وجود دارد، گفت: از یک سو منابع مالی مورد نیاز برای توسعه حمل و نقل عمومی در کلانشهرها موجود نیست و از سوی دیگر فرهنگ عدم استفاده از خودروهای شخصی در موارد غیرضرور نهادینه نشده است که اخذ مالیات استفاده از خودروهای شخصی و اختصاص عواید آن به دولتهای محلی میتواند زمینه توسعه MRT در پی داشته باشد.
مدیرمسئول فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری در پایان با تاکید بر اینکه ضرورت دارد تا مدیران شهری از ظرفیتهای دانشگاهی و علمی برای حل معضلات شهری استفاده کنند، خاطرنشان نمود: امید داریم نتایج این تحقیق در کاهش آلودگی هوا در کلان شهرها و به ویژه تهران مورد نظر مسئولان قرار گیرد.