به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو» محمود نوابی با اشاره به ابلاغ آئیننامه اجرایی قانون حمایت از مصرفکنندگان خودرو، گفت: در آئیننامه جدید به چگونگی پیشفروش، خدمات پس از فروش، ارتقای رتبه نمایندگیها، نحوه رسیدگی به شکایات، خواب و توقف خودرو در تعمیرگاهها و نمایندگیهای مجاز شرکتهای خودروساز توجه شده در حالی که در آئیننامه قدیمی فقط به موضوع خدمات پس از فروش توجه شده است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: شمول این آئیننامه را که از 28 فروردین 95 برای اجرا به دستگاهها ابلاغ شد، همه خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت است و نقطه قوت آن، توجه به حقوق مصرفکننده خودرو است. پیش از این خودروسازان، عرضهکنندگان و واسطههای مجاز اقدام به پیشفروش میکردند اما در این آئیننامه جدید شرایط تحویل فوری، تحویل قطعی، پیشفروش قطعی و عادی، مشارکت در تولید همچنین خودروهای سفارشی مشخص شده است.
وی تصریح کرد: برخلاف آئیننامه قبلی که در روش پیشفروش ارقام متفاوتی از مشتریان دریافت میشد، در آئیننامه جدید عرضهکنندگان خودرو اجاره ندارند ارقامی بیش از 50 درصد قیمت خودرو دریافت کنند، ضمن اینکه حداکثر مدت زمان انتظار برای تحویل فوری خودرو 30 روز است و در صورت تاخیر در تحویل خودرو، خودروساز به ازای هر روز تاخیر باید مطابق آنچه در آئیننامه قید شده جریمه پرداخت کند. براساس آئیننامه جدید، حداقل سود پیشفروش خودرو برای تحویل در 9 ماه آینده سودی است که نظام بانکی میپردازد.
نوابی با بیان اینکه مشتری حق دارد در هر مرحلهای از تحویل خودرو شکایت کند، افزود: اگر خودروساز رضایت مشتری را جلب نکرد، شاکی میتواند به سازمانهای صنعت، معدن و تجارت در استانها شکایت کند و مراجع ذیصلاح حداکثر 20 روز فرصت دارند به شکایت رسیدگی و رضایت شاکی را جلب کنند، اگر رضایت شاکی جلب نشد میتواند به هیئت حل اختلاف مستقر در سازمان صنعت، معدن و تجارت استان و در مرحله آخر به دادگاه شکایت کند.
رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اظهار داشت: اگر مشتری هنگام تحویل خودرو متوجه نقص و ایرادی (فنی، رنگ و سایر موارد) در خودرو شد میتواند به خودروساز اعلام و خودروساز نقص را به نحوی که به قیمت خودرو لطمهای وارد نشود برطرف کند، اگر رفع نقص باعث افت قیمت خودرو شد خودروساز باید خودرو را تعویض کند.
منبع: مهر