به گزارش گروه اقتصادی «خبرگزاری دانشجو»؛ احمد توکلی در باره مغایرت اقدام دولت با قانون اساسی گفت: کار جدیدی کردند و در برنامه زنده گفت وگوی ویژه خبری نیز بارها طفره می رفتند ولی در نهایت پذیرفتند؛ عرض بنده این بود که به جای برنامه ششم، احکام لازم برای اجرای برنامه ششم را ارائه داده و تصریح کرده اند که سند توسعه یعنی برنامه ای که دولت تصویب می کند.
عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اقدام دولت با برنامه های قبلی، قانون و آئین نامه داخلی مجلس همخوانی ندارد، ادامه داد: قانون برنامه و بودجه قاعده بازی را تعریف می کند که چگونه باید برنامه را تدوین و تصویب کرد و به صراحت می گوید منظور از بند سه ماده یک قانون برنامه و بودجه، برنامه پنج ساله، برنامه ای جامعی است که برای مدت پنج سال تنظیم می شود و به تصویب مجلس می رسد.
توکلی ادامه داد: در این برنامه همه منابع مالی دولت، همچنین منابعی که از طرف شرکت های دولتی به بخش خصوصی صرف عملیات عمرانی می شود از یک طرف و اعتبارات جاری و عمرانی و هزینه های عمرانی شرکت های دولتی و بخش خصوصی از طرف دیگر جهت وصول به اهداف مذکور پیش بینی می شود.
وی با اعلام اینکه اقدام آقایان با این تعریف قانونی همخوانی ندارد، گفت: «تعریف علمی از برنامه ریزی بدین معناست که باید اهداف صریحی را روشن و بر مبنای آن اهداف و امکانات را تقسیم می کنند؛ بنابراین مقاطع زمانی خاصی را در نظر می گیرند و از طریق راه های قابل محاسبه پیش می روند ولی دولت نه به طریق قانونی و نه علمی این اقدام را اجرایی نکرده است!»
توکلی با اشاره به سخنان نوبخت که گفته بود دولت برنامه را بر اساس اصل 134 تنظیم کرده است، اظهار کرد: «نکته ای که ایشان بدان توجه کافی نکرده اند این است که این اصل مبنی بر اجرای قوانین است؛ بنابراین قانون برنامه باید در دست باشد و این قانون آن را اجرایی می کند؛ بنده به ایشان عرض کردم که کلمه برنامه ناظر بر برنامه اجرایی است و اصل 43 صریحا می گوید دولت یک برنامه ریزی اقتصادی دارد که برای مراحل رشد تنظیم می شود.»
وی ارائه اسناد پشتیبان به جای لایحه برنامه را نوعی بدعت خواند و تصریح کرد: این کار مجلس را از فرایند تصمیم گیری حذف می کند و وقتی احکام لازم برای برنامه را ارائه داده اند؛ باید دید برنامه چیست تا بررسی اش کنیم و اقدامات لازم هست یا خیر! بنده به دولت عرض کردم شما که می خواستید چنین کار بزرگی را ابداع کنیم؛ نباید از قبل با مجلس صحبت می کردید که لازم نیست مجلس برنامه را تصویب کند!؟»
توکلی ادامه داد: «در این صورت یا توافق و همگی با هم کار می کردیم و در غیر این صورت مسئله را به شورای نگهبان می بردیم که مفسر قانون اساسی است تا تکلیف را روشن کند و اگر آن جا هم توافق نکردیم، حضرت آقا تکلیف را روشن می کنند؛ بالاخره کشور را باید با تفاهم اداره کرد.»
وی افزود: «بنده عرض کردم قانون اساسی را برای کسانی ننوشته اند که می خواهند باهم پیکار کنند؛ بنابراین دولتی که می گوید اهل گفت وگو است و با امریکایی ها که دشمن خونی ایران هستند بر مبنای ضرورت آن همه گفت وگو کردید، نمی خواهید با مجلس مفاهمه کنید؟»
توکلی گفت: «وقتی این کار بر خلاف آئین نامه داخلی مجلس صورت گرفته، هیئت رئیسه نباید لایحه برنامه را تحویل می گرفت و باید بعنوان لایحه عادی دریافت می کرد؛ نه لایحه برنامه! چون برنامه قواعد خاصی دارد که با لوایح دیگر تفاوت می کند. آنچه دولت ارائه داده یکسری احکام متنوع است که می خواهد کل قوانین را تغییر دهد.»
وی اذعان داشت: «معتقدم دوستان دولت می خواستند که مجلس در برنامه اعمال نظر نکند که این هدف گذاری را قبول داریم یا خیر؛ که آیا این روش های در نظر گرفته شده به هدف می رسد یا منابع مالی واقعی هست یا نیست. برنامه را برای معنا یابی بودجه سالانه ارائه می دهند ولی دوستان برنامه ای که باید شهریور ماه تحویل می دادند، 25 دیماه ارائه کردند که مبتنی بر برنامه هم نیست. »
توکلی همچنین به نحوه ارائه لایحه به مجلس انتقاد کرد و گفت: «لایحه برنامه را جلوی تریبون گذاشته و یکسری کتابچه روی آن چیده بودند که این هم کار تازه بود! ولی جالب این بود که آقای نوبخت گفت ما لایحه را ارائه می دهیم و شما هرچه را خواستید تغییر دهید؛ مگر چنین چیزی امکان دارد؟ روی آن مهر غیر قابل استناد خورده است؛ پس چگونه می توان روی آن حرف زد؟»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «مجلس باید به دولت اطلاع دهد که نمی توانیم کمیسیون تلفیق را تشکیل دهیم؛ برخی از دوستان معتقدند که خودمان جداول را می نویسیم که باعث می شود دولت مسئولیت را از خود سلب کند؛ مجلس نیز ظرفیت [زمانی] این کار را ندارد و هرچه پیش آید می گویند تقصیر مجلس بود.»