به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال احمر؛ دکتر سید امیرمحسن ضیائی در جلسه ارزیابی عملکرد جمعیت هلال احمر استان قم که با حضور شورای معاونین جمعیت و مدیرعامل و مسئولان هلال احمر استان قم برگزار شد، گفت: با توجه به محدودیت میزان اعتبارات، زمان و نیروی انسانی موجود، تعریف شاخصهای صحیح و اصولی که از برنامه ها و ماموریت های جمعیت استخراج می شود، برای ارزیابی عملکرد جمعیت ضروری است و نباید تنها به مواردی چون وسعت استان و تعداد شعبه و ... توجه کنیم.
دکتر ضیائی با تاکید بر اینکه لازم است عملکرد جمعیت و بهره وری ها را مورد توجه قرار دهیم که با این روش، ارزیابی عملکرد مناسب تر و رتبه بندی واقعی تری مطابق با آنچه در صحنه عمل به وقوع می پیوندد، خواهیم داشت، تصریح کرد: باید تلاش کنیم جمع بُرداری عملکرد جمعیت هلال احمر در کل کشور به یک سمت حرکت کند.
ضرورت نشان دادن تمایز و برند هلال احمر در ارائه خدمات انسان دوستانه
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اصول و اهدافی همچون کرامت انسانی، صلح و بشردوستی و کاهش آلام بشریت که به صراحت در اساسنامه جمعیت هلال احمر ذکر شده است، اظهار داشت: هدف ما در جمعیت هلال احمر، هدف والایی است و این مهم است که هدف خود را گم نکنیم؛ بزرگ فکر کنیم و منطقه ای عمل کنیم.
دکتر ضیائی در ادامه با بیان اینکه امداد و نجات، ماموریت اصلی ما نیست اما ماموریتی است که می تواند از کارهای اصلی و عمقی ما بربیاید، تاکید کرد: کار اصلی ما، مردم هستند و ارزش وجودی جمعیت هلال احمر زمانی روشن می شود که کار اصلی که برند و سابقه هلال احمر است، انجام دهیم.
دکتر ضیائی خاطرنشان ساخت: اگر ما می توانیم در بحران ها امدادرسانی کنیم به خاطر ظرفیت مردمی جمعیت هلال احمر است و با توجه ویژه به این ظرفیت باید تمایز و برند جمعیت هلال احمر را بیش از پیش آشکار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه باید از مردم، با مردم و برای مردم باشیم، اظهار داشت: ضروری است برای انجام این کار، بستر لازم را فراهم کنیم و اصل کار و شاخص ارزیابی عملکرد جمعیت را ارائه آموزش همگانی امدادو کمک های اولیه به مردم، قرار دهیم.
ظرفیت ویژه ایجاد خانه های هلال
رئیس جمعیت هلال احمر بیان داشت: ایجاد خانه های هلال با توجه به اهدافی که دنبال می کند از جمله ارائه آموزش همگانی به مردم، ظرفیت ویژه ای برای جمعیت هلال احمر به وجود می آورد.
دکتر ضیائی با اشاره به روستای آماده شهرستان ارومیه که تمام اهالی روستا از آموزش های امداد و کمک های اولیه بهره مند شده اند، گفت: ما باید مردم و قانونگذاران را برای تامین اعتبارات لازم در زمینه آموزش و ارائه آموزش های لازم به مردم توجیه کنیم.
تغییر نگرش مردم با استفاده از ظرفیت ویژه روحانیون
رئیس جمعیت هلال احمر همچنین به لزوم سرمایه گذاری اجتماعی جمعیت هلال احمر نیز اشاره کرد و گفت: اگر بگویند یک مخاطب انتخاب کنید من کودکان 5 ساله را انتخاب می کنم چراکه این کودکان سرمایه های جمعیت هلال احمر در آینده هستند.
دکتر ضیائی با بیان اینکه در بُعد بین المللی نیز بحث سرمایه های اجتماعی جمعیت های ملی مورد توجه ویژه است، افزود: تغییر نگرش انسان ها کار ساده ای نیست و تا زمانی که تغییر نگرش ها را اصلاح نکنیم انسان ها را نمی توانیم نجات دهیم.
وی در ادامه این نشست به مزیت ها و فرصت های جمعیت هلال احمر در استان قم نیز اشاره کرد و گفت: ظرفیت روحانیت در استان قم، قابلیت ویژه ای است که باید از آن استفاده کنیم چراکه جمله ای از یک روحانی درباره خدمات و عملکرد هلال احمر می تواند در بحث تغییر نگرش مردم موثر واقع شود.
رئیس جمعیت هلال احمر اذعان داشت: آمادگی داریم تا با کمک به جمعیت هلال احمر قم، آن را به جایگاه اصلی اش برسانیم.