به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» حمید کارگر گفت: بعد از اجرایی شدن برجام، فرشهای دستباف ایرانی مجدد راه بازار سنتی و قدیمی خود را در پیش گرفتند و اولین محموله صادراتی فرش دستباف ایران از طریق بندر هامبورگ به لس آنجلس رسید.
رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: آمارهای گمرک آمریکا نشان میدهد در این ۵ سال، هندوستان بیش از دیگر رقبا توانسته است در بازار آمریکا حضور یابد و رتبه اول واردکنندگان فرش به این کشور را از آن خود کند؛ بنابراین برای ورود قدرتمند و مناسب به بازار آمریکا نباید از یاد برد که رقیبی فعال در آن بازار حضور دارد و از سوی دیگر نباید فراموش کنیم که در این مدت، سلایق و نیاز بازار ثابت نمانده و به همین جهت طبیعی است که سلیقه، نگاه و نیاز مصرفکنندگان آمریکایی متفاوت شده باشد.
وی اظهار داشت: برای ورود موفق به این بازار باید نیاز کنونی خریداران به ویژه نسل جوان رصد شود، ضمن اینکه یادآوری برند پرشینکارپت به شهروندان آمریکایی و انجام تبلیغات هوشمندانه در بازار آمریکا در کنار رصد سلیقه مشتریان و نوع فعالیت رقبا میتواند بازاری بزرگ و بلندمدت را برای فرش ایران فراهم سازد.
رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: ما از بازار آمریکا انتظار خلق معجزه و ایجاد جهش چشمگیر در اعداد صادراتی نداریم اما انتظار رشد صادرات و رونق بازار را میتوان داشت، البته لغو عمومی تحریمهای اقتصادی نیز برای بهبود صادرات فرش دستباف امیدبخش هستند و به بهبود فرایند صادرات در دیگر کشورها نیز امید داریم.
به گفته کارگر، صادرات کنونی فرش دستباف درخور توجه و مناسب نیست و بخشی از علل آن را در افزایش هزینهها و ریسک صادرات باید جستجو کرد و از این رو لغو تحریمها که به آسان شدن شرایط نقل و انتقال ارز و نیز کاهش هزینههای بیمه و حمل و نقل میانجامد، کمک کننده رونق صادرات خواهد بود.
منبع: مهر