به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست سمپوزیوم حمل و نقل و ترافیک که امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به مسئله تصادفات گفت: مسئله تصادفات یک مسئله جدی است که هم خسارت مادی و هم معنوی دارد و خانواده های زیادی را درگیر خود می کند. با اینکه شاهد روند کاهشی بودیم، اما در سال 94 بالغ بر 16 هزار و 400 نفر در تصادفات تلفات داشتیم که 30 درصد مربوط به تصادفات شهری و 70 درصد مربوط به تصادفات جاده ای است.
کشاورزیان اضافه کرد: سهم جمعیت ایران از جهان 30 درصد است و سهم ما در خصوص خودرو 1.6 درصد است که این آمار نسبی است. حدود 16، 17 میلیون خودرو و 10 میلیون موتورسیکلت ثبت شده؛ سهم ما از خودرو کم است، اما تلفات ما آمار قابل توجهی است.
وی یادآور شد: آماری که اضافه می کنم آمار دقیقی است. پس از پایان هر ماه این آمار توسط پزشک قانونی اعلام می شود و سعی شده با دقت بالایی این آمارها اعلام شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: 80 درصد تصادفات خطای انسانی است و بقیه سهم جاده و خودرو است. بعضی اوقات کمبودها در جاده باعث تصادف می شود اما بیشترین عامل تصادفات رانندگان هستند. در تخلفات رانندگی کارهای بسیار خطرناکی صورت می گیرد، اما جریمه های آن خیلی ساده است، مجازات ها سبک است.
کشاورزیان خاطرنشان کرد: گمان نمی کنم در هیچ جای دنیا این گونه برخورد شود، در صورتی که باید با این تخلفات برخوردهای سنگین تری شود. کسانی که در ایران رانندگی می کنند وقتی به کشورهای اروپایی می روند آنجا خیلی مودبانه تر برخورد می کنند و دلیلش این است که جریمه ها در ایران عامل بازدارنده نیست.
وی در خصوص ترافیک خیابان ها گفت: ظرفیت کشور از وجود ماشین اشباع شده و در واقع جایی ندارد. وقتی یک خودرو در یک اتوبان توقف می کند، ترافیک سنگینی پشت سر آن ایجاد می شود و این نشان دهنده این است که ما بیشتر از ظرفیت، خودرو وارد کرده ایم.
وی در پایان یادآور شد: امیدواریم دانشگاه ها و دست اندرکاران ترافیک با همکاری یکدیگر کمک کنند که تصادفات، کاهش و ایمنی حمل و نقل افزایش پیدا کند.